KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit

Auteur Topic: KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit  (gelezen 95189 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
De sturing van deze reddingsboot en de hulpverleningsboten van JSH geschiedt in beginsel door onze eigen gezamenlijke centrale meldkamer. Indien noodzakelijk kan het Kustwachtcentrum de Seeker verzoeken om te participeren in een SAR actie. Alleen in die gevallen valt de Seeker onder de aansturing van het KWC cq. de OSC.
HOGE  verleent alleen NOODHULP en verricht geen BERGINGS-, SLEEP- of PECHHULP


Van jullie eigen site.........


Leg mij dan maar eens uit waarom jij om die tijd je nest uit kruipt, om vervolgens ergens heen te gaan waar je je niet mee zegt te bemoeien, terwijl je weet dat er genoeg hulp onderweg is. En vervolgens hierover ook nog contact over zoekt met het KWC...... rarara......  :D


Wij ondersteunen de berger, werken er nauw mee samen.  De kustwacht bellen we om precies te weten te komen wat er aan de hand is. Meestal zijn de meldingen iets van "zeilboot in problemen".  Dan is het handig om te weten wat er precies aan de hand is. Meestal weet de kustwacht dat wel. Ergens voor uitvaren staat iedereen vrij. Als je naar een berging/sleep vaart wil dat nog niet zeggen dat je hem van de berger af wil pakken. Ditmaal werd het gewaardeerd dat de Blizzard uitvaarde. Een backup achter de hand tbv de veiligheid, daarkan toch niemand tegen zijn?

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Ik weet niet hoe dit bij jullie in de buurt geregeld is maar hier hebben we er strike afspraken over...maar laten we dit even buiten beschouwing laten. Maar zoals al aangegeven in dit stukje gaat de berger lekker hard om eerder dan de reddingsboten tp te zijn...(als ik jou goed bergijp). Nou wil ik ook niet zeggen dat de berger naar een melding moet tuffen maar het verbaast me dat hier geen afspraken over zijn voor zowel de noodhulpdiensten als de bergers.

Weet iemand waar de prio's voor staan in de alarmen vanaf het KWC? Ik heb hier trouwens nog nooit iets over de marifoon over gehoord :-\

Dat er geen afspraken over zijn ligt aan de KNRM hier en de reddingsbrigades. Die gaan niet aan tafel met "piraten", kom nou. Er wordt nu wat druk op ze uitgeoefend, maar het wil nog niet echt vlotten.
En dus is het hier nog steeds wild west. Een wedstrijd ipv afspraken.
Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
"mijnheer" is samen met Matthijs ter eventuele ondersteuning van de Blizzard van Jachtservice Huizen aanwezig geweest in de Seeker, maar de schipper van de door onverlaten losgegooide Jan Plezier sliep aan boord van het schip en heeft het 25 meter lange jacht nadat hij wakker was geworden zelf weer naar de kant gevaren. Dus iedereen kon weer terug. Echt weer een noodgeval voor de komplete vloot reddingsboten van het Gooimeeer.

Don, je mag wel gewoon Henk zeggen tegen mij, laat dat mijnheer maar weg.  ;)

Dit vind ik dus weer en typisch geval voor een berger, om hier nu weer meerdere reddingsboten voor in te zetten blijft voor mij niet de juiste keuze. Zeker niet als de berger ook onderweg is. Je zou een vorm van overleg moeten hebben. Ook de kustwacht was het met me eens dat dit niet echt een noodgeval betrof, je zou als kustwacht voor dit soort gevallen meer opties moeten hebben als de inzet van reddingsboten. Vooral omdat er nooit één station, maar altijd automatsch minimaal twee stations worden gealarmeerd.

Als er dan toch een reddingsboot heen moest was mijn keuze de Reddingsbrigade Almere geweest, die boot heeft zijn ligplaats in Almere haven, 100 meter varen van het plaats incident..

Henk

Henk in eerste in instantie leek het mij minder een noodgeval, maar als dit nu in de mist plaats vondt klinkt het anders voor mij. Zie foto van de website van de knrm.

9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Dat is zo, het zicht was nauwelijks 50 meter.  We zijn niet gaan varen omdat drie boten ons wel voldoende leek.

Hoe ik mij de gang van zaken voorstel als ideaal:


De Johanna Smidt was er ruimschoots als eerste uit.

De kustwacht zegt tegen de overige, zich later inmeldende reddingseenheden, de Johanna Smidt is opstomend, blijft u voorlopig stand-by (een reddingsboot voor één losgegooid schip in de haven lijkt mij voorlopig voldoende).

De berger gaat wel door: hij zal het sleepwerk moeten verrichten, daar is de reddingsboot niet voor.

De Johanna Smidt arriveert, en geeft een sitrap. (in dit geval de schipper is wakker geworden en stuurt het schip terug naar de ligsteiger.

Stel dat er niemand aan boord was geweest kan de Johanna Smidt de veiligheid waarborgen tot de berger -die nu voorzichtig en veilig door de mist naar het incident kan varen- arriveert.

De berger maakt het schip vast en sleept het naar de ligplaats, de Johanna Smidt kijkt goedkeurend toe. Overige eenheden worden bedankt: Einde aktie.

Na afloop schudden ze elkaar nog even de hand en de berger zegt nog even een flinke donatie toe voor de klubkas.

De Kustwacht bedankt ook de Johanna Smidt en de Blizzard voor hun inzet en deze sluiten aan station.

Wat zouden de Randmeren dan een voorbeeld kunnen zijn voor Nederland, geweldig!

Henk


rixten

  • Gast
Klinkt goed......!!!!!

Maar, dit is iets wat ligt bij het KWC en deze zal denk ik niet zijn draaiboek hiervoor gaan aanpassen....?
Denk dat je dit kan bereiken, maar dan alleen moeten allebei de partijen openstaan voor suggesties.
Als je hier op het forum elkaar maar dwars blijft zitten en elkaar zoveel mogelijk probeert zwart te maken, dan
wordt het moeilijk om ook met elkaar om tafel te gaan om dit te bespreken.

Ik denk, Henk, dat je teveel van je frustraties en ergenissen die voortkomen uit deze situaties, hier NIET moet gaan bespreken. Dit wekt ergenissen end. op bij jezelf, KNRM, RB, forum-leden e.a., resultaat: geen of moeilijk overleg over de ontstane situaties. Je werkt het zelf in de hand.........
Er hoeft nl. maar iets te gebeuren of je knalt het hier op de site.......... waarom, om je eigen standpunt te verdedigen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Klinkt goed......!!!!!

Maar, dit is iets wat ligt bij het KWC en deze zal denk ik niet zijn draaiboek hiervoor gaan aanpassen....?
Denk dat je dit kan bereiken, maar dan alleen moeten allebei de partijen openstaan voor suggesties.
Als je hier op het forum elkaar maar dwars blijft zitten en elkaar zoveel mogelijk probeert zwart te maken, dan
wordt het moeilijk om ook met elkaar om tafel te gaan om dit te bespreken.

Ik denk, Henk, dat je teveel van je frustraties en ergenissen die voortkomen uit deze situaties, hier NIET moet gaan bespreken. Dit wekt ergenissen end. op bij jezelf, KNRM, RB, forum-leden e.a., resultaat: geen of moeilijk overleg over de ontstane situaties. Je werkt het zelf in de hand.........
Er hoeft nl. maar iets te gebeuren of je knalt het hier op de site.......... waarom, om je eigen standpunt te verdedigen.





Ik denk dat je voor jezelf moet spreken en je niet moet profileren als te spreken namens 'alle' forumleden / KNRM / RB / enz... Of je moet de voorzitter / directeur van de RB / KNRM zijn...  ::) Maar in iedergeval spreek je niet namens mij...


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Henk, ik vind het prima dat je jou mening hier ventileerd daar is een forum voor. Als eenieder dat maar met respect naar elkaar doet.
We kunnen negatief doen over waarom jij 's nachts na een alarmering opkomt maar laten we het positief benaderen je komt om een medemens mogelijk in nood te helpen !


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Als Henk de tijd die hij op dit forum zit aan de samenwerking met de knrm en de rb,s steekt zou alles super gaan.  ;D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Als Henk de tijd die hij op dit forum zit aan de samenwerking met de knrm en de rb,s steekt zou alles super gaan.  ;D

SAMEN werking moet je SAMEN realiseren, dat kun je niet in je eentje. Voor een dichte deur staan lullen daar heb ik een hekel aan. Zeg het maar, regel het maar, wanneer kunnen we aan tafel met die knrm?  Zonder afspraken beslissen wij van HOGE graag zelf welke parameters wij aan het wel- of niet uitrukken/standby staan hangen. Daarbij staat het belang van de mens in nood voorop.

En aan iederen die graag wil mee beslissen wanneer en onder welke omstandigheden en tijden wij wel en niet mogen uitvaren, met de mening van sommige belangrijke (boven de vijfduizend euro per jaar) sponsoren wordt serieus rekening gehouden. Op de site staat hoe je sponsor kan worden.   8)

Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
En aan iederen die graag wil mee beslissen wanneer en onder welke omstandigheden en tijden wij wel en niet mogen uitvaren, met de mening van sommige belangrijke (boven de vijfduizend euro per jaar) sponsoren wordt serieus rekening gehouden. Op de site staat hoe je sponsor kan worden.   8)

En jij dan zeker al dat geld gebruiken om de lokale bergers te helpen nog makkelijker geld binnen te slepen?