KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit

Auteur Topic: KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit  (gelezen 96586 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Dat een ieder elkaar op het water moet helpen is inderdaad een regel. maar daar wordt volgens mij niet mee bedoeld dat je thuis alle berichten op de marifoon en P2000 afluisterd om er vervolgens met en rubberboot ingericht als een halfe ziekenwagen op af te stuifen en medice of andere soort van hulp te gaan verlenen.
ik ben er dan ook groot voorstaander van om de hulpdiensten te water samen tevoegen tot een dienst met duidelijke regels over opleidingen en ervaringen. alle goede bedoeling ten spijt

Waterreddertje, ik denk dat jij een uitstekende vertegenwoordiger en woordvoerer bent van onze opponenten.
En heel representatief ook.

Ik ga over jouw wijze woorden nadenken...

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
"ik ben er dan ook groot voorstaander van om de hulpdiensten te water samen tevoegen tot een dienst met duidelijke regels over opleidingen en ervaringen"

Die opmerking heb ik vaker gehoord en lijkt vanaf een grote afstand gezien een uitstekende oplossing.

Echter dat vraagt nogal wat namelijk: reddingmaatschappij, reddingsbrigade, rijkswaterstaat, politie te water, marine heli's, schepen van de havenautoriteiten en de waterongevalleneenheden van de brandweer samenvoegen tot een hulpdienst voor hulp te water.

Dat is een oplossing die zijn doel voorbijschiet. En dan hebben we het nog niet gehad over kleine al dan niet commerciele hulpverleners die dan ook op zouden moeten gaan in zo'n organisatie.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


zoetwater reddertje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • KNRM.NL
Nee koen met deze opmerking schiet jij je doel voorbij. Met samenvoegen bedoel ik de knrm en brigade plus enkele lokale organisatieies en deze moeten dan goed verdeeld zijn over het land. De waterpolitie behoud zijn handhavings taak net als rws, is op het land toch ook gewoon een aparte organisatie. De brandweer moet gewoon stopen met bootjes kopen en doen waar ze goed in zijn, blussen en duiken, en mocht dit nodig zijn op het water dan ligt daar netjes een schip van de waterpartij klaar voor vervoer naar lokatie. Duidelijke afspraaken en opleiding geregeld via Waterrand dat is waar varend Nederland op zit te wachten en niet enkele goed bedoelde hobbyisten met een rubberboot vol pleisters.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Nee koen met deze opmerking schiet jij je doel voorbij. Met samenvoegen bedoel ik de knrm en brigade plus enkele lokale organisatieies en deze moeten dan goed verdeeld zijn over het land. De waterpolitie behoud zijn handhavings taak net als rws, is op het land toch ook gewoon een aparte organisatie. De brandweer moet gewoon stopen met bootjes kopen en doen waar ze goed in zijn, blussen en duiken, en mocht dit nodig zijn op het water dan ligt daar netjes een schip van de waterpartij klaar voor vervoer naar lokatie. Duidelijke afspraaken en opleiding geregeld via Waterrand dat is waar varend Nederland op zit te wachten en niet enkele goed bedoelde hobbyisten met een rubberboot vol pleisters.

Hoe weet jij waar  "varend nederland" op zit te wachten ?

Verder misschien moet je aan goed bedoelde hobbyisten met een rubberboot vol pleister gewoon kwaliteitseisen stellen, en daar moet je eigen organisatie aan voldoen. En een professionele werkende vrijwilliger is dan altijd nog respectvol naar andere vrijwilligers op het water.

Ik denk dat "varend nederland" zit te wachten op adequaat incident management op het binnenwater,  En daar zijn we nog ver van af.. En misschien moeten we dan blij zijn met allerlei initiatieven om de veiligheid op het water te vergroten.  

Ik ben absoluut voor goede zorgnormen, en kwaliteitseisen aan de dienstverlening, en competentiemanagement voor redders.
Echter als je deze eisen stelt, zal ook iedereen aan die kwaliteits eisen moeten gaan voldoen.   Ik heb daar een apart topic over geopend..

Naar aanleiding van je opmerking aan Koen, en het niet reageren op mijn vraag, welke kwaliteitseisen je stelt aan reddingseenheden op het water, verbaas ik me over de simplificatie en analyse van deze problematiek.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Nee koen met deze opmerking schiet jij je doel voorbij. Met samenvoegen bedoel ik de knrm en brigade plus enkele lokale organisatieies en deze moeten dan goed verdeeld zijn over het land. De waterpolitie behoud zijn handhavings taak net als rws, is op het land toch ook gewoon een aparte organisatie. De brandweer moet gewoon stopen met bootjes kopen en doen waar ze goed in zijn, blussen en duiken, en mocht dit nodig zijn op het water dan ligt daar netjes een schip van de waterpartij klaar voor vervoer naar lokatie. Duidelijke afspraaken en opleiding geregeld via Waterrand dat is waar varend Nederland op zit te wachten en niet enkele goed bedoelde hobbyisten met een rubberboot vol pleisters.

Ik denk dat de pilot van de RVR in Noord Holland Noord deze kant opgaat.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
"zoet water reddertje" het lijkt er op dat je vrij nieuw bent op dit forum.
Van harte welkom.
Stel jezelf wat nader voor als je wilt.
Ik ga graag in gesprek met iemand die zich niet verschuilt, mocht je perse volledig anoniem willen blijven op dit forum stuur dan wat info direct naar de regelmatige schrijvers. En natuurlijk ben ik dan ook heel benieuwd naar je reden voor je geheimzinnigheid.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Ik denk dat de pilot van de RVR in Noord Holland Noord deze kant opgaat.

Dat kan, maar ik denk dat er altijd ruimte blijft voor passantenhulp. Ook zal de verplichting tot het verlenen van hulp niet verdwijnen. De KNRM zal door de bank pas uitrukken nadat ze gealarmeerd is. Het veiligheidsregio zal er wel zo uit gaan zien, de reddingsbrigades zie ik tzt opgaan in de KNRM.
Wat betreft de papieren aanval van KNRM station Huizen op HOGE en JSH: we hebben de KNRM directie uitgenodigd tot overleg, we wachten op het antwoord. Peter ik heb Hr Wiebenga gemaild, maar hij stelt zoals ik al dacht dat hij hier geen bemoeienis meer mee heeft.

Het antwoord op deze aanval in het Nieuwsblad voor Huizen is in de maak. Het blad geeft toe een uitglijder te hebben gemaakt door geen hoor en wederhoor toe te passen.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Passanten hulp is inderdaad welkom maar passanten hulp is hjulp van boten welke toevallig in de buurt zijn, volgens mij is de hoge geen passant maar profileren zich als hulpverlener en niet als passant. Dat bergers ook hulp verlenen spreekt voor zich maar de taken moeten verdeelt zijn, bergers berger en redderrs redden. Wat redden en bergen is, daar zijn de meningen over verdeelt.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Juist de "overige" hulpverleners bestempelen HOGE als passant. De heer Hans Borremans van de KNRM Huizen hield mij ook voor dat ik mij diende te gedragen als echte officiele hulpverleningsinstantie, door net als zij de Chaos rond de aktie van de 5 mei Matroos op het IJmeer uit de publiciteit te houden. Ook tijdens de evaluatie bijeenkomst maakte hij ons verwijten daarover. Ons is ook gevraagd over de bijeenkomst geen mededelingen te doen.

En hier moet een keuze gemaakt worden: of wij zijn passanten of we zijn hulpverleners. Als je vind dat er niet met HOGE samengewerkt kan worden en dat ze niet serieus genomen kunnen worden omdat ze passanten hulpverlening uitoefenen, kun ons niet onder de hulpverlenings instanties onder brengen: het is of het één of het ander, niet zoals het in je kraam te pas komt. Het wordt voor een opponent van HOGE dan lastig greep op de situatie te krijgen, maar het zijn juist deze opponent die HOGE zelf steeds maar weer in deze hoek duwten.  Dat geeft niet, wij zullen gewoon ongeacht in welke status onze 50% van het werk blijven doen samen met JSH en het is duidelijk dat de bestaande instanties daar zoveel mogelijk afstand van nemen. En van die afstand over ons gaan lopen klagen. Het is te hopen dat die afstand niet zo groot gemaakt wordt dat we ze niet meer kunnen horen.

Bijenhoning is honing van een bij, ongeacht waar de bij vandaan komt. Koeiemelk is melk van een koe, ongeacht waar de koe vandaan komt. Passanten hulpverlening is hulp van een passant.

Als we het hebben over percentages zal het gunstig zijn voor de onze als heel reddend Nederland onder gebracht zou worden in één grote logge reddingsdienst. Allemaal kikkers die mee mogen beslissen over de bewegingen van de kruiwagen. Goed idee! Doen!

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Nieuwsblad voor Huizen 16 oktober 2008, voorpagina:

HOGE wil rond de tafel met KNRM

HUIZEN - HOGE, Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer, is zacht gezegd 'niet te spreken' over de kritiek die de KNRM Huizen vorige week uitte in een verslag van een CDA werkbezoek. KNRM Huizen noemde toen andere hulpverleners te water 'piraten'.
In een reactie laat Henk Wijga van HOGE weten: 'Wij betreuren het dat ondanks de afspraken die in 2006 met het hoofdkantoor van de KNRM gemaakt werden, de KNRM Huizen zich zo laatdunkend uitlaat over onder meer onze vereniging.' Volgens de brief van de landelijke KNRM aan HOGE zijn er in 2006 afspraken gemaakt over de communicatie naar bijvoorbeeld de media. In de brief staat letterlijk: 'Externe communicatie zal zorgvuldig volgens de normen en met respect voor elkaar gebeuren'. Ook erkent de KNRM in dezelfde brief dat het geen monopolist is en dat er dus ook ruimte moet zijn voor andere hulpverleners. Wel wordt in de brief aangekaart dat die 'andere hulpverleners' en KNRM maar eens -rond de tafel moeten gaan zitten voor een beter contact en eventueel afspraken. Dat is tot op heden nog niet gebeurd. Volgens Wijga is dat nu hard nodig. Een woordvoerder van de KNRM laat weten dat burgemeester Frans Willem van Gils inmiddels het onderzoek naar de hulpverlening en instanties op het Gooimeer op zich heeft genomen. 'De burgemeester gaat onderzoeken wat er nu precies aan de hand is en als dat nodig mocht zijn komt er een gesprek', aldus de woordvoerder.
Wijga: 'Het belangrijkste is dat iemand zo snel mogelijk hulp krijgt, van wie dat maakt niet uit. Redden is teamwork en kent geen verliezers.'



Henk