NRK afdeling levert de tassen met inhoud bij evenementen

Auteur Topic: NRK afdeling levert de tassen met inhoud bij evenementen  (gelezen 14696 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #20 Gepost op: 1 oktober 2008, 15:26:57

Voor het uitzuigen van de mond en keelholte om een vrije ademweg te krijgen, bij een bewustelose patient, zorg je dat je op je eigen veiligheid hebt gelet en de vervolgketen hebt ingeschakeld. Want je hebt een Airway bedreigde patient..  Of bedoel je iets anders.. met uitzuigen..???

Eigenlijk bedoelde ik dat je tensie meet voor het uitzuigen zodat je een uitgangswaarde hebt mocht je de nervus vagus raken en een syncope veroorzaken.

Maar uiteraard is daar niet altijd tijd voor..
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 1 oktober 2008, 15:54:08
Eigenlijk bedoelde ik dat je tensie meet voor het uitzuigen zodat je een uitgangswaarde hebt mocht je de nervus vagus raken en een syncope veroorzaken.

Als ik iemand heb met een bedreiging in zijn A (dus een uitzuigindicatie is er)...dan ga ik echt eerst niet een bloeddrukje meten...
Daarbij....ben dit nog nooit tegengekomen in protocollen of op de werkvloer. Als jij wel een protocol hebt...ben wel benieuwd...

Jim

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 1 oktober 2008, 16:28:59
Zo is 't ons verteld tijdens de praktijklessen, maar ja d'r zal idd niet altijd tijd voor zijn...

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 1 oktober 2008, 16:31:32

Sorry Jim, ik begreep je niet goed.  En moest het ook ff vertalen, en me vaktaal even bijschaven, probeer dat juist af te leren, en nederlands te blijven schrijven, en dat vind ik ook moeilijk..

Syncope, volgens wiki
nervus vagus
Tensie = Bloeddruk, en daarvoor wil je een uitgangswaarde hebben.. ?

En jij wilt een bloedruk waarde (onder en bovendruk) weten voor dat je de mond en keelholte gaat uitzuigen, omdat door stimulering van de 10e zwevende zenuw, de bloeddrukwaarde eventueel misschien zou kunnen zakken.
Ik moet zeggen je hebt je anatomieboekjes goed bestudeerd..  Want theoretisch zou het heel misschien kunnen.  Dus heel misschien en uiters theoretisch kan je door stimulering van het gehemelte en de huig een bloeddruk verlaging veroorzaken..  (oppassen met tongzoenen dus, of brengt dat bloeddruk weer ophoog..)

Echter wat je zegt gaat ver buiten het gebied van ambulancezorg en eerste hulp.
Daar werken we met het Airway, Breathing en Circulation (Shit alweer engelse vaktaal)  >:D enz. principe.  

Je bent in een beetje in de war, met werk op sommige afdelingen, (maar dat kan pleegje misschien beter vertellen) als je slijm bij iemand uit de lagere delen van de luchtweg wilt wegzuigen..  

De V-VAC kan goed door een aanvullende opgeleide eerste hulpverlener gebruikt worden, om de mond en keelholte leeg te zuigen. (zolang je maar niet voor bij de stembanden komt..)  Juist bij de bewusteloze trauma (ongevals) patient heb je andere prioriteiten en is de snelle kantelmethode misschien niet de meeste handige zet..

Rood123

• Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 1 oktober 2008, 16:37:39
Wel grappig dat we van EHBO-tassen naar het uitzuigen van een slachtoffer gaan.
Volgens mij is dat geen eerste hulp en zit zon apparaat al helemaal niet in een ehbo-tas.

Rotterdammertje

• Forum gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 1 oktober 2008, 16:41:08
Wel grappig dat we van EHBO-tassen naar het uitzuigen van een slachtoffer gaan.
Volgens mij is dat geen eerste hulp en zit zon apparaat al helemaal niet in een ehbo-tas.

Dank je wel Rood, ik was al bang dat we van het topic af gaan dwalen

Jim

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 1 oktober 2008, 16:50:29
Sorry Jim, ik begreep je niet goed.  En moest het ook ff vertalen, en me vaktaal even bijschaven, probeer dat juist af te leren, en nederlands te blijven schrijven, en dat vind ik ook moeilijk..

Syncope, volgens wiki
nervus vagus
Tensie = Bloeddruk, en daarvoor wil je een uitgangswaarde hebben.. ?

En jij wilt een bloedruk waarde (onder en bovendruk) weten voor dat je de mond en keelholte gaat uitzuigen, omdat door stimulering van de 10e zwevende zenuw, de bloeddrukwaarde eventueel misschien zou kunnen zakken.
Ik moet zeggen je hebt je anatomieboekjes goed bestudeerd..  Want theoretisch zou het heel misschien kunnen.  Dus heel misschien en uiters theoretisch kan je door stimulering van het gehemelte en de huig een bloeddruk verlaging veroorzaken..  (oppassen met tongzoenen dus, of brengt dat bloeddruk weer ophoog..)

Echter wat je zegt gaat ver buiten het gebied van ambulancezorg en eerste hulp.
Daar werken we met het Airway, Breathing en Circulation (Shit alweer engelse vaktaal)  >:D enz. principe.  

Je bent in een beetje in de war, met werk op sommige afdelingen, (maar dat kan pleegje misschien beter vertellen) als je slijm bij iemand uit de lagere delen van de luchtweg wilt wegzuigen..  

De V-VAC kan goed door een aanvullende opgeleide eerste hulpverlener gebruikt worden, om de mond en keelholte leeg te zuigen. (zolang je maar niet voor bij de stembanden komt..)  Juist bij de bewusteloze trauma (ongevals) patient heb je andere prioriteiten en is de snelle kantelmethode misschien niet de meeste handige zet..

Okay thanx voor de uitleg rescue en pleegje. ;)

Rood123

• Forum gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 1 oktober 2008, 16:51:13
Dank je wel Rood, ik was al bang dat we van het topic af gaan dwalen
Daarom ook maar ehbo-tassen uitdelen en of controleren, voor je het weet dwalen ze daar ook weer af

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 1 oktober 2008, 17:06:33
Ik denk dat de NRK afdelingen er goed aan doen om tassen te leveren per evenement, gebasseerd op het risicoprofiel van het evenement..  
Voor een evenement WK dammen heb je andere hulpmiddelen nodig dan voor evenement Motorcross, of speedway

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #29 Gepost op: 4 oktober 2008, 18:29:46
Ik denk dat de NRK afdelingen er goed aan doen om tassen te leveren per evenement, gebasseerd op het risicoprofiel van het evenement..  

In mijn optiek heeft dat niet zozeer te maken met de inhoud van de tas, maar des te meer met de inzet van het personeel.
De tas moet wat mij betreft zijn afgesteld op het competentieprofiel van de gemiddelde EHBO'er; niets meer, niets minder.

Bij het soort evenementen waarbij hoger gekwalificeerd personeel noodzakelijk is, zul je de te gebruiken materialen ook aan moeten passen.

De manier van beheren zoals Rotterdam het nu doet, ben ik helemaal voor. Mijn ervaring is dat materialen die in eigen beheer zijn, sneller defect raken of verdwijnen. Bij het centraal beheren van materialen (door personeel wat daarmee om kan gaan), kan je dat voor een groot deel vermijden.

Verschil is wel of het persoonlijk eigendom is of dat het eigendom is van de organisatie.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s