Traumaheli beschadigt bij landing - Someren 22-9-2008

Auteur Topic: Traumaheli beschadigt bij landing - Someren 22-9-2008  (gelezen 8747 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pelagiapeil

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 23 september 2008, 08:41:17
Traumahelikopter gestrand in Someren

SOMEREN - . De helikopter was uitgerukt voor een aanrijding tussen een busje en een personenauto en raakte bij de landing een aantal boomtakken.

Bij het ongeval raakte voor zover bekend twee personen gewond. Details daarover ontbreken nog.

www.telegraaf.nl

edit :het zinnetje over de gewonden had nog weg gemoeten.ik reageerde over de wieken die de takken raakten en geen helie die te hard naar beneden kwam

Ziet het er naar uit dat het apparaat harder dan normaal in contact met de aarde is gekomen?

lezen is moeilijk,zeker als het duidelijk in het artikel staat!


SanderB

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 23 september 2008, 10:30:37
E.e.a is gebeurt bij verplaatsen heli om de weg vrij te maken. Door de aanzuigkracht van de rotorbladen zijn de bomen waarschijnlijk naar de heli toegezogen en zijn afgeknapte takken tegen de rotorbladen gekomen. Volgens mij echt gewoon een pechgeval  :o, kun je als piloot van tevoren ook niet inschatten.


Gast

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 23 september 2008, 11:17:27
In het artikeltje lees ik toch echt dat er bij de landing takken geraakt zijn door de rotorbladen.
Dus "waarschijnlijk aangezogen door de zuiging van de rotor" is duimzuigwerk. De rotor zuigt lucht van boven aan, niet van de zijkanten, sterker nog, de naar beneden gestuwde lucht stroomt juist zijdelings en weer omhoog weg, als er al was opgestegen dan zou er juist een wegblazende "wind" geweest zijn.

Rotorbladen zijn best hard, zeker de oude metalen van vroeger, de Huey was een boomtakken-snijder. Sinds de invoering van composiet-materialen rotorbladen is het gewicht van de bladen afgenomen, de flexibiliteit en sterkte toegenomen totdat een voorwerp die harde structuur onderbreekt. Beschadigingen aan composiet-bladen betekent automatisch grounded/not fit to fly.


Firecat

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #13 Gepost op: 23 september 2008, 12:21:41
Enerzijds kunnen moderne rotorbladen best wat hebben, maar anderzijds krijgt de rotorkop ook de klappen te verwerken.
Hierdoor is het mogelijk dat de rotorkop ook schade heeft opgelopen welke op het eerste oog niet waarneembaar is.
Mijnsinziens een hele verstandige beslissing om de heli aan de grond te houden en door specialisten van Eurocopter te laten inspecteren.
Tenslotte is de PH-MAA ook aangeschaft om dit soort problemen te ondervangen.
Dit is één van de weinige keren dat een traumahelikopter in Nederland tijdens een inzet dusdanig beschadigd is dat verdere inzet niet mogelijk is.
Als je dan ook nog bedenkt dat deze heli's vrijwel altijd landen op lokaties waar normaliter geen andere heli komt, of liever gezegd lokaties die niet zijn ingericht om te landen met een heli, dan kan je gerust stellen dat de piloten van de LifeLiners hun vaak echt wel verstaan, petje af!


SanderB

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 23 september 2008, 13:04:14
In het artikeltje lees ik toch echt dat er bij de landing takken geraakt zijn door de rotorbladen.
Dus "waarschijnlijk aangezogen door de zuiging van de rotor" is duimzuigwerk. De rotor zuigt lucht van boven aan, niet van de zijkanten, sterker nog, de naar beneden gestuwde lucht stroomt juist zijdelings en weer omhoog weg, als er al was opgestegen dan zou er juist een wegblazende "wind" geweest zijn.

Rotorbladen zijn best hard, zeker de oude metalen van vroeger, de Huey was een boomtakken-snijder. Sinds de invoering van composiet-materialen rotorbladen is het gewicht van de bladen afgenomen, de flexibiliteit en sterkte toegenomen totdat een voorwerp die harde structuur onderbreekt. Beschadigingen aan composiet-bladen betekent automatisch grounded/not fit to fly.

Nou dat duimzuigwerk valt wel mee....heb het redelijk uit de eerste hand, betreft de downwash van de rotorbladen (luchtverplaatsing) waardoor de bomen gaan zwiepen en takken kunnen afbreken.


Gast

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 23 september 2008, 13:06:33
Downwash is geen aanzuigen.


SanderB

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 23 september 2008, 16:22:58
downwash an sich niet, maar aanzuiging vindt wel plaats boven het niveau van de rotorbladen


RoyLL3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 321
Reactie #17 Gepost op: 23 september 2008, 16:36:04
@ DaMook;
De rotor van de heli heeft niet alleen een paar "takken" kapot geslagen, het heeft de complete top van een berken boompje afgehakt.
Dit is toch echt te hard, en hierdoor lijdt het rotorblad zelf (net zoals de rotorkop) aardig wat schade... Dit is (zoals eerder gezegd is) misschien niet gelijk te zien met het blote oog, maar het kan wel degelijk voor aardig wat schade zorgen.

Wat betreft het "aanzuigen"  ::) wat SanderB zegt, sluit ik mij toch bij Chevy_Van aan.
@SanderB, zoek maar eens op Wikipedia ofzo naar DOWNWASH en andere luchtweerstand en dergelijke die vrij komen bij een heli verplaatsing ;)
Niet aanvallend bedoelt!


Gast

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 23 september 2008, 16:37:47
@SanderB
Dat klopt, boven de rotorbladen ja  ;)
Maar je landt niet onder een afdakje van takken, of wel dan. Dan zul je er eerst naar beneden toe doorheen moeten.


royke777

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
Reactie #19 Gepost op: 23 september 2008, 16:40:28
Ik weet niet waar je de informatie van aanzuiging vandaan haalt, maar als er aanzuiging is is dat van bovenaf, downwash word gecreerd aan de onderkant en zal via de grond, en daarna langs de zijkant weer weggaan.
er stond een foto op nu.nl waarbij te zien is dat de bovenkant van de boom  is afgerukt, dit is in mijn ogen dus gewoon een kwestie van inschattingsfout van de piloot.
De bomen waren redelijk klein, maar dik genoeg van stam om niet zo ver te buigen na de heli toe.

Over composiet rotorbladen kan ik alleen uit de kleine ervaring die ik heb zeggen, dat ze redelijk snel worden afgekeurd.
Na een birdstrike van een mus moest het blad er al af voor reparatie.
Een tak kan zo'n rotroblad echt niet hebben, en ze zullen dan ook wel allle 3 worden vervangen.
Groetjes Roy Loyson   My Pictures on airliners[/