KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit

Auteur Topic: KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit  (gelezen 95297 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Deze week in "zeilen":  

Achtergrond

Redders versus redders, het conflict tussen de KNRM en de Hulporganisatie Gooi- en Eemmeer blijkt "een eeuwigdurende soap".

Lees hoe een stagiaire van zeilen er helemaal niets van begrijpt.

Henk


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Ik neem aan dat iedereen, die dit berichtje wil lezen, zich moet registreren? Op een andere manier kom ik denk ik niet bij de tekst.....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Ik plaaats de tekst hier binnenkort even...

Henk


batavier

  • Gast
Deze week in "zeilen":  

Achtergrond

Redders versus redders, het conflict tussen de KNRM en de Hulporganisatie Gooi- en Eemmeer blijkt "een eeuwigdurende soap".

Lees hoe een stagiaire van zeilen er helemaal niets van begrijpt.

Henk


 
Dat een stagiaire er niets van snapt is ook knap logisch.
Voor een buitenstaander is het ook bijna niet te begrijpen wat hier gebeurt op het het gooi-en Ijmeer.
De brigades en de KNRM gaan ook niet in discussie over het eenzijdige verhaal wat hier door Henk steeds word verteld,want Henk verdraaid toch steeds de feiten in zijn Hoge of berger voordeel.
Buitenstaanders krijgen hierdoor een beeld wat niet op waarheid berust.Jammer   :-\
Hoge verschuilt zich ook altijd achter de berger.
Toen de berger nog niet echt actief was deed Hoge ook veel meer actief mee.Nu bijna niet meer.

Als watersporter erger ik me al heel lang aan het zeer brutale gedrag van de berger,maar aangezien er bijna nooit politie vaart is het hier een soort van vrijstaat geworden waar je zonder probleem je gang kunt gaan.
De KNRM en brigades ,die er samen voor zorgen dat er altijd word gevaren integendeel tot de berger en Hoge hebben dan ook flink last van deze "piratenpraktijken".
Ik heb altijd kanaal 16 bijstaan en spreek regelmatig jongens van de reddingboten en lees het forum hier en stoor me daarom aan de negatieve berichten die door Henk in de media worden gebracht. >:(
Dus hierbij doe ik als fervent zeiler een goed woordje voor de redders met hun goede werkzaamheden.
Ga zo door redders,..ik ben trots op jullie! O0

Batavier  >:(


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993

Dat een stagiaire er niets van snapt is ook knap logisch.
Voor een buitenstaander is het ook bijna niet te begrijpen wat hier gebeurt op het het gooi-en Ijmeer.
De brigades en de KNRM gaan ook niet in discussie over het eenzijdige verhaal wat hier door Henk steeds word verteld,want Henk verdraaid toch steeds de feiten in zijn Hoge of berger voordeel.
Buitenstaanders krijgen hierdoor een beeld wat niet op waarheid berust.Jammer   :-\
Hoge verschuilt zich ook altijd achter de berger.
Toen de berger nog niet echt actief was deed Hoge ook veel meer actief mee.Nu bijna niet meer.

Als watersporter erger ik me al heel lang aan het zeer brutale gedrag van de berger,maar aangezien er bijna nooit politie vaart is het hier een soort van vrijstaat geworden waar je zonder probleem je gang kunt gaan.
De KNRM en brigades ,die er samen voor zorgen dat er altijd word gevaren integendeel tot de berger en Hoge hebben dan ook flink last van deze "piratenpraktijken".
Ik heb altijd kanaal 16 bijstaan en spreek regelmatig jongens van de reddingboten en lees het forum hier en stoor me daarom aan de negatieve berichten die door Henk in de media worden gebracht. >:(
Dus hierbij doe ik als fervent zeiler een goed woordje voor de redders met hun goede werkzaamheden.
Ga zo door redders,..ik ben trots op jullie! O0

Batavier  >:(


 


Kan jij spreken namens de KNRM / brigades? Dus omdat jij kanaal 16 uitluistert en mensen spreekt heb hij recht van spreken VOOR de KNRM / brigades?? Heb je ook wel eens met Henk gesproken? Een verhaal heeft meestal twee kanten waarover je pas kan oordelen als je in de twee kanten verdiept hebt.  ;)

Dus de politie kan dit aanpakken... op grond van welke wetsartikelen? En wat gaan ze dan aanpakken?  ::) ???


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Voor een buitenstaander is het ook bijna niet te begrijpen wat hier gebeurt op het het gooi-en Ijmeer.

Als watersporter erger ik me al heel lang aan het zeer brutale gedrag van de berger,maar aangezien er bijna nooit politie vaart is het hier een soort van vrijstaat geworden waar je zonder probleem je gang kunt gaan.
(...)
Dus hierbij doe ik als fervent zeiler een goed woordje voor de redders met hun goede werkzaamheden.

Ik ben benieuwd wat jij onder 'buitenstaander' verstaat :)


Toen de berger nog niet echt actief was deed Hoge ook veel meer actief mee.Nu bijna niet meer.

Wat is daar mis mee? Als er geen sprake is van (medische) nood of noemenswaardig gevaar kan een berger het toch prima alleen af? :)
Ik kan mij wel vinden in de visie van HOGE dat zij in principe alleen uitvaart als er sprake is van een gevaarsituatie of noodsituatie en verder de bergings- / sleepwerkzaamheden aan de berger overlaat.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Ik weet niet hoe ik op deze Batavier kan reageren, want ik kan maar niet inhoudelijk ontdekken wat nu precies zijn punt is.

Welke feiten zijn bijvoorbeeld wanneer door mij verdraaid.  Het "niet reageren van de echte helden en redders hier van de reddingsbrigades en KNRM" zou je ook kunnen uitleggen als het niet kunnen verdedigen van een onverdedigbaar standpunt en er dan ook maar niet aan beginnen. Elke discussie met een zo'n "reguliere redder" over waar HOGE voor staat durf ik aan. Tot nu toe gaat zo'n discussie nooit over de inhoud, hoezeer ik me daar ook op probeer te richten.

Ik heb nooit anders beweerd dan trots te zijn op de redders van de KNRM en reddingsbrigades. Ik zie ze echter nog niet als een soort goden, waarbij iedere kanttekening geplaatst bij hun bovenaardse werk uitgelegd moet worden als regelrechte heiligheidschennis, hoewel ik de aanbidding die sommige mensen bezigen wel kan begrijpen. Mensen die zich inzetten met gevaar voor eigen leven voor de samenleving zijn met een kaarsje te zoeken.

Daarom is het voor mij juist zo onbegrijpelijk dat enkele (vooral die "redders"die doogaans achter een bueau te vinden zijn en niet op het water) van deze nobele zielen zich niet alleen op hun schone taak richten, maar ook nog energie vinden om via allerlei instanties en media de strijd met zo'n onbeduidend klubje als HOGE aan te binden, terwijl als het echt zo slecht met HOGE gesteld was er toch wel vanzelf een einde komt aan de piraterij van HOGE.

Want zo was het, HOGE werd door de KNRM van piraterij beschuldigd en niet andersom zoals jij dacht Batavier:

Citaat
de berger en Hoge hebben dan ook flink last van deze "piratenpraktijken".

Je bent zo goed ingevoerd in de materie dat je de zaken dus helemaal door de war haalt.

Eerst het verwijt dat ik te veel vaar en daardoor niets voor de echte redders overlaat en nu weer een sneer dat ik nooit meer uitvaar. Het is ook nooit goed of het deugt niet.

Wij varen alleen uit voor nood en levensbedreigend zoals Maarten al zei en niet "altijd". "Altijd" gaat me wat te ver als in bijvoorbeeld met z'n allen op een boot met een lege accu af te vliegen, alleen omdat het zo spannend is en je weer even kan ontsnappen aan de sleur van je werk. En als je daar wat van zegt ben heb je kennelijk wat tegen echte georganiseerde erkende mensenreddende helden.

Henk


MariFoontje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Heren op dit forum,

Ik ga me niet in de discussie melden, maar kan het niet laten toch even een reactie te geven.
Op mijn werk ben ik veel bezig met marifonie, vandaar dat ik hem ook vaak heb "bijstaan" en ik me gerechtigd voel iets te mogen zeggen.
Ook ik lees als watersporter vaak dit forum en verbaas me over de praktijken op het Gooi- en Ijmeer.

Ik moet in deze het toch even opnemen voor de Batavier.
Henk citeert namelijk een stuk tekst van Batavier dat (als je het zo leest als Henk wil....) inderdaad compleet anders kan worden gelezen.
Ik vind dat als je iets citeert, je het wel goed moet doen.

Batavier schrijft het volgende:
De KNRM en brigades ,die er samen voor zorgen dat er altijd word gevaren integendeel tot de berger en Hoge hebben dan ook flink last van deze "piratenpraktijken".
Weliswaar is hij een 'komma' vergeten tussen "Hoge" en "hebben", maar hij geeft hier duidelijk aan dat de KNRM last heeft van de piraterij.
Dit is ook de waarheid, althans, als je de stukken van Henk erbij pakt.

Henk citeert echter het volgende stukje:
de berger en Hoge hebben dan ook flink last van deze "piratenpraktijken".
Als je dit stukje los leest, kan je eruit concluderen dat Hoge en Berger de KNRM beschuldigen van piraterij.
En dus draait Henk het weer in zijn voordeel om.
Als je iets citeert, citeer dan de hele context en niet datgene waar jij weer op kan "hakken".

Henk, klein advies ..... (doe ermee wat je wilt)..... probeer (!) je suggestieve manier van schrijven iets in te dammen.
Hiermee kun je veel beter je standpunt verwoorden dan de manier waarop je nu schrijft.
Je toonvoering is (vaak, niet altijd) in de negatieve vorm.
Probeer te letten op je toonvoering.

"Losse noten maken nog geen muziek, maar het samenspel in harmonie....wel"
(met een knipoog naar de "audioman" die je bent.

Doe met het advies wat je wil.
Marifoontje ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Ik heb de zin nog eens drie keer gelezen en je hebt gelijk marifoontje, mét een komma draait de zaak zich weer helemaal om en worden wij inderdaad beschuldigd door Batavier van piraten praktijken.
Gelukkig, ik schrok al.

Bij deze is dat even recht gezet. Wat betreft de suggestieve manier van schrijven, als je zulke kromme zinnen maakt kan het gebeuren dat je niet helemaal duidelijk over komt. Ik las het echt zo.

Suggestief is het ook om te beweren dat wij onvoldoende zijn opgeleid. Niet altijd inzetbaar zijn. Geld vragen voor onze diensten. Illegale zendapparatuur in de auto hebben. Internet misbruiken voor plaatsen van verboden geluidsfragmenten van de akties van de hulpdiensten. En alleen die waarbij Jachtservice Huizen en de Hulporganisatie Gooi- en Eemmer een glansrol spelen. Wij piraten zijn die de wateren van Midden Nederland afstropen op zoek naar een geschikte prooi.
Het is niet zo dat daar een paar zielige, misdeelde weerloze redders ondankbaar voordurend onder vuur liggen van HOGE en JSH.
De KNRM heeft miljoenen euro's, een algemeen erkende heldenstatus en een geoliede PR machine tot zijn beschikking.
Ook al gaan ze hier niet in discussie, ze zetten deze middelen niet onverdienstelijk breed in tegen HOGE en JSH, de echte kernpunten vermijdend in een rookgordijn om de hete brei draaiend. Het enige wat wij proberen is te bereiken dat de echte pech gevallen naar de pechhulp gaan en dat als er echt (medische) nood is ons de ruimte wordt gelaten om ons steentje bij te dragen.
Is dat nu zo veel gevraagd?

Eind januari zal er een gesprek plaatsvinden met de burgemeester van Huizen -die inmiddels portefuillehouder is voor deze veligheidsregio- en alle betrokken partijen afzonderlijk. Hij heeft zich voor genomen de rust te laten wederkeren op de Randmeren.

Ik sta daar helemaal voor open, niemand heeft iets aan dit gekissebis.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
ACHTERGROND
Op de populaire website YouTube (www.youtube.com) zijn ruim 780 - vaak spec­taculaire - filmpjes te zien van reddings­acties en oefeningen van de KNRM. De beelden zijn gemaakt met vaste webcams aan boord van de reddingsboten en door medewerkers en vrijwilli­gers aan boord van de schepen die hulp ontvangen. Onwettig", vindt Henk Wijga, oprichter en belang­rijkste financier van de concurrerende Hulporgani­satie Gooi- en Eemmeer (HOGE). Juridisch gezien is dit juist, want de mensen die hulp ontvangen, heb­ben pas achteraf toestemming gegeven voor de ge­maakte opnames, terwijl dat wettelijk gezien voor­af zou moeten gebeuren. HOGE maakte zich enige tijd geleden schuldig aan een vergelijkbaar vergrijp. De organisatie plaatste geluidsfragmenten van marioonverkeer op een digitaal hulpverleningsforum. De KNRM diende daarop een klacht in bij het Agentschap Telecom. Een typisch geval van 'de pot verwijt de ketel', maar een inval bij HOGE volgde. Het werd de aanleiding om een jaren oude strijd russen de KNRM enerzijds en HOGE anderzijds op­nieuw te doen oplaaien.

Het op het internet plaatsen van geluidfragmenten is dus niet "onwettig" zoals de KNRM dacht. Was al uitgezocht door een juridisch IT deskundige, maar zijn uitspraken worden niet gebruikt. De tegenwerping van HOGE op de beschuldigingen van de KNRM luidde dat de filmpjes van de maatschappij op You-tube niet alleen eenzelfde soort geluidsfragmenten bevatten, maar ook nog beelden van geredden.  Dat laatste is wel verboden. En dat ze achteraf nog even toestemming gevraagd hebben aan een Taiwanees met een blindedarm ontsteking om zijn kop op internet te mogen zetten vind ik op zijn zachts gezegd onwaarschijnlijk. En de vereiste bekende waarschuwings bordjes (in deze ruimte worden video-opnames van U gemaakt die wij later via You-tube de wereld over laten gaan) ontbreken eveneens.

PIRATEN

Al jarenlang is op en rond het IJsselmeer een concurrentie strijd gaande tussen de KNRM en Hulporganisatie Gooi- en Eemmeer.

Met deze strijd hebben wij niets te maken, op het IJsselmeer komen wij niet. Iemand met en beetje nautisch Kennis weet dat de randmeren aan de zuidkant tegenwoordig aan het Markermeer liggen.

Periodes van sluimerende con­currentiestrijd worden afgewisseld met luidruchtiger fases. Van tijd tot tijd zoeken beide partijen de publiciteit om hun verhaal te doen. Hoewel de ac­tuele strijd gaat over wat de betrokken partijen we! of niet op het internet mogen plaatsen, is de on­derliggende basis van een conflict van een heel an­dere aard.
De tegenstanders zitten op het Markermeer en in de regio Gooi- en Eemmeer letterlijk in elkaars vaarwater. De KNRM redt gratis en verleent hulp aan schepen in nood. De organisatie is voor haar bestaan afhankelijk van donateurs en werkt met vrijwilligers.

ONLANGS NOEMDE DE KNRM DE REDDERS VAN HOGE IN DE PERS NOG 'PIRATEN’


Ook HOGE werkt met vrijwilligers helpt zonder daar geld voor te vragen. Beide partijen willen redden. Als er een melding binnenkomt, geldt het eeuwenoude principe 'wie het eerst komt, die het eerst maalt'.
De irritaties lopen hoog op; onlangs noemde de KNRM de redders van HOGE in de pers nog 'pira­ten'. De woordvoerders van beide partijen zijn het erover eens dat watersporters niet de dupe mogen worden van het conflict. Toch lijkt overeenstem­ming een utopie. De filmpjes en geluidsfragmenten op het internet vinden intussen gretig aftrek.


HULPVERLENERS

HENK WIJGA
voorzitter Hulporganisatie Gooi- en Eemland

Hallo, de "Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer", we zitten op het water, niet op het land.

"Het is kinnesinne en jaloezie van de KNRM. Wij hebben groot respect voor het werk dat zij doen, laat dat duidelijk zijn.
Maar ook helden doen niet altijd alles honderd procent goed. Wij geloven dat er genoeg ruimte is om ons allemaal naast elkaar te laten bestaan en zien voor onszelf een duidelijke rol. Laat ieder doen waar hij goed in is! Op zee is de KNRM de enige niet-commerciële reddingsorganisatie en zijn ze dus per definitie als eerste ter plaatse. Maar als je het over het Markermeer hebt: op een mooie zomerdag varen wij 's ochtends vroeg al uit. We maken rondes en zijn dus al op het water als er een oproep komt. De KNRM stalt zijn boten op de kant. Als zij nog bezig zijn hun reddings­boot te water te laten, zijn wij vaak al ter plaatse.

Dat sloeg op het nut van de AED bij ons aan boord. Ik legde uit dat we helemaal niet in elkaars vaarwater zaten. Hoge biedt medische hulp die de KNRM niet kan of wil bieden. 90 % van het interview ging daar over. Over onze medische eerste hulp opleiding en certificering.

Ik denk dan: mooi voor de watersporter, des te sneller heeft hij hulp. Daar gaat het om, toch? Het zal mij worst wezen van wie die redding dan komt. Bij de KNRM werkt dat echter niet zo. Daar worden bij dat soort situaties keer op keer ego's gekrenkt. Het is pure kift."

KEES BRINKMAN
woordvoerder KNRM
"De kwestie met HOGE lijkt een never-ending soap te worden. Natuurlijk mag iedereen reageren als een watersporter assistentie nodig heeft. Dat geldt voor elke passant en dus ook voor een organisatie als HOGE. Wij vragen ons alleen af of je die acties hulpverlening mag noemen. Wij hebben een strikte kwaliteitsnorm en voldoen aan strenge eisen. HOGE haalt die kwaliteitsnorm ab­soluut niet. Qua opleiding noch qua aantal be­manningsleden. Zodra er bij de Kustwacht een melding binnenkomt, wordt de KNRM geacti­veerd. Onze vrijwilligers melden zich af bij hun werkgever en haasten zich naar de boten. Als dan de mensen van HOGE eerder ter plaatse zijn en de klus al klaren, leidt dat tot irritaties. Wij willen van de Kustwacht weten welke eisen zij stellen aan partijen die zich aanbieden als hulpver­leners. Verder pleiten we voor een duidelijk on­derscheid tussen pech en nood. Aan de wal is dat duidelijk: bij pech bel je een hulpdienst, bij nood bel je 112. Op het water zou die scheiding er ook moeten zijn. Wij zijn voor de noodgevallen. Onge­makken of pech onderweg zouden eventueel bij HOGE en dergelijke partijen terecht kunnen ko­men. Maar dan nog is een duidelijke kwaliteits­norm belangrijk. Wildgroei moet worden voorko­men en er moeten zeer expliciete afspraken worden gemaakt over waar de scheidslijn ligt.

Wij hebben inderdaad een ANDERE opleiding dan de KNRM. Een opleiding dient te zijn toegespitst op wat voor soort hulp je wilt bieden op het water. De KNRM weet niet welke hulp wij willen bieden (denkt nog steeds dat wij willen bergen en slepen) en weet ook niets van onze opleiding (wij zijn niet opgeleid) Dat ligt niet aan ons, de KNRM weigert met ons te spreken en kan dus ook geen kennis nemen van onze competenties, maar vormt daar wel een oordeel over.
Toch dringen sommige van mijn stokpaardjes langzaam door bij de leiding van de KNRM: een scheiding tussen pech en nood. Maar terwijl ik steeds aandring de pechhulp over te  laten aan de bergers en pech-hulp, moet de reddingsdienst HOGE dan maar pech hulp gaan verlenen volgens mijnheer Brinkman van de KNRM. En daar moeten afspraken over komen. Nou, de afspraak kan nooit zijn dat Noodhulp een exclusieve bezigheid voor de KNRM wordt, schrijf dat maar op je buik. En de passant mag van mij wel blijven hulpverlenen, als het al opgelost is des te beter, we komen in zo'n geval graag voor niets en gaan weer blij naar huis!


bron: zeilen.nl





edit:
even henk zijn commentaar in het blauw gezet. Rood wordt door de moderators gebruikt.  ;)

Palmpie
mod