Er stond eerst "De sturing van deze reddingsboot geschiedt door de Nederlandse kustwacht te Den Helder".
"Iemand" had daar bezwaar tegen gemaakt en de kustwacht stuurde een mailtje of wij deze zin wilden verwijderen:
"De tweede regel is niet conform de werkelijkheid. De lezer zou hieruit kunnen concluderen dat de Seeker/HOGE een samenwerkingsovereenkomst heeft met de Kustwacht waardoor zij direct aangestuurd kan worden vanuit het Kustwachtcentrum. Je weet dat dit niet juist is. Het is ietwat suggestief neergezet. De Nederlandse Kustwacht heeft een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de KNRM. In incidentele SAR gevallen waarbij de Seeker zich inmeld bij het Kustwachtcentrum wordt de voorhanden zijnde informatie aan de Seeker meegegeven. Indien noodzakelijk zou door het Kustwachtcentrum aan de Seeker verzocht kunnen worden om te participeren in de SAR actie. Alleen in die gevallen zou de Seeker onder de aansturing van het KWC cq. de OSC kunnen vallen.
Ik verzoek je deze regel dan ook te schrappen cq te wijzigen binnen deze tekst."
Aan dit verzoek tot verwijdering hebben wij voldaan. In feite wordt de Seeker en de boten ook gestuurd door de eigen "meldkamer", tot er wat aan de hand is, dan neemt de kustwacht het in de praktijk over.
Wij vragen of inzet van de Seeker noodzakelijk is, telefonisch dan wel over 16. Is het antwoord ja dan gaan we, is het nee dan blijven we thuis.
Steeds meer wordt ons direkt telefonisch gemeld. Is het motorpech dan gaat één of meerder boten van JSH (hij heeft er vier). Is het nood dan gaat HOGE en vaak ook JSH. Bij een noodoproep geven wij DIREKT alle informatie telefonisch aan de kustwacht. Die alarmeren dan vaak de KNRM. Is er assistentie nodig bij het bergen/slepen/trekken dan verzoekt JSH de Seeker ter plaatse te komen. Er zijn reddingsbrigades die JSH bereid zijn een handje toe te steken, anderen weigeren dat, net als de KNRM. Als de werkzaamheden het toelaten (bij nood gaan we zeker uit) komen wij dan helpen. Niet slepen, wel assisteren bij het slepen, plekje verkennen, even remmen bij het aanleggen, mast ophoog gooien en dergelijke.
De scheidslijn tussen bergen en redden loopt grillig. Een bootje tegen de dijk vinden wij redden. Maar halen wij het bootje er af en komt de berger dan mag hij het over nemen. Maar een boot vast gevaren of voor anker bij normaal weer daar gaan we de haven niet (meer) voor uit.
En nogmaals: de medische eerste hulpverlening is een aanvulling op het werk van de bestaande hulpdiensten dus het zou elkaar niet hoeven te kruisen.
Henk
@Peter, ik neem me steeds voor om Taktisch en wijs te zijn en het gaat steeds beter. We zijn dan ook alleen verdedigend bezig. Laat maar waaien heb ik proberen op te zoeken in mijn woordenboek maar dat stond er niet in zodra we piraten, onbekaam en gevaar voor de hulpverlening worden genoemd.
Heb de fractie voorzitter van het CDA Huizen gebeld.
"Wij zijn geen journalisten, hoor en wederhoor passen we dan ook niet toe. We maken alleen een verslag van de indrukken die wij opgedaan hebben tijdens zo'n werkbezoek. Die indrukken haalden wij uit de verhalen die de KNRM ons deed over de dagelijkse gang van zaken en daar zijn we ons echt wild van geschrokken. Maar nu ik constateer hoe groot het belang is dat de KNRM er aan hecht om 100% van alle pech- nood en bergingsgevallen te behandelen, rijst bij mij de vraag of hier geen commerciële belangen een rol spelen ten koste van de drenkeling. Je moet gewoon blij zijn dat iemand, wie dan ook- er in slaagt een drenkeling op tijd te bereiken."