Je doet het dus niet gauw goed: of Don verwijt je bij een melding lekker op bed te blijven liggen, waar was je nou, of Rixten schrijft voor dat wij niet standby hadden mogen staan omdat we alleen op medische gronden varen.
OK, jullie hebben mij in de tang!
Even onze site quoten:
De Hulporganisatie Gooi- en Eemmeer (HOGE) speelt een belangrijke aanvullende rol bij de hulpverlening aan watersporters in midden Nederland, door gespecialiseerde Medische noodhulp te bieden vanuit Huizen met de snelle reddingsboot Seeker.
De sturing van deze reddingsboot en de hulpverleningsboten van JSH geschiedt in beginsel door onze eigen gezamenlijke centrale meldkamer. Indien noodzakelijk kan het Kustwachtcentrum de Seeker verzoeken om te participeren in een SAR actie. Alleen in die gevallen valt de Seeker onder de aansturing van het KWC cq. de OSC.
HOGE verleent alleen NOODHULP en verricht geen BERGINGS-, SLEEP- of PECHHULP zoals de door de kustwacht aangestuurde KNRM, als er geen "nood aan de man" is. Een slepende reddingsboot ontrekt zich immers aan zijn primaire taak: het reddingswerk. Wij zijn kiezen er voor beschikbaarte blijven voor noodhulp en laten pechhulp over aan Jacht Service Huizen: JSH, een bedrijf waar wij nauw mee samenwerken en mee oefenen
"Als er geen nood aan de man is."
Meestal is Jachtservice Huizen als eerste bij de klus. Probleem daarbij is dat de Reddingsbrigades én de KNRM weigeren samen een klus te doen met menno. Zij erkennen hem niet als berger. Het schijnt dat de KNRM daar maatstaven voor heeft, niet duidelijk is welke.
Wij zijn best bereid op verzoek van de berger hand- en spandiensten te verrichten en toe te zien op de veiligheid bij een sleep-/bergingsklusje, maar nooit op een manier dat wij zodanig aan de klus gebonden zijn dat we niet meteen weg kunnen. De verantwoording, de leiding en verantwoordelijkheid berusten dan bij menno, de vakman.
Wij wisten net zo min wat er precies aan de hand was daar in de haven, aanleiding om in de haven standby te liggen, niet in te melden, maar wel mee te luisteren op 16 en 67. Mocht iets uit de hand lopen zijn we in enkele minuten in Almere Haven.
Ik heb nooit beweerd dat Reddingsbrigades/KNRM niet naar een sleep/bergingsklus mogen/moeten gaan.
Ik vind wel dat als de berger als eerste ter plaatse is en de lijn vast is en aangeeft dat alles onder controle is de reddingsboten op gepaste afstand moeten blijven en niet aan boord moeten gaan om de schipper om te praten de lijn los te gooien ten gunste van de gratis hulp..
De berger moet ook op afstand blijven als de reddingsbrigade/KNRM ergens mee bezig is. Niet mee bemoeien, tot de reddingsbrigade eventueel aangeeft dat de klus overgenomen kan worden.
Nog mooier zou het zijn als iets duidelijk een bergings/pechklusje is en de berger is onderweg dat de berger het gaat uitvoeren, wellicht onder toeziend oog van de redders.
En wat betreft snel varen door de berger, dit is precies het zelfde als snel varen door de reddingsbrigade. Er is geen ontheffing (nodig) voor snel varen door de reddingsbrigade. Op precies dezelfde gronden en argumenten waarmee de reddingsbrigade snel vaart, vaart de berger ook snel, er wordt in de wet geen onderscheid gemaakt tussen reddingsbrigades en het overige vaar verkeer.
Als de berger drie seconden later aan komt dan de reddingsbrigade heeft ie geen klus. Als ie drie seconde eerder aankomt ook niet. Pas als ie ruim als eerste aankomt en de sleep vast heeft, de schipper met pech gewaarschuwd heeft tegen de doom verhalen die hij te horen krijgt van de arriverende reddingsboot bemanningen en de pechvogel overtuigd is dat het hem echt geen geld kost -alleen zijn verzekering- is de klus redelijk (en niet meer dan dat) veilig binnen, al gebeurd het alsnog wel dat een redder de lijn van JSH los gooit en de sleep overneemt.
Ik droom wel eens dat mensen elkaar gewoon wat gunnen en de handen ineen slaan ten gunste van het nobele doel. maar ik word steeds weer wakker
.
Henk