Hallo Rescue,
Misschien was ik scherp maar iksta er wel achter.
Wat de kwaliteitsnorm betreft,....tja,.....iedereen heeft nu z'n eigen normen,en wat nu het beste is daar kunnen we lang over twisten want een ieder is wel ergens goed in!
Het veiligste stukje water ben ik niet met je eens.Een heel druk stuk water met de Hollandse brug als een gevaarlijke flessehals waar ik meer dan eens in de drukke vaargeul rakelings ben gepasseerd door de boten van JSH(de berger) zodat m'n zoon door de boot viel en z'n hoofd bezeerde.Even later kwam ook de Hoge boot aanvaren op dezelfde aso manier .Zo'n 300 meter verderop lag een zeilboot met prachtig mooi weer net buiten de geul vast. Op CH.16 was niks te horen geweest over een spoedzaak,alleen de bewuste boot die aan het KWC meldde dat hij vastlag en sleephulp van een KNRM boot vroeg aan het KWC.De KNRM boot kwam met gepaste snelheid aanvaren,maar toen had de kaperboot z'n prooi alvast.De schipper van het zeiljacht ken ik persoonlijk.Ik heb hem later nog gesproken.Hij vertelde dat de schipper van de JSH boot zich voordeed als de reddingsboot.Hij was blij dat hij geholpen werd door de redder,maar Nadat hij los was en de echte KNRM boot aan kwam werd hem gevraagd even snel z'n naam te geven en een handtekening te zetten want ze moesten snel weer weg (toen de KNRM arriveerde).De berger blijkt zich dus voor te doen als de gealarmeerde redder en strijkt op die manier verzekeringspremies open laat verbouwereerde watersporters achter die hier niet om vroegen.
Ikzelf heb bij de politie en het KWC een klacht ingediend over het volstrekt aso vaargedrag van JSH en HOGE(zij voeren op z'n minst 40 knopen in een drukke vaargeul waar je 20 kilometer per uur mag).
Kwc en politie verklaarden op de hoogte te zijn van de capriolen van dit kaper tweetal en al vele klachten te hebben ontvangen maar het KWCkan er niets mee en de politie heeft geen capaciteit/mankracht en middelen om dit probleem aan te pakken.
Het is hier op het water dus een vrijstaat en het is wachten op het moment dat het eens goed fout gaat op het Gooi-enIJmeer met JSH en HOGE.Zelfs de politie weet niet hoe ze aan te pakken.
Jaren geleden was het stuk beter.Toen kwam gewoon de reddingsbrigade en voer Hoge ook al rond maar was niet echt van betekenis.Nu verschuilt HOGE zich achter z'n roekeloze vriendje van JSH!
Dus beste Rescue,..veiliger is het hier zeker niet geworden.
Ik en andere watersporters zijn de dupe en maken het van dichtbij mee.
Ik hoop jij op een veiliger stukje water mag ronddobberen
Ik vaar op een ander stukje van het nederlandse water.
Je kan van elke organisatie in nederland wel voorbeelden noemen van "onhandig, risicovol of onbegrepen en soms gewoon dom gedrag" door medewerkers..., In elke organisatie zit wel een zwart of een onhandige schaap, of iemand die niet begrijpt wat de onhandigheid is van zijn gedrag..
Pas met een geimplementeerd kwalitiets systeem, waarbij je optreden evalueert, en de leerpunten meeneemt in de training van medewerkers, kan je dit soort gedrag uitbannen..
Juist het ontbreken van kwaliteitsnormen op dit gebied maakt het dat men uitwassen kan hebben..
Wil je wat aan doen.. moeten er goede kwaliteitsnormen komen, gebasseerd op alle vormen van waterhulpverlening..
Iedereen kan een ambulancedienst beginnen, als die een kwaliteitsysteem heeft, en zijn zaakjes op orde heeft, daar zijn normen voor.. (H.K.Z. ), Iedereen kan een reddingsdienst starten, echter daar is geen enkel kwaliteitsnorm..
De reddingsbrigade heeft geen kwaliteitssysteem, alleen opleidingsnormen.. De KNRM heeft ook geen kwaliteitssyteem. Laat staan dat er een overkoepelende norm is.. De politie kan ze niet aanpakken, want ze houden zich aan de wet.. op dezelfde manier als de KNRM of de Reddingsbrigades dat doen..
Je kan je afvragen of ze de juiste dingen doen.. echter wat ze doen is niet verboden.. Je kan je ook afvragen of er de goede vormen van zorg worden geboden..
JSH en HOGE presteren volgens de bron van de KNRM wel dat 50% van incidenten worden opgelost.. Dat vind ik best een grote prestatie voor dergelijke clubjes...
Ik ken Henk en consorten redelijk goed.. En ik vind dat ze altijd op een onhandige manier communiceren, echter als je door alle suggestieve en onhandige uitingen door leest, hebben ze wel een boodschap die ook gehoord mag worden..
KNRM Huizen en KNRM hoofdkantoor
hadden de mogelijkheid om HOGE min of meer in te lijven en ze te laten aansluiten bij hun zorgnorm. Door een onhandig optreden van beide partijen is het weer strijd geworden, in plaats van elkaar lekker dood te knuffelen en elkaar te helpen om een hoge norm neer te zetten.. En daarbij hebben beide partijen de doelen die zichzelf stellen, voor laten gaan boven een gemeenschappelijke standaard..
Tis net mensenwerk dus..
Met alleen hakken op HOGE of JSH los je niets op en bereik je niets.. Dus ga met ze in gesprek.. En dan merk je dat het net mensen zijn, met allemaal "
eigen aardigheden".. en in
elke organisatie zitten "eigen aardige mensen", waarmee je moet leren omgaan..
Hier heeft eens een KNRM boot een agent van de waterpolitie een hersenschudding bezorgt, door dat ze te wat te snel naar huis wilde..
En daar leren we met z'n allen van..