KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit

Auteur Topic: KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit  (gelezen 95153 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Maar niet van harte: " “Dan gaan we nog liever roeien” vindt de KNRM een "kordaat" antwoord van de boze schippers vrouw, die nu voor deze dienst zal moeten betalen  :'(.  

kordaat (bijv. naamw., -) als in:
beslist,  besluitvaardig, dapper, doortastend, ferm, gedecideerd, kloek, krachtdadig, krachtig, resoluut, standvastig, stoer, vastberaden.

Ik noem het liever "een beetje dom".

Henk

Dit staat er:
Citaat
“Dan gaan we nog liever roeien” is het kordate antwoord.

Kordaat in de zin van vastberaden, ferm, standvastig (eigenwijs?). Beslist geen positief waardeoordeel als je het mij vraagt...
Geen spijkers op laag water zoeken Henk (om het bij jouw werkgebied te houden ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Tja, ik heb geen idee wat zo'n berger rekent om een bootje los te trekken of een sleepje naar een haven.
Weet een van jullie dat ?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Ja, dat is al gauw een paar honderd euro daar bij de eilanden. Van invloed is niet alleen de afstand, maar grote van het schip, gevaarzetting, aard van de klus en tijd van de dag/week. Als je hier niet verzekerd bent vraagt JSH een bijdrage die wordt overgelaten aan de beleefdheid, een vrijwillige bijdrage dus... Net zoals wij van HOGE dat vroeger deden, maar dat werd bij ons wel steeds minder.

Henk


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Een beetje boot is verzekerd. Al bij een standaard WA is berging en slepen inbegrepen.
Waarom dan roeien als de verzekering de kosten dekt???

Redder aan de wal kost zeker ook niks ;)

Het is goed dat zowel KUWA als KNRM bij z'n standpunt blijft en zich niet laat ompraten door een bijdehante tante. Op zee kan ik nog wel begrijpen dat een boot groter dan 20 mtr. niet gesleept wordt door de KNRM. Een berger zal zich waarschijnlijk niet ontfermen over een polyvalk oid. Als ze er dan toch zijn...
Helaas ben je niet meer inzetbaar als je met je klusje bezig bent. De berger zal zich dan toch ook moeten gaan ontfermen over het schuitje kleiner dan 20mtr.

Hier op het ruime binnenwater zijn de bergers er wel op gericht/bereid om kleinere schepen naar de haven naar wens te slepen indien mogelijk of het probleem direct te verhelpen.

Als het daar bij de eilanden kan, waarom dan niet hier.

Matthijs


Ps. Ik check regelmatig mijn mail voor binnenkomende aanvragen voor overleg 8) ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Matthijs:

De noodzaak tot overleg vermindert met de dag. Met de meeste reddingsbrigades is het in de praktijk goed samenwerken, helpen waar ze kunnen (als ze er zijn) en de rest komt vaak pas als alles al onder controle is. Dan kijken ze even om de hoek, melden dat trots op 16 en gaan weer naar huis. Vind ik ook een prima vorm van samenwerking, waar je eigenlijk niets meer aan zou moeten veranderen: zo houden we ze toch gemotiveerd en ze kunnen een mooi streepje zetten voor de statistieken in het jaarverslag.
Het niet melden van incidenten heeft de aandacht van de kustwacht, dat komt wel goed.
 
Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
. Ditmaal bleek de garnalenkotter ZK-8 net voor de Urker haven met keerkoppelingproblemen te kampen. Tegelijkertijd kwam de melding dat een andere garnalenkotter, de WL-2 'Zeester' om begeleiding naar de Urker haven vroeg aan de havenmeester. Terwijl een opstapper overgezet werd op de WL-2 nam de sleepboot Chico de ZK-8 op sleeptouw, terwijl de Kapiteins Hazewinkel als stopzak fungeerde achter het garnalenscheepje nadat ook hier een opstapper was overgezet.


zie het verslag van Urk van gister
ik heb meegeluisterd op de scanner en de reddingsboot hield hem mooi op de wind (sw 7) en regelde via de marifoon bij de havenmeester een sleepboot voor dit garnalenschip.
dus ook op het binnenwater houden ze rekening met bergers ....
hulpdiensten-spotter


q300r_bc2

  • Gast
[...], terwijl de Kapiteins Hazewinkel als stopzak fungeerde achter het garnalenscheepje nadat ook hier een opstapper was overgezet. [...]

Kun je stopzak toelichten? Kom er via Google achter dat het iets is dat voorkomt dat je haaks op de golven komt te liggen. Maar vermoed dat deze foto weing recht doet aan hetgeen 'Kapiteins Hazewinkel' heeft gedaan?

Edit: foto deeplinken werkt niet; zie hier: http://media.dorusrijkers.nl/foto899.
Bron: DorusRijkers.nl

Weet dat dit OT is, maar ben nieuwsgierig :)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Een stopzak -ook wel drijfanker genoemd- is een soort parachute met een gat er in aan een touw. Achter een schip gebonden houdt het dit schip met de achterkant tegenover de stroomrichting door de weerstand in het water. Slepend blijft het schip netjes recht achter je aan en stop je niet te snel voorkom je dat de boot achterin de slepende boot vaart.

klik op het plaatje voor meer uitleg...






Henk


Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
henk

Even terug komen op een vraag die al gesteld is
wat reken jullie voor een vastgelopen zeilboot op zondagmiddag biij muiderzand


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
henk

Even terug komen op een vraag die al gesteld is
wat reken jullie voor een vastgelopen zeilboot op zondagmiddag biij muiderzand

Hoge: niets.
Duiker: 75,00 euro
slepen: loopt via de verzekering van mijnheer hoor ik. Die bepaalt de prijs naar aanleiding van het formulier dat altijd ingevuld wordt.

Henk