Uniformiteit kan, mits men het eens wordt over de beste verdeling van het concept. Daar dient de kwaliteit van de hulpverlening voorop te staan
Tot zover zijn we het eens.
Ik ga in mijn redenering echter niet uit van honger naar macht e.d. door bestuurders, al zal dat mogelijk wel een rol spelen. Dat kan ik onvoldoende beoordelen.
Concurrentie zal misschien de snelheid van de hulpverlening verbeterd hebben, maar er kleven ook nadelen aan. Kijk bijvoorbeeld naar de vele boten die op sommige meldingen uitvaren terwijl dat helemaal niet nodig is. Dat kost wel allemaal (publiek) geld, waaronder ik ook donaties versta. Inzet van middelen is dan minder efficiënt, afstemming vindt in mindere mate plaats.
Overigens: de brandweer hoeft niet te concurreren, toch doet zij altijd weer haar stinkende best om zo snel mogelijk bij een incident te zijn. Ik geloof dus niet dat je daar concurrentie voor nodig hebt, maar dat dit voorkomt uit de motivatie om mensen te helpen.
En met elkaar concurreren schept ook niet direct een 'klimaat' tot samenwerken. Je geeft dat zelf impliciet al aan:
En ik heb echt niet de illusie dat Rednet gefuseerd meer in de melk te brokkelen krijgt dan nu, REDNED wordt door de andere partij nu niet bepaald als gelijkwaardige partner gezien en het ligt voor de hand dat zij bij een fusie slechts in zal moeten leveren.
Concurrentie is leuk voor de particuliere markt, maar in de publieke dienstverlening zie ik het vooral als verkwisting van publieke middelen. Zeker als het organisaties betreft die drijven op subsidies, donaties en liefdewerk oud papier.