KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit

Auteur Topic: KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit  (gelezen 97916 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
ben benieuwd of meneer henk vanacht ook is weggeweest naar een losgeslagen schip??
of lagen we lekker te slapen??


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
"mijnheer" is samen met Matthijs ter eventuele ondersteuning van de Blizzard van Jachtservice Huizen aanwezig geweest in de Seeker, maar de schipper van de door onverlaten losgegooide Jan Plezier sliep aan boord van het schip en heeft het 25 meter lange jacht nadat hij wakker was geworden zelf weer naar de kant gevaren. Dus iedereen kon weer terug. Echt weer een noodgeval voor de komplete vloot reddingsboten van het Gooimeeer.

Don, je mag wel gewoon Henk zeggen tegen mij, laat dat mijnheer maar weg.  ;)

Dit vind ik dus weer en typisch geval voor een berger, om hier nu weer meerdere reddingsboten voor in te zetten blijft voor mij niet de juiste keuze. Zeker niet als de berger ook onderweg is. Je zou een vorm van overleg moeten hebben. Ook de kustwacht was het met me eens dat dit niet echt een noodgeval betrof, je zou als kustwacht voor dit soort gevallen meer opties moeten hebben als de inzet van reddingsboten. Vooral omdat er nooit één station, maar altijd automatsch minimaal twee stations worden gealarmeerd.

Als er dan toch een reddingsboot heen moest was mijn keuze de Reddingsbrigade Almere geweest, die boot heeft zijn ligplaats in Almere haven, 100 meter varen van het plaats incident..

Henk


rixten

  • Gast
Alarm om 06.15, meerdere reddingboten gealarmeerd. Leg mij nu eens uit wat je daar doet.
Ik zie geen alarm voor Hoge of de Seeker...???? Een prio2, vaartuig losgeslagen, Henk is geen berger, gaat toch om die tijd maar even heen. Hieruit blijkt dat je gewoon op elke melding vaart, hebt capcodes in je pieper enz enz.......

Als jezelf zegt dat je voor "medische"hulpverlening bent, wat doe je dan daar. En waarom moet jij hierover bellen met de kustwacht en dat hier vermelden......?????? Raar verhaal..... Henk.

Al het voorgaande wat je hier hebt geschreven in dit topic gaat nu in rook op...... de groeten....


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Nouja een losgeslagen boot kan gevaarlijke situaties opleveren... dus dat er 'noodhulp' boten(om het zo maar even te noemen) gealarmeerd worden is niet zo gek...(ik weet niet wat er over bekend was). Dat weer meteen 'de hele vloot' er ligt is nou weer wat overdreven, maar zoals eeder genoemd zou het handig zijn als het KWC hier wat meer in stuurde.

Citaat
Henk is geen berger, gaat toch om die tijd maar even heen. Hieruit blijkt dat je gewoon op elke melding vaart, hebt capcodes in je pieper enz enz.......

En wat zal de berger dan doen.... die wacht rustig op een telefoontje van de schipper...not..

Wat ik eerder raar vind is dat (aan de verhalen te horen) JSH met hoge snelheid overal heen gaat, wat denk je dat er gaat gebeuren als de ANWB en Routemobiel met blauw e.d. achter meldingen aan gaan om maar de snelste te zijn... ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Je doet het dus niet gauw goed: of Don verwijt je bij een melding lekker op bed te blijven liggen, waar was je nou, of Rixten schrijft voor dat wij niet standby hadden mogen staan omdat we alleen op medische gronden varen.
OK, jullie hebben mij in de tang! ;)

Even onze site quoten:

Citaat
De Hulporganisatie Gooi- en Eemmeer (HOGE) speelt een belangrijke aanvullende rol bij de hulpverlening aan watersporters in midden Nederland, door gespecialiseerde Medische noodhulp te bieden vanuit Huizen met de snelle reddingsboot Seeker.
De sturing van deze reddingsboot en de hulpverleningsboten van JSH geschiedt in beginsel door onze eigen gezamenlijke centrale meldkamer. Indien noodzakelijk kan het Kustwachtcentrum de Seeker verzoeken om te participeren in een SAR actie. Alleen in die gevallen valt de Seeker onder de aansturing van het KWC cq. de OSC.
HOGE  verleent alleen NOODHULP en verricht geen BERGINGS-, SLEEP- of PECHHULP zoals de door de kustwacht aangestuurde KNRM, als er geen "nood aan de man" is. Een slepende reddingsboot ontrekt zich immers aan zijn primaire taak: het reddingswerk. Wij zijn kiezen er voor beschikbaarte blijven voor noodhulp en laten pechhulp over aan Jacht Service Huizen: JSH, een bedrijf waar wij nauw mee samenwerken en mee oefenen

"Als er geen nood aan de man is."

Meestal is Jachtservice Huizen als eerste bij de klus. Probleem daarbij is dat de Reddingsbrigades én de KNRM weigeren samen een klus te doen met menno. Zij erkennen hem niet als berger. Het schijnt dat de KNRM daar maatstaven voor heeft, niet duidelijk is welke.
Wij zijn best bereid op verzoek van de berger hand- en spandiensten te verrichten en toe te zien op de veiligheid bij een sleep-/bergingsklusje, maar nooit op een manier dat wij zodanig aan de klus gebonden zijn dat we niet meteen weg kunnen. De verantwoording, de leiding en verantwoordelijkheid berusten dan bij menno, de vakman.

Wij wisten net zo min wat er precies aan de hand was daar in de haven, aanleiding om in de haven standby te liggen, niet in te melden, maar wel mee te luisteren op 16 en 67. Mocht iets uit de hand lopen zijn we in enkele minuten in Almere Haven.

Ik heb nooit beweerd dat Reddingsbrigades/KNRM niet naar een sleep/bergingsklus mogen/moeten gaan.

Ik vind wel dat als de berger als eerste ter plaatse is en de lijn vast is en aangeeft dat alles onder controle is de reddingsboten op gepaste afstand moeten blijven en niet aan boord moeten gaan om de schipper om te praten de lijn los te gooien ten gunste van de gratis hulp..
De berger moet ook op afstand blijven als de reddingsbrigade/KNRM ergens mee bezig is. Niet mee bemoeien, tot de reddingsbrigade eventueel aangeeft dat de klus overgenomen kan worden.

Nog mooier zou het zijn als iets duidelijk een bergings/pechklusje is en de berger is onderweg dat de berger het gaat uitvoeren, wellicht onder toeziend oog van de redders.

En wat betreft snel varen door de berger, dit is precies het zelfde als snel varen door de reddingsbrigade. Er is geen ontheffing (nodig) voor snel varen door de reddingsbrigade. Op precies dezelfde gronden en argumenten waarmee de reddingsbrigade snel vaart, vaart de berger ook snel, er wordt in de wet geen onderscheid gemaakt tussen reddingsbrigades en het overige vaar verkeer.

Als de berger drie seconden later aan komt dan de reddingsbrigade heeft ie geen klus. Als ie drie seconde eerder aankomt ook niet. Pas als ie ruim als eerste aankomt en de sleep vast heeft, de schipper met pech gewaarschuwd heeft tegen de doom verhalen die hij te horen krijgt van de arriverende reddingsboot bemanningen en de pechvogel overtuigd is dat het hem echt geen geld kost -alleen zijn verzekering- is de klus redelijk (en niet meer dan dat) veilig binnen, al gebeurd het alsnog wel dat een redder de lijn van JSH los gooit en de sleep overneemt.

Ik droom wel eens dat mensen elkaar gewoon wat gunnen en de handen ineen slaan ten gunste van het nobele doel. maar ik word steeds weer wakker   :'( .

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Henk is geen berger, gaat toch om die tijd maar even heen. Hieruit blijkt dat je gewoon op elke melding vaart, hebt capcodes in je pieper enz enz.......

wat moet je anders met een pieper doen????

9910001
9910001


rixten

  • Gast
De sturing van deze reddingsboot en de hulpverleningsboten van JSH geschiedt in beginsel door onze eigen gezamenlijke centrale meldkamer. Indien noodzakelijk kan het Kustwachtcentrum de Seeker verzoeken om te participeren in een SAR actie. Alleen in die gevallen valt de Seeker onder de aansturing van het KWC cq. de OSC.
HOGE  verleent alleen NOODHULP en verricht geen BERGINGS-, SLEEP- of PECHHULP


Van jullie eigen site.........


Leg mij dan maar eens uit waarom jij om die tijd je nest uit kruipt, om vervolgens ergens heen te gaan waar je je niet mee zegt te bemoeien, terwijl je weet dat er genoeg hulp onderweg is. En vervolgens hierover ook nog contact over zoekt met het KWC...... rarara......  :D


wat moet je anders met een pieper doen????

9910001

Ja je hebt gelijk..... zal het volgende x ff anders formuleren..... ;)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat
En wat betreft snel varen door de berger, dit is precies het zelfde als snel varen door de reddingsbrigade. Er is geen ontheffing (nodig) voor snel varen door de reddingsbrigade. Op precies dezelfde gronden en argumenten waarmee de reddingsbrigade snel vaart, vaart de berger ook snel, er wordt in de wet geen onderscheid gemaakt tussen reddingsbrigades en het overige vaar verkeer.

Ik weet niet hoe dit bij jullie in de buurt geregeld is maar hier hebben we er strike afspraken over...maar laten we dit even buiten beschouwing laten. Maar zoals al aangegeven in dit stukje gaat de berger lekker hard om eerder dan de reddingsboten tp te zijn...(als ik jou goed bergijp). Nou wil ik ook niet zeggen dat de berger naar een melding moet tuffen maar het verbaast me dat hier geen afspraken over zijn voor zowel de noodhulpdiensten als de bergers.

Weet iemand waar de prio's voor staan in de alarmen vanaf het KWC? Ik heb hier trouwens nog nooit iets over de marifoon over gehoord :-\


rbgv

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Zinkend jacht in de Haven van Huizen
Huizen, 8 april 2009


Om 15.28 uur alarmeerde GMK Gooi- en Vechtstreek reddingboot De Gooier en de Blaricum-1 voor een zinkend jacht in de Haven van Huizen. Ook Brandweer Gooi- en Vechtstreek wordt gealarmeerd.

Eenmaal ter plaatse blijkt het te gaan om een groot motorjacht waarbij er bij de boegschroef een lek is ontstaan. De schipper van het jacht verteld dat er ruim een halve meter water in zijn boot staat en de pompen het net aankunnen. De motoren doen het niet meer en het schip is inmiddels verdaagd naar lagerwal. De schipper doet het verzoek om zijn jacht naar de kraan te slepen. Hierop heeft De Gooier een sleepverbinding gemaakt en samen met de Blaricum-1 deze naar de kraan gebracht waar de Brandweer en de havenmeesters de zorg hebben overgenomen. De Gooier meert om 16.30 weer af in de botenloods.


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Zinkend jacht in de Haven van Huizen
Huizen, 8 april 2009


Om 15.28 uur alarmeerde GMK Gooi- en Vechtstreek reddingboot De Gooier en de Blaricum-1 voor een zinkend jacht in de Haven van Huizen. Ook Brandweer Gooi- en Vechtstreek wordt gealarmeerd.

Eenmaal ter plaatse blijkt het te gaan om een groot motorjacht waarbij er bij de boegschroef een lek is ontstaan. De schipper van het jacht verteld dat er ruim een halve meter water in zijn boot staat en de pompen het net aankunnen. De motoren doen het niet meer en het schip is inmiddels verdaagd naar lagerwal. De schipper doet het verzoek om zijn jacht naar de kraan te slepen. Hierop heeft De Gooier een sleepverbinding gemaakt en samen met de Blaricum-1 deze naar de kraan gebracht waar de Brandweer en de havenmeesters de zorg hebben overgenomen. De Gooier meert om 16.30 weer af in de botenloods.


Huizen 8april 2009

zinkende schip haven van huizen

Een schip van 12 meter was afgelopen middag zinkende in de haven van Huizen. De eigenaar vaarde net de haven uit toen hij de lekkage aan de boegschroef ontdekte en de havenmeester belde. Deze aarzelde niet en belde 112.

De meldkamer alarmeerde de reddingsbrigade en KNRM alsmede ook brandweer Huizen.

Ter plaatse sleepte de Gooier van de KNRM het schip naar binnen zodat het schip uit het water gehaald kon worden. De Blaricum-1 remde en stuurde het schip aan de achterzijde af. Lokale bergers waren aan boord en verleenden daar assistentie.

Uiteindelijk hoefde de brandweerpompen niet in actie te komen en besloot de eigenaar de situatie in overleg met de havenmeester op te lossen bron reddingsbrigade blaricum