Henk,
De term OSC is natuurlijk een belangrijk gegeven op het water, los van waar die OSC ook zit.
Kan jij nog eens op een rij zetten wat zijn taken, verantwoordelijkheden, mogelijkheden en bevoegdheden zijn?
Ik weet niet in hoeverre ik nu uit de school klap, maar dit was juist een van de aanbevelingen tijdens de evaluatie van de man over boord op 5 mei 2008:
Duidelijkheid verschaffen over de taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden en getraindheid van de OSCWie beslist bijvoorbeeld over de keuze van de aanland plaats? Wie beslist over duiken/dreggen? De kustwacht duikt niet, is dat dan geen SAR?
Zoals ik het zie is de OSC het verlengstuk van de kustwacht die al haar bevoegdheden verlegd naar de OSC. Met uitzondering van "einde SAR aktie" en het al of niet inzetten van eenheden als extra reddingsboten, duikers en luchtsteun, daartoe kan de OSC alleen een verzoek in dienen.
De OSC neemt zelf niet aktief aan de bestrijding van het incident deel, maar tekent de zoekgebieden in en verdeelt de taken, ziet toe op de veiligheid, contoleert de uitvoering, houdt een log bij en voorziet de landeenheden, de kustwacht en andere waterdiensten van informatie.
Wij hebben de aanbeveling gedaan dat bij een GRIP situatie bij de OSC de OVD's land aan boord komen (CTPI op het water) en dat is overgenomen door de vergadering en al enkele malen met succes toegepast bij recente akties.. Steeds vaker zal dit een Politievaartuig gaan worden waar de KNRM aan boord komt om het OSC-schap op zich te nemen, waarbij een tweede schipper de reddingsboot in kan blijven zetten bij de aktie.
De commissie Waterrand krijgt als taak de Samij regeling, opplan SAR en andere wetten die op het water gelden zoals de brandweer- en de gemeentewet op elkaar af te laten stemmen door Den Haag. Nu zijn daar zoveel tegenstrijdigheden in dat vaak niet duidelijk is wat de TBV's van de diverse diensten zijn, laat staan die van de OSC.
Dus, een goede vraag en het antwoord komt uit Den Haag en zal op zich moeten laten wachten...
Henk
On Scene Co-ordinator (OSC)
De keuze van OSC zal afhangen van de bij de SAR-actie betrokken eenheden. Bij voorkeur zal de OSC beschikken over voldoende ervaring in het uitvoeren van SAR-acties. Het moet een redelijk stabiel platform met voldoende menskracht voor deze extra taak, beschikken over voldoende plot- en communicatiemiddelen en in staat zijn voor langere duur ter plaatse de coördinatie op zich te nemen. Frequente wijzigingen van OSC dienen vermeden te worden.
Een OSC voert in overleg met en onder verantwoordelijkheid van SMC de volgende taken uit:
• het uitvoeren van het zoekplan van de SMC. Het plan kan worden aangepast aan de lokale (weers) omstandigheden, nieuw verkregen informatie, nieuwe ontwikkelingen, endurance reddings-eenheden etc. Zoekgebieden en zoekpatronen worden vastgesteld door de SMC en kunnen, in overleg met de OSC, worden gewijzigd. De OSC speelt een actieve rol bij het wijzigen van het zoekplan als de omstandigheden dit noodzaken, aanpassingen op het zoekplan worden gemeld aan SMC;
• het, voor zover mogelijk, vaststellen van de positie van de personen en/of object waar de SAR-actie zich op richt;
• het coördineren van de inzet van reddingseenheden en het aanwijzen van (deel)zoekgebieden aan eenheden gebaseerd op hun capaciteit. Eenheden die arriveren briefen op hun taak. Onderhoudt verbinding met alle SAR-eenheden ter plekke, geeft het interval aan waarbinnen deelnemende eenheden zich melden bij de OSC.
• het separeren in gebied, vlieghoogte en/of tijd van (lucht)vaartuigen. Wijst een hoogtemeterinstelling toe voor alle deelnemende vliegtuigen;
• het onderhouden van verbinding met de SMC, rapporteert iedere 30 minuten of eerder indien gewenst door middel van een situatie rapport;
• het, na een geslaagde opsporing, aanwijzen van voor de hulpverlening meest geschikte eenheden;
De OSC is verantwoordelijk voor het mondeling dan wel schriftelijk informeren
OPPLAN SAR VERSIE 6
25
van de SMC over de stand van zaken door middel van onder andere de genummerde SAR-SITREP (zie bijlage C26). De identiteit van slachtoffers en overlevenden dient niet via openbare werkfrequenties te worden uitgewisseld. Daarnaast dienen de volgende zaken aan de orde te komen:
- het aantal overlevenden en geborgen slachtoffers;
- het aantal overlevenden en/of geborgen slachtoffers en de plaats waar de betreffende eenheid zal aanlanden;
- de naam en bestemming van SAR-eenheden die overlevenden aan boord hebben;
- de noodzaak van in te zetten extra hulp en/of eenheden.
De SAR-eenheden en de ondersteunende eenheden zijn verantwoordelijk voor het doorlopend informeren van de OSC, waarbij de SAR-SITREP als leidraad dient en bovengenoemde zaken eveneens aan de orde dienen te komen.
Alle betrokkenen dienen zich ervan bewust te zijn dat het hier vaak gaat om informatie van gevoelige aard. Het afluisteren van radiofrequenties door particulieren komt veelvuldig voor. Waar mogelijk dient men communicatiemiddelen te gebruiken die afluistervrij zijn (bijvoorbeeld Inmarsat of communicatiemiddelen voorzien van “versluierde” spraak).
uit OPLAN-SAR