Fotograaf aangevallen bij rellen - Capelle aan den IJssel 20-09-2008

Auteur Topic: Fotograaf aangevallen bij rellen - Capelle aan den IJssel 20-09-2008  (gelezen 17025 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 23 september 2008, 17:59:22
Mooi gezegd, maar ik vind gewoon dat je niet met je cameraatje ertussen moet staan, klaar.
Het was echt een bende, overal flesjes vlogen er om je oren.

Gewoon wegwezen.

Dus jij was er ook bij....  ::) ::)

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #21 Gepost op: 23 september 2008, 22:25:26
Mooi gezegd, maar ik vind gewoon dat je niet met je cameraatje ertussen moet staan, klaar.
Het was echt een bende, overal flesjes vlogen er om je oren.

Gewoon wegwezen.

Anger ben het helemaal met je eens, echter om de discussie te laten lopen, wil ik me best openstellen voor discussie, hier kan het op dit moment wel, tijdens rellen ga ik niet in discussie met publiek of pers... dan ben ik bezig met mijn werk....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Mind

• Forum gebruiker
  • Inline Explorer
Reactie #22 Gepost op: 23 september 2008, 22:34:41
Voor deze fotograaf geldt ook, hoe meer er over dit incident er word geschreven, hoe meer foto's hij verkoopt...

Als ik zou moeten kiezen tussen de verkoop van meerdere foto's of een paar klappen van links en rechts wist ik het ook wel.  ^-^
It's like the latest news, it's all wrong.  Pictures

kazernerotterdam

• Gast
Reactie #23 Gepost op: 15 oktober 2008, 12:44:56
Wel grappig om te zien dat iedereen al precies weet of denk te weten hoe de rellen zijn verlopen en hoe de fotograaf zijn werk heeft gedaan.
Zoals al eerder werd aangegeven, misschien stond de fotograaf wel met een telelens?!...misschien stond hij er wel niet boven op?! Maar omdat hij nu toevallig een klap heeft gehad is de fotograaf fout.
Gelukkig keek de Politie Rotterdam iets minder kort door de bocht en (Zoals er later in de krant stond) zijn er maatregelen genomen.
De fotograaf was in het bezit van een politie perskaart en volgens mij zijn de regels vrij helder wat betreft deze kaart.  

Nog even een kleine reactie op het gele hesje, zover ik meemaak tijdens mijn werk proberen fotograven zo min mogelijk op te vallen ( Zo ook deze fotograaf; ik kom hem regelmatig tegen tijdens mijn werk )  zeker bij rellen om problemen te voorkomen. Wel draagt men zichtbaar de Rellenkaart die samen met de PPK word uitgereikt, hierdoor is door een agent te zien dat het om een officiële persfotograaf gaat.
En bij deze rellen had de collega toen de linie terugtrok, en dus ze weer in de buurt kwam bij de fotograaf die op een afstandje stond te fotograferen het idee om hem weg te sturen, volkomen onzin natuurlijk omdat hij niemand in de weg stond en ook nog eens een perskaart droeg, vervolgens besloot diezelfde college een klap te geven, dom natuurlijk. Gelukkig sprong er direct een chef tussen die de collega in kwestie duidelijk maakte dat de fotograaf gewoon mocht blijven staan waar hij stond, en de college hier nog wat van te horen zou krijgen.

En zoals ook al eerder aangegeven dit soort dingen gebeuren helaas tijdens rellen, je kunt er niet omheen er heerst natuurlijk paniek maar sommige dingen horen natuurlijk niet te gebeuren.
Maar dat een ieder hier al klaar staat met zijn conclusie vind ik een tikkeltje voorbarig, zoals ik al zei gelukkig de politie Rotterdam niet.

Straalpijp Rick

• Senior gebruiker
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #24 Gepost op: 15 oktober 2008, 14:37:42
Wel toevallig dat forumgebruiker regiorotterdam(fotograaf in kwestie) en kazernerotterdam hetzelfde IP-bereik hebben...... :P ;D

Glenn2

• Gast
Reactie #25 Gepost op: 15 oktober 2008, 19:12:31
Wel grappig om te zien dat iedereen al precies weet of denk te weten hoe de rellen zijn verlopen en hoe de fotograaf zijn werk heeft gedaan.
Zoals al eerder werd aangegeven, misschien stond de fotograaf wel met een telelens?!...misschien stond hij er wel niet boven op?! Maar omdat hij nu toevallig een klap heeft gehad is de fotograaf fout.
Hij is niet fout, hij ervaart wel de consequenties van het werken tussen rellen of potentieel rellerig gebied. En dat wist de fotograaf ook, anders stond hij daar niet. Mocht hij met een telelens staan en dus op afstand, dan kan hij ook geen klap krijgen. Ik heb nog nooit een agent met een dergelijke lange wapenstok gezien.
Citaat
Gelukkig keek de Politie Rotterdam iets minder kort door de bocht en (Zoals er later in de krant stond) zijn er maatregelen genomen.
De burgemeester van Rotterdam kan zich niet vinden in het oordeel van de ombudsman en is van mening goed gehandeld te hebben. Ik heb nergens gelezen dat ze maatregelen hebben genomen, alleen dat de ombudsman maatregelen heeft geadviseerd (waar de burgemeester maling aan had).
Citaat
De fotograaf was in het bezit van een politie perskaart en volgens mij zijn de regels vrij helder wat betreft deze kaart.  
Inderdaad, het onderscheidt de broodwinnaars van de hobby en semi-broodwinnaars. Het regelt wettelijk niks over het wel of niet achter het lint mogen. Ook een fotograaf met een PPK moet gewoon opzouten als dat kenbaar wordt gemaakt.
Citaat

Nog even een kleine reactie op het gele hesje, zover ik meemaak tijdens mijn werk proberen fotograven zo min mogelijk op te vallen ( Zo ook deze fotograaf; ik kom hem regelmatig tegen tijdens mijn werk )  zeker bij rellen om problemen te voorkomen. Wel draagt men zichtbaar de Rellenkaart die samen met de PPK word uitgereikt, hierdoor is door een agent te zien dat het om een officiële persfotograaf gaat.
Das mooi, maar dat geeft je nog geen enkel recht.
Citaat
En bij deze rellen had de collega toen de linie terugtrok, en dus ze weer in de buurt kwam bij de fotograaf die op een afstandje stond te fotograferen het idee om hem weg te sturen, volkomen onzin natuurlijk omdat hij niemand in de weg stond en ook nog eens een perskaart droeg,
In jouw/zijn opinie stond hij niemand in de weg, maar de mening van de agent aldaar was anders. Je spreekt over de perskaart alsofie heilig is, maar dat issie niet. Soms is het ook voor PPK-mensen gewoon de taak om weg te gaan.
Citaat

vervolgens besloot diezelfde college een klap te geven, dom natuurlijk. Gelukkig sprong er direct een chef tussen die de collega in kwestie duidelijk maakte dat de fotograaf gewoon mocht blijven staan waar hij stond, en de college hier nog wat van te horen zou krijgen.
Das aardig van die chef, maar nogmaals had diegene die hem een klap gaf gewoon gelijk. Dat er onderling andere mondelinge afspraken zijn is wat anders.
Citaat
En zoals ook al eerder aangegeven dit soort dingen gebeuren helaas tijdens rellen, je kunt er niet omheen er heerst natuurlijk paniek maar sommige dingen horen natuurlijk niet te gebeuren.
Maar dat een ieder hier al klaar staat met zijn conclusie vind ik een tikkeltje voorbarig, zoals ik al zei gelukkig de politie Rotterdam niet.
Horen? In mijn ogen is er wettelijk gezien weinig fout gegaan. Dat de agent achteraf gezien niet had hoeven ingrijpen bij het maken van de foto's ben ik mee eens, echter, ga in de schoenen van een ME-er staan en ga zelf oordelen in het heetst van de strijd. Weg = weg.

Ik film wel eens voor de website van de regionale ochtendkrant alhier, zonder PPK (alleen titelkaart). Toegang achter het lint is eigenlijk nooit een probleem. Als dat wel een probleem is vertrek ik direct. Ik heb niet het overzicht dat de hulpverlenende instanties wel hebben. Ik kan dan vervelend gaan doen, maar daarmee benadeel ik mezelf. Bij een volgend incident sta je diep in het geheugen van de diender gegrift en kan je het wel helemaal vergeten.

kazernerotterdam

• Gast
Reactie #26 Gepost op: 15 oktober 2008, 21:00:24
Hij is niet fout, hij ervaart wel de consequenties van het werken tussen rellen of potentieel rellerig gebied. En dat wist de fotograaf ook, anders stond hij daar niet. Mocht hij met een telelens staan en dus op afstand, dan kan hij ook geen klap krijgen. Ik heb nog nooit een agent met een dergelijke lange wapenstok gezien.De burgemeester van Rotterdam kan zich niet vinden in het oordeel van de ombudsman en is van mening goed gehandeld te hebben. Ik heb nergens gelezen dat ze maatregelen hebben genomen, alleen dat de ombudsman maatregelen heeft geadviseerd (waar de burgemeester maling aan had).Inderdaad, het onderscheidt de broodwinnaars van de hobby en semi-broodwinnaars. Het regelt wettelijk niks over het wel of niet achter het lint mogen. Ook een fotograaf met een PPK moet gewoon opzouten als dat kenbaar wordt gemaakt.  Das mooi, maar dat geeft je nog geen enkel recht.In jouw/zijn opinie stond hij niemand in de weg, maar de mening van de agent aldaar was anders. Je spreekt over de perskaart alsofie heilig is, maar dat issie niet. Soms is het ook voor PPK-mensen gewoon de taak om weg te gaan. Das aardig van die chef, maar nogmaals had diegene die hem een klap gaf gewoon gelijk. Dat er onderling andere mondelinge afspraken zijn is wat anders.Horen? In mijn ogen is er wettelijk gezien weinig fout gegaan. Dat de agent achteraf gezien niet had hoeven ingrijpen bij het maken van de foto's ben ik mee eens, echter, ga in de schoenen van een ME-er staan en ga zelf oordelen in het heetst van de strijd. Weg = weg.

Ik film wel eens voor de website van de regionale ochtendkrant alhier, zonder PPK (alleen titelkaart). Toegang achter het lint is eigenlijk nooit een probleem. Als dat wel een probleem is vertrek ik direct. Ik heb niet het overzicht dat de hulpverlenende instanties wel hebben. Ik kan dan vervelend gaan doen, maar daarmee benadeel ik mezelf. Bij een volgend incident sta je diep in het geheugen van de diender gegrift en kan je het wel helemaal vergeten.

Hoi Glenn,

Volgens mij was jij ook agent ( Net zoals ik ben ), allen dan in een andere regio.
Ik zal het toch nog eens nakijken, mensen met een PPK hebben wel degelijk rechten die zijn vastgelegd. Dit alles is ‘’verzonnen’’ toen de Stichting Politie Perskaart lang geleden is opgericht. Ik geloof dat jullie er op de politieschool of in de nascholing ieder geval niks over mee krijgen. Misschien even contact leggen met bureau communicatie van jullie of met de wel bekende stichting.

En jij hebt het over de Ombudsman??!!, misschien moet je even goed lezen; het gaat over de rellen in CAPELLE! tijdens een pre-party georganiseerd door de gemeente Capelle ( Burgmeester is dus ook mevrouw van Doorn ) dus niet de rellen tijdens Feyenoord - Ajax van enkele jaren geleden waar de zaak met de ombudsman nu speelt, je haalt van alles door elkaar heen, en heb geen idee waar je over praat. Zoals eerder gezegd, mensen die er niet geweest zijn hebben blijkbaar het beste oordeel.

Glenn2

• Gast
Reactie #27 Gepost op: 16 oktober 2008, 09:51:16
Hoi Glenn,

Volgens mij was jij ook agent ( Net zoals ik ben ), allen dan in een andere regio.
Ik zal het toch nog eens nakijken, mensen met een PPK hebben wel degelijk rechten die zijn vastgelegd. Dit alles is ‘’verzonnen’’ toen de Stichting Politie Perskaart lang geleden is opgericht. Ik geloof dat jullie er op de politieschool of in de nascholing ieder geval niks over mee krijgen. Misschien even contact leggen met bureau communicatie van jullie of met de wel bekende stichting.
Nee, ik ben geen agent. Dat lijkt me ook niet zo handig als ik daarnaast ook film voor de regionale krant (belangenverstrengeling enzo);) In ben ICT-er met daarbij wat werk voor de krant. De stichting heeft een leidraad opgesteld (http://www.politieperskaart.nl/leidraad.shtm) maar dat maakt het natuurlijk nog geen recht voor de pers.
Citaat
En jij hebt het over de Ombudsman??!!, misschien moet je even goed lezen; het gaat over de rellen in CAPELLE! tijdens een pre-party georganiseerd door de gemeente Capelle ( Burgmeester is dus ook mevrouw van Doorn ) dus niet de rellen tijdens Feyenoord - Ajax van enkele jaren geleden waar de zaak met de ombudsman nu speelt, je haalt van alles door elkaar heen, en heb geen idee waar je over praat. Zoals eerder gezegd, mensen die er niet geweest zijn hebben blijkbaar het beste oordeel.
Hier moet ik mijn excuses aanbieden, in mijn krant stond niets over de rellen in Capelle, alleen die van Feyenoord - Ajax ;) Dan kan je alles vergeten wat ik daarover geschreven heb.

Samengevat, ik deel de mening dat een agent altijd tot het uiterste zou moeten gaan om PPK-houders door te laten, maar ik vind het niet vreemd als dat een keer niet gaat en dus consequenties heeft/kan hebben.

Fire Duif

• Gast
Reactie #28 Gepost op: 18 oktober 2008, 16:10:47
Of een geel hesje aantrekken...

nee dat is lekker, in het kader van ik wil nog meer opvallen! Bij dit soort dingen moet je niet willen opvallen. Elke fotograaf in het bezit van een politieperskaart heeft een RELLENkaart... die je om moet doen!

Fire Duif

• Gast
Reactie #29 Gepost op: 18 oktober 2008, 16:11:35
Lijkt me ook niet zo'n strak plan :D
Maar sowieso zou ik me in deze situatie af gaan vragen of je wel tussen beide partijen moet willen staan, als pers ;)

Zowiezo staan er nooit tussen. Altijd achter de Linie van de poltiie en of ME!