IVIC 2009 (voormalige) vliegbasis Valkenburg (ZH) 13 t/m 16 mei 2009

Auteur Topic: IVIC 2009 (voormalige) vliegbasis Valkenburg (ZH) 13 t/m 16 mei 2009  (gelezen 26321 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Ik ben dit jaar op een vrijdag geweest in gezelschap van o.a. Heleen Lotus. Na dit bezoekje vraag ik me toch zeker af of ik over twee jaar nog wel van de partij ben. Het wordt ieder jaar een stuk minder. Of ben ik inmiddels verwend?

Om te beginnen de website van IVIC en IVVP. Tot op heden kun je nog geen plattegrond of beursspecial downloaden. Dit terwijl de beurs al lang is afgelopen. Dat vind ik toch wel een flop van een professionele organisatie. Niet iets om trots op te zijn. Het lijkt me toch dat je de doelgroep zo breed mogelijk wel informeren?

Het eerste gedeelte bestond uit de IVVP. Een beurs voor mensen van politie, justitie en beveiligingsbranche. Voor mij één van de interessantere delen van de gehele beurs. Althans, dat dacht ik. Een hoop stands met spullen die waarschijnlijk nooit in de praktijk zullen komen. Leuk om te zien, maar dat was het dan ook. Vanuit de IVVP waren er ook geen demonstraties. Terwijl ik me toch wel had voor kunnen stellen. Demo's zelfverdediging, politiebikers, bepaalde procedures, noem maar op. Maar helaas...

Hierna een stuk van de IVIC beurs. Voor mij persoonlijk niet erg interessant. Ontzettend weinig nieuwe voertuigen binnen en veel kleding. Nog maar te zwijgen over de belachelijk hoge prijzen voor wat broodjes.  :-X De WC was wel gratis, dat dan als plus puntje. Buiten stonden redelijk at voertuigen maar ik miste de sfeer. Weinig interessante stands (persoonlijk) en veel voertuigen die bijna allemaal op slot stonden. Hier en daar werd een demonstratie gegeven maar het was veelal brandweer gerelateerd.

Tijdens de eindoefening miste ik het overzicht, of beter gezegd, de tribune die er bij voorgaande edities wel heeft gestaan. Wat mij betreft een gemiste kans.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Vanuit professioneel oogpunt vond ik de binnenlokatie brandpreventief onvoldoende ingericht... De vluchtwegen waren onvoldoende aangegeven, je kon in de paden totaal niet vinden waar je naar buiten kon vluchten. Op een veiligheidsbeurs vind ik dat wel een blamage... :-X :-X


Ik moest op de donderdag met een ietwat onhandig formaat bord van de hoofdingang richting de THW-stand. Ik heb een aantal mensen moeten vragen hoe ik het snelst op het buitenterrein kwam. Ik heb ook echt even goed moeten kijken waar ik nou eindelijk een keer naar buiten kon. Stel je voor dat er dan ook nog rook en paniek bij zou zijn. Wat dat betreft heb je helemaal gelijk Palmpie.

Ik hoor de nodige kritische geluiden over de kwaliteit en veelzijdigheid van de beurs. Ik herken daar helaas ook veel van. In dat kader ben ik dan ook benieuwd of de stand van de THW wel aan jullie verwachtingen voldeed. Was er genoeg te zien? Was het allemaal duidelijk? Dan kunnen we daar bij een vogende editie misschien iets mee doen. We hadden zelf graag ook iets van een grote vijver of meer erbij gehad zodat we ook iets konden laten zien van bijv. werkboten en pontons. Dit was trouwens voor de reddingsbrigade en andere "water gerelateerde partijen" ook wel aardig geweest.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ik moest op de donderdag met een ietwat onhandig formaat bord van de hoofdingang richting de THW-stand. Ik heb een aantal mensen moeten vragen hoe ik het snelst op het buitenterrein kwam. Ik heb ook echt even goed moeten kijken waar ik nou eindelijk een keer naar buiten kon. Stel je voor dat er dan ook nog rook en paniek bij zou zijn. Wat dat betreft heb je helemaal gelijk Palmpie.

(...)



Ik vraag me af hoeveel 'professionals' dit opgevallen is....  ::) ::) :-\

Blusmiddelen waren ook helemaal weg gebouwd met een bordje B ervoor tussen de stands... Geen aanduiding van het haspel op oog hoogte in het looppad... Zat er noodverlichting in de loods? (misschien op agregaat?)

Maarrrrrrrrr ik heb wel een heeeeeeele boel EHBO'ers zien fietsen / lopen....

Voor ons was het onduidelijk waar ergens een demo zou plaatsvinden en hoe laat? Toevallig liepen we tegen een demo aan van THW met de reddingshonden in de berg puin. Die zag er wel goed uit.
Maar die van het vliegtuig vond ik tegenvallen. Geen uitleg, er wordt even een brand aangestoken, er komen wagens aan en de brand wordt uitgemaakt. Daarna wordt het 'slachtoffer; nog even op een brancard gegooid en het is weer over...


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Wie heeft de demo gezien van blussen dwars door een muur heen?  :D Zou dat ook gaan bij een spouwmuur?  ???

Ik  :D

Deze bedoel je zeker?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
We zijn nu even verder en ik heb ondertussen diverse mensen gesproken met over het algemeen géén positieve ervaringen (''Ik was blij dat ik vrij kaarten had'') (''Viel tegen'') etc. etc. Ik denk toch dat de organisatie iets moet gaan veranderen voor volgend jaar ... (of misschien tóch 1 keer in de twee jaar!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Zat er op deze lokatie wel een professionele evenementen organisatie? Het is tenslotte een oude marine basis en geen evenementen lokatie zoals Rosmalen... Als dat er niet is moet je als evenementen organisatie zelf alles regelen. Er was bijvoorbeeld buiten ruimte zat maar er was, vond ik, geen duidelijke routing.


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
We zijn nu even verder en ik heb ondertussen diverse mensen gesproken met over het algemeen géén positieve ervaringen (''Ik was blij dat ik vrij kaarten had'') (''Viel tegen'') etc. etc. Ik denk toch dat de organisatie iets moet gaan veranderen voor volgend jaar ... (of misschien tóch 1 keer in de twee jaar!

De IVIC is al eens in de twee jaar.
Een ander probleem is denk ik dat er volgende maand al weer de brandweervakdagen zijn.
En veel bedrijven gaan niet vlak achter elkaar zoveel geld uitgeven om de zelfde spullen te laten zien.
Op de brandweervakdagen zijn bijvoorbeeld wel alle opbouwers van brandweervoertuigen vertegenwoordigd.
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


SanderH.

  • Gast
Dat blussen door de muur was zeker mooi om te zien.
De "Cobra" heet het apparaat wat ze aan het demonstreren waren..


SanderH.

  • Gast

Wie heeft de demo gezien van blussen dwars door een muur heen?  :D Zou dat ook gaan bij een spouwmuur?  ???

De straal verliest zijn kracht pas na 5 meter, dus ja een spouwmuur is geen enkel probleem..