Volgens mij mis ik wat!
Repressief ventileren is volgens mij wat anders dan het inzetten van een straal HD of LD.
De techniek van repressief ventileren gaat uit van het gebruik van een overdrukventilator (dezelfde die sommige korpsen nu al gebruiken om de rook na een oefening of inzet uit het pand te zuigen of te blazen.
Soms kan de inzet veiliger, sneller en/of efficiënter gaan als de brandweer geforceerd extra lucht in een brandend pand blaast.
Dit is dan voornamelijk als door rookvorming of hoge temperatuur de inzet belemmerd wordt.
Voordelen: snelle daling van temperatuur, snelle verbetering van het zicht voor de ingezette ploegen.
minder rookschade in ruimten die niet bij de brand betrokken zijn. Geen directe waterschade in ruimten waar dit niet nodig is. Snellere inschatting van de omvang en uitbreiding van de brand en dus een snellere brandbestrijding mogelijk!!
Nadelen: Door extra luchttoevoer zal de brand zich sneller ontwikkelen en ook feller branden (naar boven toe, meestal niets in horizontale richting)
Een goede inzet van deze ventilator (net buiten de deuropening, en aan de andere zijde van het pand een raam of deur openen zodat de rook eruit kan) kan een inzet vel malen sneller laten verlopen (praktijkervaring!)
Het inzetten van een nevestraal HD in de windstroom kan nog een extra blus/koel effect hebben (heeft alleen zin als het water ook bij het vuur komt).
Het inzetten van een straal om rook/hitte neer te slaan op de benedenverdieping heeft niet zo veel zin als het op zolder brand
De Ventilator kan hier zéér goede diensten verrichten
Met dank namens de verzekeringsmaatschappijen,
The Chief