KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit

Auteur Topic: KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit  (gelezen 95218 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Er gebeurt genoeg achter de schermen, maar niet alles is geschikt om op het forum te melden.

En ook mag niet alles op het forum. Er is een uitgebreid evaluatie rapport verschenen over het 5 mei incident "matroos overboord".
Maar om een of andere reden moet dat geheim blijven. Misschien is dat is gunstiger voor de hulpverleners. Of dat ook geldt voor de hulpverlening is de vraag. Terwijl het rapport kennelijk zeker niet op zoek is geweest naar "waarheidsvinding". Nee, het is zeker geen Pieter van Vollenhove rapport.

Henk


Heidebrandje

  • Gast
Melden de bergens ook iets aan de RAC van de brandweer of alleen aan de kustwacht als ze buitendienst zijn of een naderbericht hebben ?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Nou ik neem aan dat de bergers geen c2000 hebben of krijgen ;)

Of ze moeten gaan bellen maar dat lijkt me ook niet.

Joost


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Dat is heel verschillend per Rac. Gooi- en vechtsreek verstaat zich alleen met de reddingsbrigades en KNRM. RAC Flevoland daarintegen is zeer behulpzaam en informatie wordt over en weer uitgewisseld. Over inzetbaarheid van de berger en al over het al of niet levensbedreigend zijn van een incident bijvoorbeeld. Als de berger meldt dat het alleen een simpele sleepklus betreft kan de gealarmeerde brandweer worden afgeblazen.

Dat werkt heel goed met Flevoland omdat steeds meer meldingen direct telefonisch bij ons binnenkomen op het alarmnummer van HOGE zelf. Dit jaar alleen al vijf. Als dat "pech" betreft sturen wij JSH. Kan hij dat niet gaat HOGE als nog als de "pech"dienstverlening is. (slepen, vastzitten, weg kwijt). Is het geen pech gaat HOGE en stelt JSH op de hoogte. JSH beslist zelf of hij ook gaat (meestal wel). JSH kan momenteel drie boten inzetten: De Cobra, de Meander en de Blizzard.

Wij (JSH en HOGE) hebben dus na elke alarmering (telefonisch of via de marifoon, die wij ook uitluisteren) direkt telefonisch contact met de kustwacht en met de RAC van Flevoland.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Toch zijn we achter de schermen druk. Hier de Gooijer afgelopen zaterdag "onder zeil".





Foto HOGE


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Toch zijn we achter de schermen druk. Hier bijvoorbeeld de Gooijer, afgelopen zaterdag "onder zeil".





Foto HOGE


batavier

  • Gast
Hallo Rescue,

Misschien was ik scherp maar iksta er wel achter.
Wat de kwaliteitsnorm betreft,....tja,.....iedereen heeft nu z'n eigen normen,en wat nu het beste is daar kunnen we lang over twisten want een ieder is wel ergens goed in!
Het veiligste stukje water ben ik niet met je eens.Een heel druk stuk water met de Hollandse brug als een gevaarlijke flessehals waar ik meer dan eens in de drukke vaargeul rakelings ben gepasseerd door de boten van JSH(de berger) zodat m'n zoon door de boot viel en z'n hoofd bezeerde.Even later kwam ook de Hoge boot aanvaren op dezelfde aso manier >:(.Zo'n 300 meter verderop lag een zeilboot met prachtig mooi weer net buiten de geul vast. Op CH.16 was niks te horen geweest over een spoedzaak,alleen de bewuste boot die aan het KWC meldde dat hij vastlag en sleephulp van een KNRM boot vroeg aan het KWC.De KNRM boot kwam met gepaste snelheid aanvaren,maar toen had de kaperboot z'n prooi alvast.De schipper van het zeiljacht ken ik persoonlijk.Ik heb hem later nog gesproken.Hij vertelde dat de schipper van de JSH boot zich voordeed als de reddingsboot.Hij was blij dat hij geholpen werd door de redder,maar  Nadat hij los was en de echte KNRM boot aan kwam werd hem gevraagd even snel z'n naam te geven en een handtekening te zetten want ze moesten snel weer weg (toen de KNRM arriveerde).De berger blijkt zich dus voor te doen als de gealarmeerde redder en strijkt op die manier verzekeringspremies open laat verbouwereerde  watersporters achter die hier niet om vroegen.
 Ikzelf heb bij de politie en het KWC een klacht ingediend over het volstrekt aso vaargedrag van JSH en HOGE(zij voeren op z'n minst 40 knopen in een drukke vaargeul waar je 20 kilometer per uur mag).
Kwc en politie verklaarden op de hoogte te zijn van de capriolen van dit kaper tweetal en al vele klachten te hebben ontvangen maar het KWCkan er niets mee en de politie heeft geen capaciteit/mankracht en middelen om dit probleem aan te pakken.
Het is hier op het water dus een vrijstaat en het is wachten op het moment dat het eens goed fout gaat op het Gooi-enIJmeer met JSH en HOGE.Zelfs de politie weet niet hoe ze aan te pakken. :-\

Jaren geleden was het stuk beter.Toen kwam gewoon de reddingsbrigade en voer Hoge ook al rond maar was niet echt van betekenis.Nu verschuilt HOGE zich achter z'n roekeloze vriendje van JSH!

Dus beste Rescue,..veiliger is het hier zeker niet geworden.
Ik en andere watersporters zijn de dupe en maken het van dichtbij mee.

Ik hoop jij op een veiliger stukje water mag ronddobberen
 O0


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Hallo Rescue,

Misschien was ik scherp maar iksta er wel achter.
Wat de kwaliteitsnorm betreft,....tja,.....iedereen heeft nu z'n eigen normen,en wat nu het beste is daar kunnen we lang over twisten want een ieder is wel ergens goed in!
Het veiligste stukje water ben ik niet met je eens.Een heel druk stuk water met de Hollandse brug als een gevaarlijke flessehals waar ik meer dan eens in de drukke vaargeul rakelings ben gepasseerd door de boten van JSH(de berger) zodat m'n zoon door de boot viel en z'n hoofd bezeerde.Even later kwam ook de Hoge boot aanvaren op dezelfde aso manier >:(.Zo'n 300 meter verderop lag een zeilboot met prachtig mooi weer net buiten de geul vast. Op CH.16 was niks te horen geweest over een spoedzaak,alleen de bewuste boot die aan het KWC meldde dat hij vastlag en sleephulp van een KNRM boot vroeg aan het KWC.De KNRM boot kwam met gepaste snelheid aanvaren,maar toen had de kaperboot z'n prooi alvast.De schipper van het zeiljacht ken ik persoonlijk.Ik heb hem later nog gesproken.Hij vertelde dat de schipper van de JSH boot zich voordeed als de reddingsboot.Hij was blij dat hij geholpen werd door de redder,maar  Nadat hij los was en de echte KNRM boot aan kwam werd hem gevraagd even snel z'n naam te geven en een handtekening te zetten want ze moesten snel weer weg (toen de KNRM arriveerde).De berger blijkt zich dus voor te doen als de gealarmeerde redder en strijkt op die manier verzekeringspremies open laat verbouwereerde  watersporters achter die hier niet om vroegen.
 Ikzelf heb bij de politie en het KWC een klacht ingediend over het volstrekt aso vaargedrag van JSH en HOGE(zij voeren op z'n minst 40 knopen in een drukke vaargeul waar je 20 kilometer per uur mag).
Kwc en politie verklaarden op de hoogte te zijn van de capriolen van dit kaper tweetal en al vele klachten te hebben ontvangen maar het KWCkan er niets mee en de politie heeft geen capaciteit/mankracht en middelen om dit probleem aan te pakken.
Het is hier op het water dus een vrijstaat en het is wachten op het moment dat het eens goed fout gaat op het Gooi-enIJmeer met JSH en HOGE.Zelfs de politie weet niet hoe ze aan te pakken. :-\

Jaren geleden was het stuk beter.Toen kwam gewoon de reddingsbrigade en voer Hoge ook al rond maar was niet echt van betekenis.Nu verschuilt HOGE zich achter z'n roekeloze vriendje van JSH!

Dus beste Rescue,..veiliger is het hier zeker niet geworden.
Ik en andere watersporters zijn de dupe en maken het van dichtbij mee.

Ik hoop jij op een veiliger stukje water mag ronddobberen
 O0

Ik vaar op een ander stukje van het nederlandse water.
Je kan van elke organisatie in nederland wel voorbeelden noemen van "onhandig, risicovol of onbegrepen en soms gewoon dom gedrag" door medewerkers..., In elke organisatie zit wel een zwart of een onhandige schaap, of iemand die niet begrijpt wat de onhandigheid is van zijn gedrag..  
Pas met een geimplementeerd kwalitiets systeem, waarbij je optreden evalueert, en de leerpunten meeneemt in de training van medewerkers, kan je dit soort gedrag uitbannen..
Juist het ontbreken van kwaliteitsnormen op dit gebied maakt het dat men uitwassen kan hebben..  

Wil je wat aan doen.. moeten er goede kwaliteitsnormen komen, gebasseerd op alle vormen van waterhulpverlening..

Iedereen kan een ambulancedienst beginnen, als die een kwaliteitsysteem heeft, en zijn zaakjes op orde heeft, daar zijn normen voor.. (H.K.Z. ), Iedereen kan een reddingsdienst starten, echter daar is geen enkel kwaliteitsnorm..

De reddingsbrigade heeft geen kwaliteitssysteem, alleen opleidingsnormen..  De KNRM heeft ook geen kwaliteitssyteem.  Laat staan dat er een overkoepelende norm is..  De politie kan ze niet aanpakken, want ze houden zich aan de wet.. op dezelfde manier als de KNRM of de Reddingsbrigades dat doen..

Je kan je afvragen of ze de juiste dingen doen.. echter wat ze doen is niet verboden..  Je kan je ook afvragen of er de goede vormen van zorg worden geboden..

JSH en HOGE presteren volgens de bron van de KNRM wel dat 50% van incidenten worden opgelost.. Dat vind ik best een grote prestatie voor dergelijke clubjes...
Ik ken Henk en consorten redelijk goed.. En ik vind dat ze altijd op een onhandige manier communiceren, echter als je door alle suggestieve en onhandige uitingen door leest, hebben ze wel een boodschap die ook gehoord mag worden..

KNRM Huizen en KNRM hoofdkantoor hadden de mogelijkheid om HOGE min of meer in te lijven en ze te laten aansluiten bij hun zorgnorm.  Door een onhandig optreden van beide partijen is het weer strijd geworden, in plaats van elkaar lekker dood te knuffelen en elkaar te helpen om een hoge norm neer te zetten..  En daarbij hebben beide partijen de doelen die zichzelf stellen, voor laten gaan boven een gemeenschappelijke standaard..
Tis net mensenwerk dus..

Met alleen hakken op HOGE of JSH los je niets op en bereik je niets.. Dus ga met ze in gesprek.. En dan merk je dat het net mensen zijn, met allemaal "eigen aardigheden"..  en in elke organisatie zitten "eigen aardige mensen", waarmee je moet leren omgaan..  

Hier heeft eens een KNRM boot een agent van de waterpolitie een hersenschudding bezorgt, door dat ze te wat te snel naar huis wilde..
En daar leren we met z'n allen van..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Hallo Rescue,

Misschien was ik scherp maar iksta er wel achter.
Wat de kwaliteitsnorm betreft,....tja,.....iedereen heeft nu z'n eigen normen,en wat nu het beste is daar kunnen we lang over twisten want een ieder is wel ergens goed in!
Het veiligste stukje water ben ik niet met je eens.Een heel druk stuk water met de Hollandse brug als een gevaarlijke flessehals waar ik meer dan eens in de drukke vaargeul rakelings ben gepasseerd door de boten van JSH(de berger) zodat m'n zoon door de boot viel en z'n hoofd bezeerde.Even later kwam ook de Hoge boot aanvaren op dezelfde aso manier >:(.Zo'n 300 meter verderop lag een zeilboot met prachtig mooi weer net buiten de geul vast. Op CH.16 was niks te horen geweest over een spoedzaak,alleen de bewuste boot die aan het KWC meldde dat hij vastlag en sleephulp van een KNRM boot vroeg aan het KWC.De KNRM boot kwam met gepaste snelheid aanvaren,maar toen had de kaperboot z'n prooi alvast.De schipper van het zeiljacht ken ik persoonlijk.Ik heb hem later nog gesproken.Hij vertelde dat de schipper van de JSH boot zich voordeed als de reddingsboot.Hij was blij dat hij geholpen werd door de redder,maar  Nadat hij los was en de echte KNRM boot aan kwam werd hem gevraagd even snel z'n naam te geven en een handtekening te zetten want ze moesten snel weer weg (toen de KNRM arriveerde).De berger blijkt zich dus voor te doen als de gealarmeerde redder en strijkt op die manier verzekeringspremies open laat verbouwereerde  watersporters achter die hier niet om vroegen.
 Ikzelf heb bij de politie en het KWC een klacht ingediend over het volstrekt aso vaargedrag van JSH en HOGE(zij voeren op z'n minst 40 knopen in een drukke vaargeul waar je 20 kilometer per uur mag).
Kwc en politie verklaarden op de hoogte te zijn van de capriolen van dit kaper tweetal en al vele klachten te hebben ontvangen maar het KWCkan er niets mee en de politie heeft geen capaciteit/mankracht en middelen om dit probleem aan te pakken.
Het is hier op het water dus een vrijstaat en het is wachten op het moment dat het eens goed fout gaat op het Gooi-enIJmeer met JSH en HOGE.Zelfs de politie weet niet hoe ze aan te pakken. :-\

Jaren geleden was het stuk beter.Toen kwam gewoon de reddingsbrigade en voer Hoge ook al rond maar was niet echt van betekenis.Nu verschuilt HOGE zich achter z'n roekeloze vriendje van JSH!

Dus beste Rescue,..veiliger is het hier zeker niet geworden.
Ik en andere watersporters zijn de dupe en maken het van dichtbij mee.

Ik hoop jij op een veiliger stukje water mag ronddobberen
 O0

Batavier, ik denk niet dat je een "gewone" watersporter bent.

Ik kan je verhaal feitelijk onderuit halen. Alleen al een Redingsboot Gooijer die rustig naar een vastliggende zeilboot vaart, dat gebeurt nooit. Je doet de zaak van de KNRM geen goed, want nu moet ik weer wijzen op het feit dat dat de gashandle van de Gooijer maar twee standen kent: uit of vol gas. Luister het laatste radiofragment nog eens goed, daar doet hij zelfs minder dan 8 minuten over de afstand Huizen - Hollandse brug terwijl een boot in schitterend weer vast ligt, die al te kennen heeft gegeven op de KNRM te zullen wachten. Daar zijn én een boot van reddingsbrigade Almere én een boot van Jachtservice Huizen dan al bij. Hou dan eens vol dat die KNRM altijd zo rustig vaart. Dat hoeft van mij ook niet, maar als je ze gebruikt als lichtend voorbeeld van langzaam varen moet ik je even uit de droom helpen.
(De Seeker blijft lekker thuis)

Kijk hier nog maar eens

Het probleem is met een verhaal waarin een aantal feiten opgesomd wordt waarbij één feit aantoonbaar niet op waarheid berust, de rest ook in twijfel getrokken mag worden. Ik vind het dramatische verhaal van een vallende en zich bezerende zoon en een vol gas onder de Hollandse brug doorvarende Seeker volstrekt ongeloofwaardig en het ruikt naar een ordinaire laster campagne opgezet door iemand die daar kennelijk belang bij heeft. Wij mogen naar bestuurlijk besluit niet vol gas onder de Stichtse brug, ook niet in geval van nood. Er heerst daar niet voor niets momenteel een maximum snelheid van 9 km per uur. Er zijn daar momenteel werkzaamheden en we zijn er om de veiligheid te bevorderen, niet om deze in gevaar te brengen.
Ik hoor graag wanneer en hoe laat dit was. Al het radio verkeer neem ik op, dus dan kan ik wellicht nog na gaan wie dat was. De Seeker is pas door jou verweten "nergens meer aan mee te doen",* wat is dan het probleem voor de "echte redders"? Wij varen niet om het hardst met JSH om een vastgelopen bootje, dat zijn die "echte redders". Wij varen alleen uit voor nood en de kustwacht bepaalt hoe wij ergens heen gaan. Dinsdag 31 maart informeerde ze niet voor niets twee keer of wij al ter plaatse waren, dan varen we naar een zeilboot in de vaargeul met motorpech, waarvan de schipper aangeeft bang te zijn overvaren te worden. En toch varen wij rustig 9 km per uur onder de Hollandse Brug door.Ik ben benieuwd wie in werkelijkheid onder de schuilnaam "batavier" schuil gaat, vast geen gewone watersporter.

Rescue heeft een punt, de KNRM beweert twee voor ons belangrijke feiten:

1 Huizen is één van de /het drukste station van Nederland. (bron KNRM)
2 HOGE én JSH hebben daar eerst nog 50 % van af gepikt. (bron: KNRM)

Mijn bijdrage:
3 er is genoeg voor iedereen! O0

Henk
*
Hoge verschuilt zich ook altijd achter de berger.
Toen de berger nog niet echt actief was deed Hoge ook veel meer actief mee.Nu bijna niet meer.


Batavier  >:(


Nu spreek je jezelf weer tegen:


Jaren geleden was het stuk beter.Toen kwam gewoon de reddingsbrigade en voer Hoge ook al rond maar was niet echt van betekenis.Nu verschuilt HOGE zich achter z'n roekeloze vriendje van JSH!

Dus beste Rescue,..veiliger is het hier zeker niet geworden.

 O0


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ik zou maar uitkijken voor een stalker.... Hij kan alleen maar over Hoge schrijven... andere onderwerpen heeft hij niet op zijn repertoire... http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?action=profile;u=5962;sa=showPosts  :D ;D ;D


http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=stalker
stal·ker [stalker] de; m,v -s iem die een ander (bv. een ex-echtgenote, een popster) hinderlijk achtervolgt, bedreigt enz.

 ;D