Ik vind dat een positieve ontwikkeling.
De kustwacht kan zich nu steeds meer richten op een organisatie (KNRM) dan de KNRM èn diverse autonome reddingsbrigades.
Operationeel maakt dat denk ik weinig uit (ze melden allemaal in met 'reddingboot'
)
Bestuurlijk gezien krijgt de kustwacht nu steeds meer stations, op wie zij d.m.v. het convenant met de KNRM doorzettingsmacht heeft.
Voor de partners (en dus de samenwerking) is het denk ik ook een verbetering. In het IJsselmeergebied heb je (grofweg) twee organisaties waartussen weinig onderscheid is qua werkzaamheden; de KNRM en de reddingsbrigades. Die worden in de media, maar ook in de praktijk, nogal eens door elkaar gehaald.
Aan de kust is dat onderscheid er wel. Reddingsbrigades het strand + een x aantal meter de zee op. Daarbuiten de KNRM (een zekere overlap houd je altijd wel). En natuurlijk de relatief kleine (lokale) bewakingsgebieden die de reddingsbrigade voor haar rekening neemt.
Het lijkt mij dan ook beter als er in het IJsselmeergebied één reddingsorganisatie actief is. Dit schept meer duidelijkheid, wat de samenwerking bevorderd