KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit

Auteur Topic: KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit  (gelezen 98383 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Iedereen is commercieel.. wie anders beweert is hypocriet...

Of je nu direct om geld vraagt of via de "redders aan de wal" abbonnementjes, of je naam in de krant genoemd word, of je nu een subsidie veilig moet stellen..  Of je nu werkt met allemaal vrijwilligers, zonder geld, gaat de club niet werken..

En of je het geld nu steekt, in mooiere boten en betere uitrusting of er met al je medewerkers van uit gaat eten..  Het blijft commercie..  Er is zelfs een speciale training voor "goede doelen" hoe je het meeste geld werft.. en dat kan niet zonder commercie..

Ook individuele redder is commercieel, al doet hij het vrijwillig.. Het schouderklopje, en bij de actie betrokken zijn geweest, aandacht krijgen is is ook een vorm van beloning en erkenning krijgen..  Zelfs negatief in het nieuws komen is commercie, waar je weer een positieve draai aan kan krijgen..

De KNRM heeft een enorme PR machine, waar je respect voor mag hebben.. Wat die handvol medewerkers voor elkaar krijgen dat is knap.. Dat zelfde geld voor de hartstichting en andere goede doelen.. Maar dat krijgen ze allemaal voor elkaar door commercie en marketing.
De hypocretie zit hem er in, dat de we het van het "goede doel", wel accepteren, en van een commerciele berger niet..
De ANWB is een grote vereniging maar heeft vele commerciele bedrijven onder zich..,

Als je de uittreksel van KvK bekijkt van de KNRM dan zitten daar ook allemaal rechtspersonen onder..  De KNRM specalueert ook op de beurs met gelden van de Redders op de Wal..  En dat moet ook, want anders kunnen die boten niet varen en mensen niet trainen..  
Hou op met schoppen tegen de commercie...,

Iemand moet ergens van eten.. En een berger mag dat op zijn manier zijn diensten aanbieden..  En als mensen dat willen betalen is dat toch prima..
Mensen geloven graag in sprookjes, echter het sprookje dat een goed doel als de KNRM niet commercieel is, is en blijft natuurlijke een sprookje..  Dat zij hun gelden inzetten met een vrijwilligers organisatie om een vloot aan reddingsboten aan het draaien te houden is prima, want zonder vrijwilligers kan de KNRM niet bestaan..  En dat geld voor elk doel.. Echter dat is ook gewoon commercie en marketing.. niets mis mee dus...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Batavier,

Je hebt recht op een mening, en ik verbaas me regelmatig ook over wat er zo rond het gooimeer gebeurd..  Echter je kan daarvoor niet alleen de bal in doel bij Henk en consorten leggen..  Henk communiceert misschien beroerd, echter je kan van anderen partijen ook een stuk wijsheid verwachten..

JSH is de commerciele berger, die duidelijk een klanten kring heeft..  
HOGE is een goed bedoelende club die ook zeker credits verdient
De KNRM en reddingsbrigades doen met z'n allen hun best

Laten we blij zijn met ongeveer het veiligste stukje water van Nederland, waar partijen elkaar scherp houden..

Redden en bergen is geen voorbehouden handeling.. Ik blijf me verbazen. En ik weet zeker als partijen een beetje meer naar elkaar luisteren, dat de kwalitieit van hulpverlening nog veel meer omhoog gaat. Van protectionisme is de klant nog nooit wijzer geworden...

Ik vind dat jouw toon, te scherp is geformuleerd.. Ik ben ook benieuwd wat jij verstaat onder echte redders en welke kwaliteits eisen jij daar aan stelt.., Want zolang er geen kwaliteitsnorm is, heb je niets om partijen aan te toetsen..


Is de KNRM commercieel?


Daar kun je natuurlijk je vraagtekens bij ztten. Commercieel in de zin van het konstand op zoek zijn naar middelen om de financiën rond te krijgen, ja.
Maar commercieel in de zin van dat geld genereren HET DOEL is: nee. Tenminste, zo zou het moeten zijn.
Ik denk dat je -als ideologische instelling- je aandacht voornamelijk richt op fondsenwervingnje je doel voorbijstreeft. Tenzij je doel is het inzamelen van geld voor een goed doel.
Dat een bedrijf zijn aktiviteiten richt op het genereren van geld, daar moet je je niet over verbazen. In welke wereld leef je als je dat ter discussie wil stellen.  :P

Als je ziet hoe belangrijk de KNRM de fondsenwerving vindt, kun je je afvragen in hoeverre ze zich nog onderscheidt van een echt commercieel bedrijf. Tal van aktiviteiten trekt ze naar zich toe. Zo wijst ze op haar website op de mogelijkheid haar aan te stellen als testament executeur, om er zeker van te zijn dat er voldoende van de nalatenschap naar de KNRM gaat.

Nu vraag ik mij af in hoeverre oma zich realiseert dat haar nalatenschap gebruikt wordt om het mogelijk te maken dat de pechhulp van de KNRM goedkoper (lees gratis) is dan de hulp van de mensen die daar hun brood mee moeten verdienen. Ik denk dat mensen die de KNRM geld geven, denken dat dat geld aangewend wordt voor reddingswerk en niet om gratis een jacht van vaak meer dan een half miljoen van A naar Beter te kunnen slepen. Voornamelijk wordt er maar één echt beter van de KNRM pech hulp en dat is de verzekering.

Maar je kunt het ook van de andere kant bekijken. Beperk je je alleen tot de echte noodgevallen, dan zou een KNRM station als Huizen maar enkele keren per jaar uitrukken. Houd dan je vrijwilligers maar eens scherp en gemotiveerd. Als je pieper nooit gaat, laat je 'm zo maar een keer op het nachtkastje liggen misschien. Met alleen maar oefenen houd je je vrijwilligers niet bij de les ben ik bang.

Er zal dus een modus gevonden worden waarbij zowel de professionals als de hulpdiensten -net als op het land- samen een klus klaren, hand in hand. Waarbij de KNRM de uitvoering van de klussen die alleen technische hulp vereisen aan de professionals over laat.

Professional = hier bedoeld als iemand die er zijn beroep van gemaakt heeft, niets zeggend over eventuele competenties.

Je kunt ook gewoon aanwezig te zijn bij een boot die vastgelopen is. En er niet aan gaan trekken als er geen NOODzaak toe is, maar gewoon even wachten op de berger en de veigheid van iedereen waarborgen.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Misschien is mijn laatste bericht, niet helder genoeg, of om te voorkomen dat mensen dat verkeerd uitleggen en er mee op de loop gaan..

Commercie, Marketing is noodzakelijk om voldoende fondsen binnen te krijgen om je doelstellingen te halen..  Dat geld dus ook voor "goede doelen"..  En je ontkomt er op een gegeven ogenblik niet aan om dat ook professioneler aan te pakken..

De doelstelling van je organisatie bepaald, (Dat staat in je statuten..) of je voldoende "maatschappelijk nut" hebt, waardoor je ook voldoende fondsen kan aanboren..
De doelstelling van de KNRM kan je idiele doelen hebben en in iedergeval vind de belastingdienst de KNRM van  voldoende maatschappelijk nut ..    En ik denk dat de meesten dat hier beamen.. Ik in ieder geval wel..

In reactie op Henk..

De KNRM vertaald professioneel, met vakbekwaam, Bron : KNRM Jaarverslag 2007)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
pro - fes - sio´ neel
[ -sjoo-]
( bijvoeglijk naamwoord
1 van beroep;
2 aan een beroep eigen

Dat vind ik de meest gangbare definitie. Maarja, hoe moet je als KNRM beschrijven dat je graag wil bergen als je je niet "professioneel" mag noemen, omdat dat suggereert dat je er je vak van gemaakt hebt, zoals in: vakbekwaam.

"Gespecialiseerd in" suggereert weer dat je het redden niet je belangrijkste taak vindt, je kunt niet overal in gespecialiseerd zijn.

En toegeven dat je een amateur bent op dat gebied, klinkt alsof je er niet goed in bent, wat niet altijd zo is.

Moeilijk, moeilijk.  ???

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Ik vind dat de knrm niet commercieel is maar wel proffesioneel, zie de dikke van dale  "bn, bw de commercie betreffend; handels-: -ciële televisie gericht op het maken van winst". De KNRM maakt geen winst alleen reserves, winst wordt uitgekeerd aan aabndeelhouders en de reserves zijn voor de slechtere tijden. Daty de knrm wel boten terug sleept en dat hulpverlenen noemt in de keuze van de knrm.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
pro - fes - sio´ neel
[ -sjoo-]
( bijvoeglijk naamwoord
1 van beroep;
2 aan een beroep eigen

Dat vind ik de meest gangbare definitie. Maarja, hoe moet je als KNRM beschrijven dat je graag wil bergen als je je niet "professioneel" mag noemen, omdat dat suggereert dat je er je vak van gemaakt hebt, zoals in: vakbekwaam.

"Gespecialiseerd in" suggereert weer dat je het redden niet je belangrijkste taak vindt, je kunt niet overal in gespecialiseerd zijn.

En toegeven dat je een amateur bent op dat gebied, klinkt alsof je er niet goed in bent, wat niet altijd zo is.

Moeilijk, moeilijk.  ???

Henk

Je kan de Dikke van Dalen wel citeren, echter dat is slechts een beperkte "waarheid"
2 aan een beroep eigen  = zeg iets over vak manschap c.q. vakbekwaam.. Je kan natuurlijk discuseren in welke mate iemand of een team vakbekwaam is.. Echter je begeeft het wat dat betreft zelf op glad ijs..
Ik beschoud dit weer een super onhandige beschrijving van jou..  Wat wil je nu bereiken of duidelijk maken ?, waarom val je de KNRM in z'n geheel aan ?,  Je doet hiermee net zo onhandig, als sommige anderen hier, die jij verwijt aanvallend naar HOGE te zijn..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Als jij het feit dat ik mij afvraag in hoeverre het terecht is dat de KNRM zich professioneel op het gebied van bergen noemt als een onhandige aanval op de hele KNRM betitelt, zegt dat meer over jou dan over mij.

Wat ik er mee wil bereiken? Volgens mij is dat de kern van het hele probleem dat er in Nederland met de KNRM is, dat de KNRM zich in grote delen minder moet opstellen als monopolist op het gebied van bergen. Ik heb het met name op het gebied van bergen en slepen. Je als redder op je borst kloppen "dat je zo professioneel bezig bent met pech hulp" is eigenlijk al van de gekke.

Ik preek niet voor mijn eigen parochie en heb ook niet de illusie dat ik zo maar ongestraft kritiek op de helden van de KNRM kan hebben, maar doe het toch. Inhoudelijk en bewijsbaar.

De kritiek op HOGE is in geen enkele manier vergelijkbaar.

Daar wordt zelfs bij gehaald dat ik mijn energie rekening niet zou kunnen betalen. De Krant staat ineens vol van de piraterij van HOGE en het zich uitgeven als zelf benoemd medisch hulpverlener.
Het agentschap telecom doet een inval bij mij thuis, op aanwijzingen van de KNRM op zoek naar illegale zendapparatuur en computerfiles.

Dat vind jij dus van dezelfde orde als mijn "onhandige aanval op de KNRM" dat slepen echt een vak is, dat eigenlijk niet door vrijwilligers uitgeoefend zou mogen worden, behalve in geval van nood.

Dat Peter, zegt wederom meer over jou dan over mij.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Vrijwillig of beroepsmatig, ik zie met slepen het verschil niet. Wat mijn ervaring is dat de knrm net zo kundig is met slepen als de verschillende bergers. Dit gaat niet over het slepen of bergen van boten maar over de meningverschillen tussen de KNRM en de Hoge. Maar dit is slechts mijn mening over de discussie. Ik hoor geen verwijten waarom de knrm niet "proffesioneel" is, ik hoor geen argumenten dat de knrm dit werk niet goed uitvoerd, alleen dat ze dit vrijwillig doen en vragen of iemand donateur wilt worden.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Zie je wel het verschil als je je voorstelt dat een ambulance een auto met pech sleept en zich daar zeer professioneel in noemt? (Ambulancezorg Huizen en omstreken: wij slepen u gratis!).
En HOGE heeft hier geen last van, dus de vragen die ik zet bij de zonder twijfel bekwame pech-hulp van de KNRM vinden niet de oorsprong in het feit dat HOGE "last heeft van de KNRM", want dat hebben we niet: HOGE heeft een reddingsboot en die verleent geen pechhulp, dus wij ondervinden geen concurrentie en hebben geen last van de KNRM. (Als je de invallen van de politie en agentschap telecom en aanvallen in de krant en op de radio even buiten beschouwing laat, maar die hadden niets met bergen en slepen te maken, maar met een drang naar het monopolie op de Randmeren van sommige mensen bij de KNRM)

Henk


Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Leuke disqussie

zit te wacht tot de eerste piraat op de weg komt met een rode auto die brandjes gaat blussen (zeg dus niet dat de hoge of jsh piraten zijn). Maar ben benieuwd hoe de disqussie dan gaat.