KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit

Auteur Topic: KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit  (gelezen 95215 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Laten we niet wel de veiligheid voorop stellen en niet de onderlinge strijd, vol gas langs zeiljachten varen is niet handig zeker niet voor een vastliggende boot. Deze boot heeft hulp nodig maar met mooi weer zijn de risico's niet zo hoog. Als er al een hulpverlener/ berger bij ligt is er volgens mij geen risico meer en kan je met een gepaste snelheid varen. Hierbij wil ik opmerken dat volgens mij de max-snelheid van de hulpverlememde boten hoger ligt als in de rest van het land. Welk doel dit mag hebben??

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Even een KNRM voorlichtersbril opzetten:

Als de Kustwacht of een RAC ons alarmeert gaan we veiligheidshalve altijd uit van het ergste scenario wat mogelijk is*. Een boot die vast ligt is een ongewone situatie, waaruit makkelijk levensbedreigende situaties kunnen ontstaan, dus deze situatie moet snel het hoofd worden geboden.

De KNRM is een SAR eenheid, verantwoordelijk voor de veiligheid op het water. Dat er bij een boot in problemen reeds anderen liggen, is voor de KNRM geen reden om anders te handelen. Wij weten niets over de training en werkwijze van de reeds ter plaatse zijnde niet SAR eenheden en zijn daarom verplicht ons protocol te volgen tot een erkende SAR eenheid zich er van overtuigd heeft dat er geen gevaar meer bestaat voor bmanning en schip.

Dat klinkt hard, maar in het verleden is het regelmatig gebeurd dat er verklaard werd dat men alles onder controle had, maar dat later de KNRM als nog moest uitrukken voor een ernstig geëscaleerde situatie. Om dat te voorkomen gaan we alleen af op onze eigen waarnemingen.


Henk (met een KNRM bril op)

"worst case scenario"  een scenario ; zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Scenario waarbij men uit gaat van het ergste wat kan plaatsvinden


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Er is volgens mij een verschil tussen een gepaste snelheid en niet uitrukken.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Met toegestane snelheid uitrukken houdt in een vaartijd van bijna een uur van de Huizer Haven naar de Hollandse Brug.  Wat vind jij bv een "gepaste snelheid", 910001?  Bij een worst case scenario hoort volgens de KNRM "met de meeste spoed", vol gas dus. Vandaar dat uit veiligheids overwegingen de KNRM er naar streeft hun boten een motor vermogen te geven welke maximaal 35 knopen mogelijk maakt. Heer Wiebenga op het IJ aan boord van de Seeker noemde de behaalde snelheid (47 knoop) van deze boot "levens gevaarlijk voor de vrijwilligers".
Wij varen echter zelden vol gas en daarom leeft iedereen nog O0.
 
Henk

Op de KNRM site over dit incident:


 
Citaat
Zeiljacht aan de grond bij de GM63
Huizen, 22 maart 2009


Via de Kustwacht komt de melding binnen van een zeiljacht dat vast zou liggen bij de GM63 op het Gooimeer (in de hoek bij de Hollandse brug). Hierop alarmeert de Kustwacht om  12.29 uur Reddingstation Huizen en reddingsbrigade Naarden. Direct na afvaren meldt een berger dat zij ter plaatse is. Echter wil de eigenaar wachten op de hulp van de voor hun gealarmeerde reddingboten. Bij aankomst van reddingboot De Gooier wordt er een opstapper overgezet en een sleepverbinding gemaakt.


Ondertussen is ook reddingboot Johanna Smidt van Reddingsbrigade Naarden ook ter plaatse en blijft stand-by. Het scheeftrekken van het zeiljacht had geen zin omdat de boot een vleugelkiel heeft. De Gooier moest dus de 20 cm dieptetekort zelf overbruggen. Na slechts 20 meter slepen lag het zeiljacht weer in dieper water en was de klus geklaard. De eigenaar en tevens redder aan de wal bedankte de bemanning en kon op eigen kracht zijn weg vervolgen. De Gooier lag om 13.45 uur weer afgemeerd in de botenloods, klaar voor de volgende actie
 


Bron KNRM.nl


MariFoontje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Met toegestane snelheid uitrukken houdt in een vaartijd van bijna een uur van de Huizer Haven naar de Hollandse Brug.  Wat vind jij bv een "gepaste snelheid", 910001?  

Ben ik helemaal met je eens Henk.  ::)
Die afstand vergt bijna een uur vaartijd bij een "normale" snelheid zoals jij goed inschat.
Zeilend doe ik er nog langer over.
Maar toch een vraagje.

Ik luister regelmarig de marifoon uit als ik vaar en beluister ook soms jouw geluidsfragmenten.
Hoe komt het dan dat jullie of JSH al 10 minuten na vertrek uit de Haven Huizen ter plekke kunnen zijn bij een vastgelopen bootje bij de Hollandse Brug of Pampus ?

Onlangs gaf je zelf namelijk dit voorbeeld bij een vastgelopen bootje bij de Hollandse Brug.

12.23: de Pike meldt dat ze "vastgelopen is bij de Hollandse brug, aan de Gooimeerkant nabij de GM 63".
12.32: vaart de Cobra van Jachtservice Huizen uit.
12.40: De Cobra is ter plaatse, roept de Kustwacht op.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
JSH vaart als een achterlijke naar de vastgelopen boot. Het is immers een wedstrijd: wie het eerste is heeft de poet.

Dat is het enige dat telt. Als ie zich aan de snelheid houdt vist ie achter het net.

De winnaar heeft de buit is de oorzaak van het snelle varen door iedereen, onder het mom van dat dat veiliger is en iedereen trapt daar in en geeft elkaar de schuld. De KNRM: "de melding was prio 1".

JSH: "ik moet wel eerder zijn, anders kan ik mijn boterham niet verdienen, de reddingsbrigades zijn me anders voor. Ook al ben ik er eerder uit, ze varen mij zo voorbij".

En kennelijk kan iedereen zich vinden in deze idiote situatie, want niemand is bereid tot afspraken maar zet zijn hakken in het zand.

Nu wij afgehaakt hebben (sinds de komst van de berger zien wij geen noodzaak meer voor het bieden van pech hulp) wordt ons zelfs verweten er niet aan mee te doen, aan die gekkigheid.  ;D

Het komt door de hebberigheid van de  mens: niemand gunt een ander een stukje en iedereen wil de hele taart, meer dan ie op kan zelfs. Net een receptie met zelf opscheppen.  ;)

Henk


MariFoontje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
JSH vaart als een achterlijke naar de vastgelopen boot. Het is immers een wedstrijd: wie het eerste is heeft de poet.
Dat is het enige dat telt. Als ie zich aan de snelheid houdt vist ie achter het net.

Je hebt dit keer helemaal gelijk Henk !!!
De indruk dat JSH als een achterlijke vaart heb ik ook.
Heb hem wel eens vlak langs mijn boot voorbij zien schieten....pfff....levensgevaarlijk gewoon.


Maar dank je Henk voor je toelichting.
Ik begrijp nu tenminste waar het bij JSH werkelijk om gaat ... gewoon ordinair om     geld    !!!!!   en niet om de mensen !!  >:(
JSH probeert dus door het afluisteren van de piepers er eerder te zijn en er een financieel slaatje uit te slaan.

Het feit dat je geld kan verdienen aan het leed van anderen is dus een rechtvaardiging voor JSH om als een achterlijke te varen.  ?!?!?!?!  

Ben er weer wat wijzer van geworden. :-\
Maar of ik er blij mee kan zijn.... ??


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Je hebt dit keer helemaal gelijk Henk !!!
De indruk dat JSH als een achterlijke vaart heb ik ook.
Heb hem wel eens vlak langs mijn boot voorbij zien schieten....pfff....levensgevaarlijk gewoon.


Maar dank je Henk voor je toelichting.
Ik begrijp nu tenminste waar het bij JSH werkelijk om gaat ... gewoon ordinair om     geld    !!!!!   en niet om de mensen !!  >:(
JSH probeert dus door het afluisteren van KNRM piepers er eerder te zijn en er een financieel slaatje uit te slaan.

Het feit dat je geld kan verdienen aan het leed van anderen is dus een rechtvaardiging voor JSH om als een achterlijke te varen.  ?!?!?!?!  

Ben er weer wat wijzer van geworden. :-\
Maar of ik er blij mee kan zijn.... ??

Dus de KNRM is ook commercieel? Het is dus een strijd om de pegels tussen de KNRM en JSH volgens jou? Wat is daar mis mee?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Hallo marifoontje,  JSH gaat het om geld. Ik kan je verklappen dat het bij bedrijven doorsnee om geld gaat. Al zou je het verbazen, het gaat zelfs over WINST maken.

Dus de ANWB/wegenwacht maakt misbruik van iemands leed en zou daar geen geld voor mogen vragen. Mmmm, apparte zienswijze...
Verwerpelijk dus in jouw ogen, maar leg je er maar bij neer: daar tegen ten strijde trekken heeft geen zin. Het komt niet zo ver denk ik dat ambulances gratis pechhulp gaan bieden langs de weg en met zwaailicht en sirene sneller proberen te zijn dan de berger.

Het zou mij trouwens niet uit maken, of een berger of een redder "langs mijn boot schiet", ik vind het alebei niet prettig.

Jij maakt kennelijk wel onderscheid tussen een KNRM boot die met 80 naar een vastgelopen boot "schiet" waar al voldoende hulp aanwezig is enerzijds en een berger die hard vaart naar zijn klussie anderzijds.
Ik maak dat onderscheid niet, ik vind hard (25 knoop of meer) varen voor een bootje met pech zonder gevaarzetting altijd onzinnig, wie dat ook doet.

Raar toch eigenlijk dat onderscheid dat jullie maken, waar heeft dat nou toch mee te maken? Ben je soms de broer van Batavier?

Of posten hier allemaal KNRM/reddingsbrigade leden rond het Gooimeer onder een pseudoniem...
Onder hun eigen naam weet je tenminste dat ze nooit onpartijdig kunnen zijn.

Alle watersporters die ik spreek (en dat zijn er best een paar) maakt het niet uit door wie ze geholpen worden, als ze maar hulp krijgen.

De zeilboot die bijna op de dijk loopt pakt altijd de tros. Waar die ook van komt. Juist de schippers die met motorpech liggen zijn selectief: kijken naar de prijs en daar wint de KNRM/redddingsbrigade het.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Dus de KNRM is ook commercieel? Het is dus een strijd om de pegels tussen de KNRM en JSH volgens jou? Wat is daar mis mee?

Natuurlijk moet de KNRM ook commercieel zijn, het is in feite een miljoenen bedrijf wat draaiende gehouden moet worden.

Toch is het KNRM bestuur van mening dat de pech klusjes meer van de vrijwilligers en de klubkas vragen dan het opbrengt.

Als ik met pech lag zou ik mij de ogen uit mijn kop schamen om gratis, met behulp van geld onder het mom van "voor het reddingswerk" ingezameld, gesleept te worden.

Met motorpech achter een reddingsboot hangen zou niet de gewoonste zaak van de wereld moeten zijn, maar iets om je dood voor te schamen.

Henk