Speciaal FRB voertuigen Brandweer Harskamp en De Valk verdwijnen

Auteur Topic: Speciaal FRB voertuigen Brandweer Harskamp en De Valk verdwijnen  (gelezen 7675 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Een berichtje uit de krant.

First Responders verdwijnen
‘Het scheelt minuten die
je niet hebt’  
DE VALK/HARSKAMP - De vrijwillige brandweer in De Valk heeft woensdag zijn First Responder moeten inleveren, een personenauto met defibrillator waarmee binnen zes minuten overal in het gebied rond De Valk en Wekerom eerste hulp bij hartproblemen mogelijk is. Voortaan wordt hulp gegeven met de brandweerwagen-tankautospuit.  

De First Responder werd in 2003 in De Valk geïntroduceerd als aanvulling op het tot dan toe aanwezige materieel in de Valkse brandweerkazerne. De rode Opel Astra werd gebruikt door het team Mobiele Ondersteuning (MO) van de brandweer, onder meer voor hartreanimatie. Het MO-team beschikt over een AED, een automatische externe defibrillator, en omvat drie voor het doel gecertificeerde vrijwilligers van brandweercorps De Valk. Die zijn getraind om in geval van nood binnen twee minuten uit te rijden met de First Responder en in drie minuten te arriveren op de plek waar hulp nodig is.

Nut bewezen

Het nut van de First Responder is de afgelopen jaren in de praktijk bewezen, zegt voorzitter Bart Hazeleger van de vereniging Plaatselijk Belang De Valk. Toch heeft de gemeente Ede de auto onlangs wegbezuinigd. Woensdag werd de auto uit De Valk opgehaald. Ook in Harskamp verdwijnt een First Responder. In beide gevallen stelden burgemeester en wethouder dat de defibrillator ook kan worden meegenomen in een brandweerauto.

De beslissing van b. en w. komt niet geheel onverwachts. De First Responder kwam vijf jaar geleden in De Valk als een ‘pilot’. De proefperiode zou twee jaar duren. In die tijd is de doelmatigheid van de Astra vastgesteld, zegt Hazeleger: je bent met een personenauto sneller waar je zijn moet dan in een brandweerwagen. De Valk wilde dus dat het voertuig bleef. Na wat gesteggel - een extra voertuig gereed hebben staan, kost extra geld - bleef de First Responder voorlopig in De Valk, als beloning voor de geslaagde pilot. Zo verstreken nog drie jaar. Toen kreeg de brandweer in De Valk van het corps Ede bericht dat de Responder weg moest wegens ‘andere prioriteiten’.

De taak zelf zou niet verdwijnen, maar moest worden overgenomen door de brandweerwagen. Daarin zou de apparatuur nu komen.

Wendbaarder

Oud-brandweercommandant Rini Ploeg, die zelf aan de wieg stond van het project in De Valk, vindt het vreemd dat na een geslaagde proef de First Responder ten slotte niet mocht blijven. Hij vindt het onverantwoord dat in situaties waarin iedere seconde telt, nu teruggegaan wordt naar een logge brandweerauto. ,,Dat kan minuten schelen, en die heb je niet.’’ Volgens Ploeg is een ambulance in voorkomende gevallen geen alternatief, want die doet over de afstand van het ziekenhuis naar De Valk volgens hem negen minuten.

In Ede wordt betwijfeld of een personenwagen zoveel sneller is dan een brandweerauto. Hazeleger: ,,De Edese brandweer zegt: de maximumsnelheid is honderd kilometer en dat rijden ze allebei. Maar dat is theorie. De First Responder is wendbaarder, trekt sneller op en kan gemakkelijker bij een camping komen, over bospaadjes gaan enzovoorts. Daarom betreuren wij als Plaatselijk Belang dit besluit en we hopen dat de Edese politiek hierop terugkomt, ter geruststelling van mensen in De Valk en Wekerom. Zowel de bevolking als de brandweermannen in De Valk vinden dit een achteruitgang. Waarom staan er in de brandweerkazernes van de gemeente Barneveld, onder andere Kootwijkerbroek, Garderen en Zwartebroek wel First Responders?’’De First Responder in De Valk werd woensdagmorgen leeggehaald om ingeleverd te kunnen worden.

Graag jullie reactie hier op

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1 Gepost op: 25 september 2008, 21:19:28
Het gaat helemaal niet om wie er eerder kan zijn om de AED in te zetten, de vrachtwagen of de kleinere personen auto.

Het gaat gewoon weer om geld.
Daar is verder geen discussie over mogelijk.

Bah.

NF

• Senior gebruiker
    • www.112ijmond.nl
Reactie #2 Gepost op: 25 september 2008, 21:35:43
Als ik het goed begrijp, komt het neer op
"jongens, de proef is geslaagd, dus jullie moeten het first-respondervoertuig weer inleveren"  ??? ??? ??? :o

Kennelijk zijn de centen weer belangrijker dan een mensenleven... :'(

Als we in deze sector alles wat geld kost gaan wegbezuinigen, is het einde zoek volgens mij... :-X Het gaat er toch juist om de burger zo snel en adequaat mogelijk van dienst te kunnen zijn, juist wanneer deze het écht nodig heeft? Dat kost geld ja, maar dat is het toch ook dubbel en dwars waard?

Nog een inhoudelijke vraag: Ik neem aan dat de first responder door 1 persoon bemand werd, moet men nu op een volledig tankautospuitbemanning wachten? (wat dan weer extra tijd kost...)
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening

AMK

• Senior gebruiker
  • VPK io
Reactie #3 Gepost op: 25 september 2008, 21:55:44
Zo gaat het wel vaker hier in de regio. Alles gaat om cijfertjes en geld draaien...

:o :o :o

de FRB auto werd bemand door 2 personen.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 25 september 2008, 22:09:12
Wat kost zo'n klein k*tautootje nu eigenlijk op jaarbasis ??? Volgens mij is dat een heel marginaal deel van de hele begroting van beide gemeenten.

Volgens mij boek je alleen maar verlies met zo'n actie...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 25 september 2008, 23:14:38
Wat kost zo'n klein k*tautootje nu eigenlijk op jaarbasis ??? Volgens mij is dat een heel marginaal deel van de hele begroting van beide gemeenten.

Volgens mij boek je alleen maar verlies met zo'n actie...

Beide posten behoren tot 1 gemeente,maar je hebt wel gelijk met wat kost z'on K*t autootje zijn,het probleem in de Gemeente Ede is dat er 6 buitendorpen zijn welke allen zo'n auto wilden omdat ze zien dat zo'n auto het verschil kan betekenen tussen leven en dood het verschil tussen de tijd van TP zijn tussen TS en een FRB voertuig kan wel eens oplopen 2 tot 3 min of tewel 20 tot 30 % meer kans.

Franc

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 26 september 2008, 14:15:33
het verschil tussen de tijd van TP zijn tussen TS en een FRB voertuig kan wel eens oplopen 2 tot 3 min

Heb je dat gemeten? Of gok je dat? Want hoe is het eigenlijk geregeld met de FRB in die dorpen? Ik bedoel; heeft er iemand van het korps de auto bij huis/werk staan en kan er direct mee uitrukken? Of staat de FRB auto in de kazerne en moet men van daaruit uitrukken? In het laatste geval betwijfel ik of het verschil zo groot is.

Franc

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 26 september 2008, 17:48:49
Heb je dat gemeten? Of gok je dat? Want hoe is het eigenlijk geregeld met de FRB in die dorpen? Ik bedoel; heeft er iemand van het korps de auto bij huis/werk staan en kan er direct mee uitrukken? Of staat de FRB auto in de kazerne en moet men van daaruit uitrukken? In het laatste geval betwijfel ik of het verschil zo groot is.

Franc

Het is een gok,maar het verzorgings gebied van deze twee korpsen kennende denk ik zelfs dat het een krappe schatting is.
-de FRB voertuigen stonden bij de posten en mochten worden bestuurd door mensen met een B rijbewijs.
-Nu is het wachten tot er een chauffeur met C rijbewijs is.
-Een personenauto accelereert in ongeveer 10 sec naar 100 km/u.
-Een Ts doet er al gauw ruim een minuut over.
-Met een personenauto kun je drempels en rotondes minimaal 3x zo snel nemen.
-In nauwe straten kun je met een personenauto sneller rijden.

Hier onder het nieuwe FRB voertuig van Harskamp

foto: PeterEde

Hier onder het nieuwe FRB voertuig van De Valk

foto: PeterEde

NF

• Senior gebruiker
    • www.112ijmond.nl
Reactie #8 Gepost op: 26 september 2008, 18:05:36
Tja... een kleine Opel personenauto is veel te duur, maar zo'n monstertruck kunnen ze natuurlijk makkelijk betalen ???

Eerlijk is eerlijk, het is een gaaf ding 8) maar echt geschikt voor de functie van rapid responder lijkt 'ie me niet.
Maar er moeten nu dus zes mensen opkomen bij een melding van reanimatie?
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening

gignnl

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #9 Gepost op: 26 september 2008, 18:47:59
in the usa rukken ze toch standaard met een engine of truck(of beide!)uit voor first responder inzetten.
en amsterdam-amstelland en diverse posten rotterdam-rijnmond toch ook gewoon met een ts met hun aed?