Wij liepen tegen het zelfde probleem aan. Het gebeurt geregeld dat ik roostervrij ben op de dagen dat mijn vrouw werkt, maar bij de kinderopvang moet je voor vaste dagen inschrijven en betalen. Heb je een week geen kinderopvang nodig, moet je evengoed wel betalen voor het plekkie van je kind.
Zelf werk ik ook onregelmatig en mijn vrouw werkt 2,5 dag per week. Als wij beide aan het werk zijn worden de kinderen (5 en 1) opgevangen door m'n ouders. Zij wonen in dezelfde plaats als wij en via een gastouderconstructie hoeven ze niet voor niets op te passen en zitten de kinderen op een vertouwd adres dat ook nog eens erg flexibel is met oppastijden
. Zou dit niet mogelijk geweest zijn, dan was mijn vrouw een stuk minder gaan werken. In de praktijk komt het er op neer dat m'n ouders gemiddeld zo'n 1,5 dag per week oppassen, de overige uren dat mijn vrouw buiten de deur werkt, ben ik thuis. Gelukkig zijn onze beide werkgevers behoorlijk flexibel met werktijden. Ik kan regelmatig met een collega van dienst ruilen en voor mijn vrouw geldt dat zij een deel van haar uren zelf kan bepalen.