Dat wat Rescue zegt klopt ook wel. Ik zie soms collega's die ook bij de Sigma zitten dat ze bijna een complete ALS tas bij zich hebben op EHBO inzetten.
Naast enkele ALS en diagnostiek materialen, maak ik me nog meer zorgen over verbandspray's, jodium, pleisterpakketten. Zaken waar je als je kijkt naar een dienstverlening oogpunt en bijbehorende aansprakelijkheid, een gruwel zijn.
Terwijl er echt betere alternatieven zijn.
In een uitruktas horen "bijwijze van spreken" geen ontsmettingsmiddelen en pleisterpakketten. Dat hoort thuis op een goed verlichte en uitgeruste eerste hulppost, zodat een wond goed beoordeeld kan worden en schoon gemaakt kan worden met hibicet en afgedekt kan worden met snogg, of andere middelen..
Van ALS materialen, wat doet iemand met een stetoscoop in z'n set, of een bloeddrukmeter, als je totale dienstverlening daarop niet is afgestemd.
Dat sommige ALS (ILS) materialen soms handig kunnen zijn, maar dan moet je daarover qua dienstverlenende organisatie goed over nadenken..
Een Leardall V-VAC is erg handig, om de mond en keelholte uit te zuigen, en hoort wat mij betreft in elke Uitruktas te zitten..
Sommige rode kruis organisatie snappen inmiddels heel goed, dat een "eerste hulp dienstverlening" echt een andere aanpak vraagt dan een passantenhulpverlening, die z'n trommeltje in de auto heeft staan. Je hebt met andere aansprakelijkheden, en vaak andere soorten incidenten te maken en het vergt toch meer training en meer kennis, niet alleen van Eerste Hulp, maar ook van hoe gaan we met incidenten om, wat zijn de effecten van mijn handelen voor de vervolgketen, wat zijn precies de diensten die we lals organisatie leveren en wat is mijn rol als hulpverlener daarin ?