Batavier,
Je hebt recht op een mening, en ik verbaas me regelmatig ook over wat er zo rond het gooimeer gebeurd.. Echter je kan daarvoor niet alleen de bal in doel bij Henk en consorten leggen.. Henk communiceert misschien beroerd, echter je kan van anderen partijen ook een stuk wijsheid verwachten..
JSH is de commerciele berger, die duidelijk een klanten kring heeft..
HOGE is een goed bedoelende club die ook zeker credits verdient
De KNRM en reddingsbrigades doen met z'n allen hun best
Laten we blij zijn met ongeveer het veiligste stukje water van Nederland, waar partijen elkaar scherp houden..
Redden en bergen is geen voorbehouden handeling.. Ik blijf me verbazen. En ik weet zeker als partijen een beetje meer naar elkaar luisteren, dat de kwalitieit van hulpverlening nog veel meer omhoog gaat. Van protectionisme is de klant nog nooit wijzer geworden...
Ik vind dat jouw toon, te scherp is geformuleerd.. Ik ben ook benieuwd wat jij verstaat onder echte redders en welke kwaliteits eisen jij daar aan stelt.., Want zolang er geen kwaliteitsnorm is, heb je niets om partijen aan te toetsen..
Is de KNRM commercieel?Daar kun je natuurlijk je vraagtekens bij ztten. Commercieel in de zin van het konstand op zoek zijn naar middelen om de financiën rond te krijgen, ja.
Maar commercieel in de zin van dat geld genereren HET DOEL is: nee. Tenminste, zo zou het moeten zijn.
Ik denk dat je -als ideologische instelling- je aandacht voornamelijk richt op fondsenwervingnje je doel voorbijstreeft. Tenzij je doel is het inzamelen van geld voor een goed doel.
Dat een bedrijf zijn aktiviteiten richt op het genereren van geld, daar moet je je niet over verbazen. In welke wereld leef je als je dat ter discussie wil stellen.
Als je ziet hoe belangrijk de KNRM de fondsenwerving vindt, kun je je afvragen in hoeverre ze zich nog onderscheidt van een echt commercieel bedrijf. Tal van aktiviteiten trekt ze naar zich toe. Zo wijst ze op haar website op de mogelijkheid haar aan te stellen als testament executeur, om er zeker van te zijn dat er voldoende van de nalatenschap naar de KNRM gaat.
Nu vraag ik mij af in hoeverre oma zich realiseert dat haar nalatenschap gebruikt wordt om het mogelijk te maken dat de pechhulp van de KNRM goedkoper (lees gratis) is dan de hulp van de mensen die daar hun brood mee moeten verdienen. Ik denk dat mensen die de KNRM geld geven, denken dat dat geld aangewend wordt voor reddingswerk en niet om gratis een jacht van vaak meer dan een half miljoen van A naar Beter te kunnen slepen. Voornamelijk wordt er maar één echt beter van de KNRM pech hulp en dat is de verzekering.
Maar je kunt het ook van de andere kant bekijken. Beperk je je alleen tot de echte noodgevallen, dan zou een KNRM station als Huizen maar enkele keren per jaar uitrukken. Houd dan je vrijwilligers maar eens scherp en gemotiveerd. Als je pieper nooit gaat, laat je 'm zo maar een keer op het nachtkastje liggen misschien. Met alleen maar oefenen houd je je vrijwilligers niet bij de les ben ik bang.
Er zal dus een modus gevonden worden waarbij zowel de professionals als de hulpdiensten -net als op het land- samen een klus klaren, hand in hand. Waarbij de KNRM de uitvoering van de klussen die alleen technische hulp vereisen aan de professionals over laat.
Professional = hier bedoeld als iemand die er zijn beroep van gemaakt heeft, niets zeggend over eventuele competenties.
Je kunt ook gewoon aanwezig te zijn bij een boot die vastgelopen is. En er niet aan gaan trekken als er geen NOODzaak toe is, maar gewoon even wachten op de berger en de veigheid van iedereen waarborgen.
Henk