KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit

Auteur Topic: KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit  (gelezen 96594 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Henk,

De term OSC is natuurlijk een belangrijk gegeven op het water, los van waar die OSC ook zit.
Kan jij nog eens op een rij zetten wat zijn taken, verantwoordelijkheden, mogelijkheden en bevoegdheden zijn?

Ik weet niet in hoeverre ik nu uit de school klap, maar dit was juist een van de aanbevelingen tijdens de evaluatie van de man over boord op 5 mei 2008: Duidelijkheid verschaffen over de taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden en getraindheid van de OSC

Wie beslist bijvoorbeeld over de keuze van de aanland plaats? Wie beslist over duiken/dreggen? De kustwacht duikt niet, is dat dan geen SAR?

Zoals ik het zie is de OSC het verlengstuk van de kustwacht die al haar bevoegdheden verlegd naar de OSC. Met uitzondering van "einde SAR aktie" en het al of niet inzetten van eenheden als extra reddingsboten, duikers en luchtsteun, daartoe kan de OSC alleen een verzoek in dienen.

De OSC neemt zelf niet aktief aan de bestrijding van het incident deel, maar tekent de zoekgebieden in en verdeelt de taken, ziet toe op de veiligheid, contoleert de uitvoering, houdt een log bij en voorziet de landeenheden, de kustwacht en andere waterdiensten van informatie.

Wij hebben de aanbeveling gedaan dat bij een GRIP situatie bij de OSC de OVD's land aan boord komen (CTPI op het water) en dat is overgenomen door de vergadering en al enkele malen met succes toegepast bij recente akties.. Steeds vaker zal dit een Politievaartuig gaan worden waar de KNRM aan boord komt om het OSC-schap op zich te nemen, waarbij een tweede schipper de reddingsboot in kan blijven zetten bij de aktie.

De commissie Waterrand krijgt als taak de Samij regeling, opplan SAR en andere wetten die op het water gelden zoals de brandweer- en de gemeentewet op elkaar af te laten stemmen door Den Haag. Nu zijn daar zoveel tegenstrijdigheden in dat vaak niet duidelijk is wat de TBV's van de diverse diensten zijn, laat staan die van de OSC.

Dus, een goede vraag en het antwoord komt uit Den Haag en zal op zich moeten laten wachten...


Henk

Citaat
On Scene Co-ordinator (OSC)
De keuze van OSC zal afhangen van de bij de SAR-actie betrokken eenheden. Bij voorkeur zal de OSC beschikken over voldoende ervaring in het uitvoeren van SAR-acties. Het moet een redelijk stabiel platform met voldoende menskracht voor deze extra taak, beschikken over voldoende plot- en communicatiemiddelen en in staat zijn voor langere duur ter plaatse de coördinatie op zich te nemen. Frequente wijzigingen van OSC dienen vermeden te worden.
Een OSC voert in overleg met en onder verantwoordelijkheid van SMC de volgende taken uit:
• het uitvoeren van het zoekplan van de SMC. Het plan kan worden aangepast aan de lokale (weers) omstandigheden, nieuw verkregen informatie, nieuwe ontwikkelingen, endurance reddings-eenheden etc. Zoekgebieden en zoekpatronen worden vastgesteld door de SMC en kunnen, in overleg met de OSC, worden gewijzigd. De OSC speelt een actieve rol bij het wijzigen van het zoekplan als de omstandigheden dit noodzaken, aanpassingen op het zoekplan worden gemeld aan SMC;
• het, voor zover mogelijk, vaststellen van de positie van de personen en/of object waar de SAR-actie zich op richt;
• het coördineren van de inzet van reddingseenheden en het aanwijzen van (deel)zoekgebieden aan eenheden gebaseerd op hun capaciteit. Eenheden die arriveren briefen op hun taak. Onderhoudt verbinding met alle SAR-eenheden ter plekke, geeft het interval aan waarbinnen deelnemende eenheden zich melden bij de OSC.
• het separeren in gebied, vlieghoogte en/of tijd van (lucht)vaartuigen. Wijst een hoogtemeterinstelling toe voor alle deelnemende vliegtuigen;
• het onderhouden van verbinding met de SMC, rapporteert iedere 30 minuten of eerder indien gewenst door middel van een situatie rapport;
• het, na een geslaagde opsporing, aanwijzen van voor de hulpverlening meest geschikte eenheden;
De OSC is verantwoordelijk voor het mondeling dan wel schriftelijk informeren
OPPLAN SAR VERSIE 6
25
van de SMC over de stand van zaken door middel van onder andere de genummerde SAR-SITREP (zie bijlage C26). De identiteit van slachtoffers en overlevenden dient niet via openbare werkfrequenties te worden uitgewisseld. Daarnaast dienen de volgende zaken aan de orde te komen:
- het aantal overlevenden en geborgen slachtoffers;
- het aantal overlevenden en/of geborgen slachtoffers en de plaats waar de betreffende eenheid zal aanlanden;
- de naam en bestemming van SAR-eenheden die overlevenden aan boord hebben;
- de noodzaak van in te zetten extra hulp en/of eenheden.
De SAR-eenheden en de ondersteunende eenheden zijn verantwoordelijk voor het doorlopend informeren van de OSC, waarbij de SAR-SITREP als leidraad dient en bovengenoemde zaken eveneens aan de orde dienen te komen.
Alle betrokkenen dienen zich ervan bewust te zijn dat het hier vaak gaat om informatie van gevoelige aard. Het afluisteren van radiofrequenties door particulieren komt veelvuldig voor. Waar mogelijk dient men communicatiemiddelen te gebruiken die afluistervrij zijn (bijvoorbeeld Inmarsat of communicatiemiddelen voorzien van “versluierde” spraak).

uit OPLAN-SAR


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Er zijn sinds 2004 al vele onderwerpen over dit traject gestart..   Ik heb er even een paar gezocht..

Topic OVD versus OSC Start december 2004
Topic over OVD-R februari 2007
Topic over Melden aan de kustwacht of niet


Misschien een weer iets van voor een apart samenvattend topic, waarbij de ontwikkelingen rond waterrand en competentiestrijd tussen brandweer en waterreddingeenheden eens apart onder de loep worden genomen..


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Henk,

Bedankt, maar wat is de SMC?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Henk,

Bedankt, maar wat is de SMC?

De Search-and-Rescue Mission Co-ordinator: voor Nederland het kustwachtcentrum, vroeger RCC.
Den Helder Rescue.

Henk


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Henk heb je al ufo's gesignaleerd op de randmeren?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Henk heb je al ufo's gesignaleerd op de randmeren?


Jullie zijn er maar druk mee en het kost een hoop brandstof met al die unidentified flying objects.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Zo, de uitnodiging tot een bijeenkomst naar de KNRM is onderweg, ik ben benieuwd.

Wij hebben besloten wel te reageren op het stuk in het Nieuwsblad voor Huizen. Het krantje wordt huis aan huis goed gelezen en niet reageren zou kunnen uitgelegd worden dat je je kunt vinden in de omschrijvingen in het stukje van je vereniging.  Ik heb al gebeld en men gaf toe dat het dom was om het persbericht van de CDA waarin de beschuldigingen staan klakkeloos over te nemen zonder hoor en wederhoor toe te passen.

Nog twee puntjes: de heer Hans Borremans noemt zich voorzitter, dat is ie niet: hij is secretaris van de KNRM Huizen. Voorzitter is de Burgemeester, Frans-Willem van Gils.

Hans Borremans staat op de kieslijst van het CDA Huizen, dus zo per ongeluk is het stukje van dezelfde CDA waarschijnlijk niet.

Leefbaar Huizen heeft mij gebeld en zet de "herrie op de Randmeren" op de politieke agenda.

Een landelijk watersportblad is ook al geïnteresseerd in deze herrie.

Ook onze reactie op het stuk in het Nieuwsblad voor Huizen zal hier worden geplaatst, makkie kan heel "koninklijk" (wij betreuren, vragen ons af, we moeten vooruit blikken...) om met Peter te spreken.

Henk


zoetwater reddertje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • KNRM.NL
Wat mij een beetje steekt en dat komt door de gebrekkige regelgevening op het water is dat een ieder een oranje boot kan kopen daar vervolgens rescu op plakt en dan hier en daar een paar curcusjes volgt om zich vervolgens medichulpverlener te noemen. vervolgens proberje bij de alarmcentrale en kustwacht je kont tussen de deur te krijgen om ze zo gek te maken jouw te alarmeren in noodgevallen. enige vorm van continuietijd is niet bekend om maar te zwijgen van hoe het is gesteld met het opleidingsnivea. let wel ik gun een ieder zijn hobby maar maar speel niet met mensenlevens. en kijk dan ook niet raar op als je niet als een volwardige hulpverlener word erkent.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Wat mij een beetje steekt en dat komt door de gebrekkige regelgevening op het water is dat een ieder een oranje boot kan kopen daar vervolgens rescu op plakt en dan hier en daar een paar curcusjes volgt om zich vervolgens medichulpverlener te noemen. vervolgens proberje bij de alarmcentrale en kustwacht je kont tussen de deur te krijgen om ze zo gek te maken jouw te alarmeren in noodgevallen. enige vorm van continuietijd is niet bekend om maar te zwijgen van hoe het is gesteld met het opleidingsnivea. let wel ik gun een ieder zijn hobby maar maar speel niet met mensenlevens. en kijk dan ook niet raar op als je niet als een volwardige hulpverlener word erkent.

Het redden is aan niemand voorbehouden in Nederland, en zeker op het water is iedereen conform internationale regelgeving verplicht te redden naar beste weten en kunnen....
De kustwacht zal pas gebruik maken van je diensten als er nut is.. En als JSH en HOGE samen 50% van de incidenten oplost.. wat is dan het probleem.

Je mag van mij best de discussie voeren over de kwaliteit van dienstverlening die organisaties bieden.. Maar dan ga je wel een inhoudelijke norm stellen aan de diensten die organisatie leveren..
En dat gaat verder dan alleen maar diploma's die individuen hebben en een prachtige boot..  En dan kan terrecht afvragen of HOGE aan die normen voldoet, maar diezelfde vraag kan je ook stellen over de diverse reddingsbrigades..

Dus begin je met eisen te stellen aan de organisaties.. Welke objectieve normen zou je dan willen stellen aan reddingsorganisaties.. (En aangesloten bij.. vind ik geen objectieve norm..)


zoetwater reddertje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • KNRM.NL
Dat een ieder elkaar op het water moet helpen is inderdaad een regel. maar daar wordt volgens mij niet mee bedoeld dat je thuis alle berichten op de marifoon en P2000 afluisterd om er vervolgens met en rubberboot ingericht als een halfe ziekenwagen op af te stuifen en medice of andere soort van hulp te gaan verlenen.
ik ben er dan ook groot voorstaander van om de hulpdiensten te water samen tevoegen tot een dienst met duidelijke regels over opleidingen en ervaringen. alle goede bedoeling ten spijt