KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit

Auteur Topic: KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit  (gelezen 95123 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Ik weet nu wel al dat het merendeel van de alarmeringen van reddingsbrigade Blaricum door het RAC over C2000 gaat als ze op het water zijn en dat ook hier de kustwacht niet of nauwelijks op de hoogte wordt gesteld. Als de Blaricum 1 binnen enkele minuten ter plaatse kan zijn hoeft dit ook geen probleem te zijn. Maar wat als de Blaricum 1 bij Marken is voor het verslepen van een boei zoals vanmiddag en er wordt iemand op de Dode Hond onwel??? Gaat dan ook het RAC eerst de Blaricum 1 proberen, en als blijkt dat  die een vaartijd van meer dan een half uur naar het eigen gebied heeft wat gebeurt er dan? Als wij dan op het Gooimeer zijn met de benodigde AED, hoelang duurt het dan eer dat wij er van weten... Als de Gooier zich inmeldt? (Aangenomen dat er geen personele problemen meer zijn is dat tien minuten nadat ze er op het RAC achter zijn dat de Blaricum 1 ver buiten haar gebied is)...

Henk

Henk,

als ik dit zo lees, mag ik rustig stellen dat een ander topic van het hulpverleningsforum meer rond de Randmeren toegespitst kan gaan worden, dan voor de kustregio's. Nu begon men een topic over 1 niet lekker gelopen alarmering, maar als ik jou zo hoor is er rond de Randmeren structureel meer mis. In mijn ogen zonde, want het gaat in mijn ogen om een hulpverlening en niet om het ego van een persoon.

Misschien moet je je Seeker uit gaan voeren met een AIS of andere lokator, zodat je eerdaags gevolgd kan gaan worden. Op die manier is dan ook te zien dat een vaartuig voor een hulpverlening ver buiten z'n regio gaat.

RR (binnenkort weer een SAMIJ overleg)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Henk,

als ik dit zo lees, mag ik rustig stellen dat een ander topic van het hulpverleningsforum meer rond de Randmeren toegespitst kan gaan worden, dan voor de kustregio's. Nu begon men een topic over 1 niet lekker gelopen alarmering, maar als ik jou zo hoor is er rond de Randmeren structureel meer mis. In mijn ogen zonde, want het gaat in mijn ogen om een hulpverlening en niet om het ego van een persoon.

Misschien moet je je Seeker uit gaan voeren met een AIS of andere lokator, zodat je eerdaags gevolgd kan gaan worden. Op die manier is dan ook te zien dat een vaartuig voor een hulpverlening ver buiten z'n regio gaat.

RR (binnenkort weer een SAMIJ overleg)

Na de Blizzartd zal ook de Seeker binnenkort met AIS worden uitgerust. De Geonav kaartplotter :

Citaat
Nieuw in de Geonav 5 Touring:
. AIS funtie: weergave van AIS echo's en hun gegevens op het kaartplotterscherm en geintegreerd in het de Navionics kaart. Hiervoor is aansluiting op de Geonav Easy AIS ontvanger noodzakelijk.


die bij JSH en HOGE gebruikt wordt is dus geschikt voor het weergeven van AIS signalen. Omdat nu na HOGE ook KNRM Huizen een AIS ontvangststation heeft ingericht, verwacht ik dat de nieuwe boot van Huizen ook met AIS uitgerust zal gaan worden.

Het vreemde is dat de de CMIJ met behulp van de kustwacht een boot bijna 40 km varen uit zijn gebied laat komen, om om de hoek bij de Frans Verkade aan een boei te gaan trekken. Maar als ze dat niet hadden gemeld hadden wij dat nooit kunnen weten, ook niet mét een AIS ontvanger, want de reddingsboten hier zijn niet uitgerust met AIS zender. Alleen de Frans Verkade en de Blizzartd heeft dat.

Ik begrijp best het probleem, enthousiasme! Ook al heeft de gemeente te kennen gegeven het niet op prijs te stellen wanneer je uit het zicht verdwijnt voor minder dan een prio1, als eerst een beroep op je gedaan wordt door de kustwacht voor een vastgelopen zeilboot bij het Muiderzand, en direkt daarop de vraag van CMIJ of je even door kan schuiven naar Marken... En als er dan wat in Enkhuizen gebeurd ben je voor eten niet meer thuis.

Jij noemt het ego's, dat is wat negatief gesteld, maar het resultaat blijf hetzelfde: een ongeorganiseerde bende. Dat ligt niet aan de kustwacht, maar aan het RAC, alleen daar luistert men naar. De schippers van de reddingsboten en het RAC vinden het met zijn vijven op een boot met motorpech afstormen op een mooie zomerdag en het niet melden van incidenten uit angst dat een ander er met de buit vandoor gaat al dood normaal.  Alleen de watersporters moeten er nog een beetje aan wennen.

 Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #252 Gepost op: 21 september 2009, 16:26:58
Niet alleen wordt het geld niet zoals je verwacht voornamelijk gebruikt voor redden maar voor bergen en slepen, maar tegen iedere gegeven euro is 2,30 afgeschreven. Bron KNRM:

 De nieuwe Nikolaas-klasse is een 9-meter boot, specifiek bestemd voor hulpverlening en reddingen op het binnenwater.
De keuze voor deze nieuwe reddingboot werd bepaald door een aantal specifieke kwaliteiten, ten eerste het kunnen vervoeren van veel mensen en:
Citaat
Ten tweede biedt de nieuwe klasse hoge snelheid (34-35 knopen) en een grote trekkracht. Op het binnenwater bestaat de hulpverlening veelal uit het lostrekken en slepen van jachten.

en een onderzoek van Kassa toont aan:


zondag 20 september '09 | 13:10 | Redactie
bron:  tugspotters.nl >
*De KNRM heeft 26.500.000,- verloren door verkeerde beleggingen !

Leuk om te weten waar je spaarcentjes naartoe gaan nadat je ze als gulle
gever in goed vertrouwen schenkt en er vanuit gaat dat ze er boten,
reddingsvesten etc van kopen.*

E.e.a. was te zien bij KASSA, hieronder een verslag:

Kassa hield een enquête onder hun nieuwsbrieflezers en het werd
duidelijk: Nederlandse donateurs zijn niet op de hoogte over de
beleggingspraktijken van hun goede doel. Uit de enquête blijkt dat 89%
van de lezers geld geeft aan een goed doel. 91% geeft aan dat zij vinden
dat er met hun gift niet mag worden belegd door het goede doel waar zij
geld aan hebben gegeven. Daarentegen weet 94% eigenlijk niet of het
goede doel wel of niet belegd. Mochten ze erachter komen dat hun goede
doel belegd, zou 88 procent stoppen met doneren.

*Mensen geven met hun hart*

Theo Schuyt is hoogleraar filantropie aan de Vrije Universiteit. Hij
vindt dat goede doelen goed in de gaten moeten houden wat ze met gegeven
geld doen: “Wanneer mensen geven met hun hart, en er wordt niet goed mee
omgegaan, dan komt dat dubbelhard aan. Dus als je belegt op de beurs
weet je waar je mee bezig bent, welk spelletje je speelt. Maar als jij
een euro geeft en hoort dat de instelling op beleggingen enorm heeft
ingeboet, dan doet het gewoon pijn.”

Samen met Bob van den Brand van de Universiteit Tilburg houdt Kassa
verschillende financiële jaarverslagen tegen het licht en wat blijkt: er
is in 2008 voor 100 miljoen euro verloren door goede doelen op de beurs.
Kassa concentreert zich op de drie grootste verliezers: De KNRM (de
Koninklijke Nederlandse Reddings Maatschappij), Natuurmonumenten en het
Leger des Heils.

*Hoeveel verlies?*

Het Leger des Heils verloor 7,7 miljoen euro op de beurs. Aan giften en
donaties werd dat jaar 21,8 miljoen euro binnengehaald. Dat betekent dat
van elke gegeven euro, er 35 cent verloren is gegaan op de beurs.

Natuurmonumenten maakt het nog iets bonter: Ze verloren 26,5 miljoen
euro op de beurs. Aan giften en donaties haalden ze ruim 34 miljoen euro
op. Ruim 78 cent van elke euro is verdampt op de beurs.

*De KNRM verloor maar liefst 22,7 miljoen euro op de beurs.* Ze haalden
aan giften en donaties 9,8 miljoen euro op. Dat betekent dat van elke
euro die is gegeven er maar liefst 2,30 euro verdampt is op de beurs.


*Niet risicovol omgaan met donaties*

Elly Blanksma, Tweede Kamerlid CDA vindt ook dat geen enkel goed doel
risicovol om mag gaan met gegeven geld. Zij pleit er dan ook voor dat
het CBF, de instantie in Nederland die goede doelen een keurmerk geeft,
hiervoor moet zorgen. Zij moeten de richtlijnen, die nu nog te ruim
interpreteerbaar zijn, aanpassen en verscherpen. “De overheid kan dit
niet doen. De goede doelen sector is een particuliere sector met
privé-geld. Daar kunnen, en willen, wij als overheid niet in mengen.
Maar ik vind wel dat wij eisen kunnen stellen aan de transparantie naar
de donateurs toe en daar moet dus duidelijk iets aan veranderd worden.
Ik pleit er dan ook erg voor dat het CBF het initiatief hierin neemt.”

*Richtlijn ‘Reserves Goede Doelen’*

Het is niet zo dat goede doelen helemaal vrij zijn in hoe zij omgaan met
hun eigen vermogen. Daarvoor zijn er in 2004 richtlijnen opgesteld:
richtlijn ‘Reserves Goede Doelen’. Het VFI, de branchevereniging van
landelijk wervende goede doelen, is initiatiefnemer geweest van deze
richtlijnen om zo hun goede doelen meer houvast te geven met betrekking
tot hun opgebouwde vermogen. Goede doelen worden vrij gelaten om hun
eigen geldreserves te beheren. Een eis is wel dat de waarde van het
belegde geld in stand gehouden moet worden.

Directeur VFI, Gosse Bosma vindt dat de goede doelen nog steeds voldoen
aan alle regels: “We kunnen zeggen dat die richtlijn in principe goed
werkt. We hebben natuurlijk te maken gehad met een bijzonder jaar 2008.
De instellingen moeten aantonen dat ze over een reeks van jaren op de
goede weg zitten met beleggingsopbrengsten, dus wij hebben nu geen
aanleiding om de richtlijn te herzien.”

*Instellingen moeten verantwoord met hun kapitaal omgaan*

Het CBF houdt toezicht op alle goede doelen in Nederland. Als de goede
doelen aan de criteria van het CBF voldoen krijgen ze een stempel van
goedkeuring: het CBF-Keurmerk. Onderdeel van dit keurmerk is ook de
naleving van de richtlijn Reserve Goede Doelen. Maar Natuurmonumenten,
Leger des Heils en KNRM hebben allemaal het keurmerk. Hoe kan het toch
dat het is toegestaan om gegeven donatiegeld op deze manier te verliezen
op de beurs?

Directeur Adri Kemps: “In onze criteria hebben we duidelijk staan, dat
zij verantwoord hun kapitaal in stand moeten houden en zich daarover
moeten verantwoorden. Aan het rendement van de instelling zie je dat de
instellingen voorzichtig omgaan met sparen, in de vorm van aandelen en
beleggingen op bankrekeningen. Het CBF ziet er geen heil in om het
publiek te informeren over de risico’s van het gebruik van gelden door
goede doelen organisaties op het punt van het financieel beheer. “Ik kan
mensen niet waarschuwen dat de ene organisatie een groter risico loopt
dan de ander, want dat zal pas achteraf blijken.”
(Bron: KASSA)


Henk


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #253 Gepost op: 21 september 2009, 17:25:44
Henk, fijn dat er weer eens wat geplaatst wordt op het forum, volgens mij hoort het stukje van Kassa onder een ander topic.

Verwachten jullie nog veranderingen doordat Huizen een andere boot gaat varen ? Houden ze de Gooier erbij ?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #254 Gepost op: 21 september 2009, 17:45:29
Nou Blue, alles is verweven met elkaar. De ruzie is ontstaan juist omdat de KNRM streeft naar een dominante positie van 100% in de bergen, slepen en redden markt. Steeds hogere statistieken zijn het ultieme en enige doel.


Van de snelheid moet deze boot het niet hebben. Laatst mocht ik een keertje mee met de Cobra van Jachtservice Huizen naar een boot met Motorpech op het IJmeer. Hoewel de Cobra 40 knopen loopt en wij tegelijk de haven van Huizen passeerden, liep de Gooier bij de Hollandse Brug al kilometers op ons uit. De oude motor van de Gooier is in de soep gedraaid en er is een nieuwer type voor in de plaats gekomen met een variabele nokkenas, die bovenin veel meer power geeft (resulterend in een top van minimaal 45 knopen). Net nu de Gooijer zo hard loopt dat ze niet meer bij te houden is, moet zij het veld ruimen (naar de reservevloot van de KNRM) voor een exemplaar die nu de dertig knopen niet haalt. Gezien het streven de eerste en enige te willen zijn geen strategische zet. Bovendien is het Gooimeer vergeven van wier, dus ik heb mijn twijfels over de keuze voor jet aandrijving. En dat ie zo sterk is voor het losslepen voor boten moet ik nog zien.

Zoals ik al vreesde is de bodem zo hoog dat je met je knieën tegen de boorden staat en als je niet uikijkt, flikker je zo overboord. Wel veel werkruimte. En zoals ik al voorzag door het openen van een AIS station Huizen voorzien van AIS.



Volgens mij is de voornaamste reden van de aanschaf kosten besparing. Geld speelt kennelijk een grote rol. Gezien het bovenstaande geen wonder.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #255 Gepost op: 21 september 2009, 18:33:06
Volgens mij wordt er bewust gekozen om de snelheid te verlagen, de snelheid is naar horen zeggen begrenst om veilige vaarsnelheden te hebben.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #256 Gepost op: 21 september 2009, 20:31:13
Volgens mij wordt er bewust gekozen om de snelheid te verlagen, de snelheid is naar horen zeggen begrenst om veilige vaarsnelheden te hebben.

9910001

Wat ik heb horen zeggen is dat ie een paar duizend kilo weegt en de Volvo 435 pk is. 30% vermogensverlies door de jet. Is 270 pk diesel achter een 9 meter boot van bijna 4 ton.
Dan is 30 knoop zo gek nog niet.

En het station dat de Gooier even als vervangende boot krijgt zal 'm niet graag terugsturen. Vooral als de tubes weer wat beter aan de hull bevestigd zijn. Maar Andrew kan daar wel wat mee, dat komt wel goed.


Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #257 Gepost op: 22 september 2009, 00:43:04
De Nicolaas Wijsenbeek op AIS




Wil iemand even wat foto's en de gegevens uploaden?


Henk


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #258 Gepost op: 24 september 2009, 21:53:33
Wat ik heb horen zeggen is dat ie een paar duizend kilo weegt en de Volvo 435 pk is. 30% vermogensverlies door de jet. Is 270 pk diesel achter een 9 meter boot van bijna 4 ton.
Dan is 30 knoop zo gek nog niet.

En het station dat de Gooier even als vervangende boot krijgt zal 'm niet graag terugsturen. Vooral als de tubes weer wat beter aan de hull bevestigd zijn. Maar Andrew kan daar wel wat mee, dat komt wel goed.


Henk
Henk

de Boot van huizen en in een later stadium ook de orca,worden niet opgenomen als  reserve boten van de knrm.
echter Is mij ooit eens verteld, dat je een jet als er geen beweging is, met je hand tegen kan houden.
Want het systeem werkt pas als je snelheid krijgt.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #259 Gepost op: 25 september 2009, 10:02:19
echter Is mij ooit eens verteld, dat je een jet als er geen beweging is, met je hand tegen kan houden.
Want het systeem werkt pas als je snelheid krijgt.

hé wat?