KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit

Auteur Topic: KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit  (gelezen 95322 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
En weer een waardevolle discussie over HOGE en de rest van de wereld,Henk man hoelang blijf jij nog met je kop tegen neen muur aan rennen, ze motten je gewoon niet binnen de nautische hulpverlenings keten, en je zult met je opstelling ook nooit geacepteerd worden, het gaat helemaal niet om het goede werk dat juliie organisatie doet of geddan heeft het gaat gewoon om jou en de toon die je elke keer weer denkt aan te moeten ( kunnen) slaan.

Res  (een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg):-X

Ik wilde er toch maar even op reageren, want hier wordt de indruk gewekt dat men slechts moeilijkheden heeft met de persoon en dat niet de oorzaak van het niet kunnen samenwerken ligt bij het verschil in opvatting.

Die indruk is mijns inziens onjuist en ik deponeer even ter onderbouwing nog een keer de volgende stellingen:

De persoon Henk Wijga leeft met niemand in onmin:

Onderbouwing:

De gemeente Huizen is een goede opdrachtgever van mijn geluidsverhuurbedrijf, de burgemeester staat regelmatig voor één van mijn microfoons.

Bij de KNRM en bij de reddingsbrigades heb leuke kontakten en bekenden, niet alleen op het water, maar ook telefonisch maken we regelmatig een praatje.

Ook bij de brandweer, bij de ambulance en bij de politie.

Niemand binnen de nautische hulpverleningsketen heeft mij ooit laten weten iemand te kennen die een hekel heeft aan de persoon Henk Wijga.

Het gaat om de vreselijke dingen die WIJ doen en de verschrikkelijke zaken die wij voorstaan.

De eerste aanvaring met de reddingsbrigades die aanleiding was voor de oprichting van HOGE betrof het stringente gebiedsgebonden beleid wat de reddingsbrigades voerden. Een reddingsboot van Huizen mocht geen beding reddingen uitvoeren op het gebied  Blaricum of Naarden en visa versa.

Het Markermeer, zo ver kwam men niet. Daar moest een schipper en zijn bemanning zichzelf maar redden, daar was nog niemand om een helpende hand te bieden. Het idee van de Bewakingscommissarissen van de Randmeer brigades en de Bond om te komen tot samenwerking op gebiedsoverschrijdend niveau werd als staatsgreep betiteld door de besturen van de reddingsbrigades en toen dat toch in de praktijk werd toegepast scheidde de wegen van de reddingsbrigade en een aantal mensen van het eerste uur zich en werd HOGE opgericht.

De gebiedsoverschrijdende samenwerking is er onder druk van de gemeentes uiteindelijk toch van gekomen. In de praktijk zie je dat sommige brigades nog wel appart van elkaar werken, maar "daar ga ik niet heen want het is mijn gebied niet" wordt zelden meer gehoord.

Een aantal andere opvattingen van HOGE doet met name de KNRM nog steeds gruwelen en is aanleiding voor bestrijding van HOGE op alle fronten omdat ze lijnrecht tegen die van de KNRM indruisen:

Bergers hebben recht op een bestaan, pechgevallen behoren uiteindelijk nadat het veiligheidsaspect voldoende is gewaarborgd door hen opgelost te worden, reddingsboten dienen niet voor het slepen en bergen van boten die totaal niet in serieuze problemen zijn.

Redden hoort een openbare gelegenheid te zijn met geen geheimzinnigheid rond de PI en de aard van de problemen, van alarmering tot aankomst en de gekozen oplossing en voortgang daarmee.

Passanten dienen erkenning te krijgen voor hun belangrijke rol in de hulpverlening, bij 90 % van de gevallen komt geen hulpverlener te pas en bij een grote ramp blijkt in de praktijk de EERSTE nautische hulpverlening van de passanten te komen.
Dit vraagt om anders oefenen, andere protocollen en regels voor de incidentbestrijding.

Redden is geen exclusieve taak, maar een verplichting "dat redvest past ons allemaal". Het in de pers doodknuppelen van andersdenkenden zou verboden moeten worden.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
even ook hier, omdat de zaken een beetje uit verband zijn gerukt door de splitsing in twee onderwerpen die over hetzelfde gaan:


Wij wensen onze Burgemeester beterschap.  Blijf maar lekker thuis, niet te snel weer aan de slag.
Wij hebben deze burgemeester leren kennen als een man die staat voor wat hij zegt en zegt waar voor hij staat.
Al waren wij het niet altijd eens, wij hebben toch respect voor deze voorzitter van de KNRM Huizen, die de belangen van deze club naar eer en geweten met verve behartigde.


BURGEMEESTER VAN HUIZEN ZIEK THUIS NA RUZIE MET COLLEGE

DOOR WIM VAN DIJK
HUIZEN - Er zijn grote spanningen binnen het Huizer college.
De drie wethouders Petra van Hartskamp, Jany Bakker en Liesbet Tijhaar hebben aangegeven grote problemen te hebben met het optreden van burgemeester Frans-Willem van Gils. Van Gils zit nu ziek thuis. Hij ontbrak tijdens de raadsvergadering vorige week. Afgelopen donderdag werd onder leiding van de commissaris van de Koningin Harry Borghouts in Hilversum over de problemen gesproken. Eerder spraken ook Van Gils en Borghouts met elkaar. Bekend is dat inmiddels ook enkele ambtenaren ziek thuis zitten uit onvrede met de gang van zaken. Naar verluidt kreeg de burgemeester van de frac-
tievoorzitters te horen dat hij beter kan omzien naar een andere baan. Van Gils beheert enkel nog de hem wettelijk toevallende portefeuilles. De portefeuille economische zaken heeft hij overgedragen aan de drie wethouders. Van Gils is sinds april 2006 burgemeester van Huizen.



bron: Gooi- en Eemlander

Gesprekken over voortijdig vertrek van Huizer burgemeester Van Gils

DOOR WIM VAN DIJK
HUIZEN - De positie van de Huizer burgemeester, Frans-Willem van Gils, staat onder zware druk.
Naar verluidt zijn er gesprekken over een tussentijds vertrek.
Uit de schaarse berichten die naar buiten sijpelen blijkt dat hem een mogelijkheid is geboden om Huizen zonder gezichtsverlies te verlaten.
De burgemeester krijgt in die constructie royaal de tijd een andere werkkring te vinden. Die oplossing
heeft Van Gils afgewezen. Hij zou een advocaat in de arm hebben genomen en nu inzetten op een vertrekpremie, met uiteraard stevige financiële consequenties voor Huizen.
Een dezer dagen zou er weer een gesprek plaatsvinden. De impasse kan er toe leiden dat er tijdens de eerstvolgende raadsvergadering, op 17 december, een motie van wantrouwen ter tafel komt.
Er is diverse malen een evaluatiegesprek gehouden met de in 2006 aangetreden burgemeester.
Leden van de functioneringscommissie, onder voorzitterschap van Carel Bikkers, hullen zich in stilzwijgen.
Een paar maanden geleden was er een bijeenkomst in Hilversum waarbij ook de toenmalige commissaris van de Koningin Harry Borghouts aanwezig was.

Het botert al enige tijd niet tussen Van Gils enerzijds en college- en raadsleden anderzijds.
Een paar maanden geleden kwam een conflict tussen Van Gils en de wethouders aan de oppervlakte.
Waarover dat ging is onduidelijk.
Wel verscheen er een sussende verklaring dat de gelederen waren gesloten. Van Gils doet nu alleen nog de hem bij wet toegewezen taken. Een jaar geleden deed hij afstand van de portefeuille economische zaken, die sindsdien wordt beheerd door de drie wethouders gezamenlijk.

Daarnaast roept Van Gils ook binnen het ambtelijk apparaat weerstand op. Enkele ambtenaren zijn langdurig ziek of zitten inmiddels op een andere plek. Slecht gevallen is ook zijn 4 meitoespraak, die hij volgens critici vooral gebruikte om zichzelf te profileren.
 
De burgemeester wil niet inhoudelijk reageren. "Ik ben hierdoor geraakt, ook door de suggestie die er achter zit.
Ik ervaar dit als zeer beschadigend."

Uit "de Gooi- en Eemlander" van 9 december 2009

Henk


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Beetje veel over een burgemeester he... Als ik t zo lees heeft ie niet eens echt invloed gehad op wat er daar aan hulpverlening veranderd. Dat is hooguit jammer maar volgens mij is niet eens iedereen in dit gesprek het daar mee eens.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Misschien heeft de KNRM nog een functie voor hem?  ;D ;D ;D


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Burgemeester Van Gils verlaat gemeente Huizen
Huizen, 09-12-2009

De gemeente Huizen en burgemeester F.W. van Gils hebben, mede op verzoek van de burgemeester, met elkaar afgesproken dat de burgemeester voortijdig afscheid neemt van de gemeente Huizen. Dit zal per 1 april 2010 ingaan. De partijen hebben afgesproken, dat dit onder de geldende normen en gebruiken bij dit soort vraagstukken van vroegtijdig vertrek plaatsvindt.

Burgemeester F.W. van Gils: "Ik heb me de afgelopen jaren met veel plezier ingezet voor de inwoners en het bestuur van Huizen. Ik heb echter vastgesteld dat ik mijn capaciteiten nu beter kan inzetten op een andere plaats in het openbaar bestuur. Mijn vertrekdatum is zo gekozen om na de gemeenteraadsverkiezingen een nieuw college en een nieuwe raad de gelegenheid te geven tot een frisse start van B&W".

Van Gils is zijn functie begonnen op 1 april 2006 en was voor zes jaar benoemd. Daarvoor was hij onder andere VVD-wethouder in de gemeente Zoetermeer. Over het functioneren van burgemeester Van Gils (42) bestond bij de wethouders en de gemeenteraad al langere tijd grote onvrede, zo meldt De Gooi - en Eemlander. Dinsdag lekte uit dat Van Gils onder zware druk stond om zijn biezen te pakken.

Bronnen: Gemeente Huizen en De Gooi - en Eemlander
bron :6fm.nl


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Misschien heeft de KNRM nog een functie voor hem?  ;D ;D ;D

Ik ben bang dat de KNRM als de burgemeester de burgemeester niet meer is de interesse in Frans van Gils snel verliest.

Ondanks dat de burgemeester onpartijdig moet besturen maakt de KNRM hem alleen voorzitter van Station Huizen omdat dat "handig" is, niet omdat ze een bekwaam voorzitter zoekt.

De dagelijkse leiding is in handen van mijnheer Borremans, de secretaris van KNRM Huizen en adviseur van de Burgemeester.

Hans Borremans is naast secretaris van KNRM Station Huizen ook voorzitter van de Surfclub Gooimeer, voorzitter van de Huizer Reddingsbrigade, kandidaat raadslid CDA Huizen en Secretaris van de Stichting Marketing Huizen, dus iemand met verschrikkelijk veel  vrije tijd en kennelijk een bekwaam bestuurder.

Henk


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Burgemeester Van Gils krijgt 430.000 Euro wachtgeld
Huizen, 11-12-2009

Burgemeester Frans-Willem van Gils (42) krijgt 430.000 Euro wachtgeld. Dit bedrag wordt alleen volledig toegekend als de vertrekkende burgemeester er niet in slaagt voor 1 april 2012 werk te vinden.

Dat schrijft De Telegraaf.

De hoogte van het wachtgeld is de verantwoordelijkheid van de gemeente Huizen. Het bedrag wordt bepaald aan de hand van het aantal dienstjaren. In het geval van Van Gils zijn dat de vier jaren dat hij werkte als wethouder in Zoetermeer en de afgelopen vier jaar dat hij burgemeester is geweest van de gemeente Huizen. Ook van invloed is de grootte van de gemeente. Huizen heeft 42.000 inwoners. Op basis daarvan verdient de burgemeester tussen de 6402 en 7744 euro per maand.

Afgelopen week werd bekend dat Frans-Willem van Gils op 1 april vertrekt. De slechte samenwerking tussen hem en de drie wethouders zou een van de oorzaken zijn.

Verder

Naast het ontbreken van 'chemie' tussen de burgemeester en zijn 3 wethouders was er ook al geen 'fit' tussen hem en de wethouders, met wie hij ruim drie jaar het college vormt. Van Gils zal de komende drie jaar 430.000 euro ontvangen. Zodra hij weer een nieuwe baan heeft, wordt de toelage stopgezet, zo bevestigt een ingewijde bron.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken zegt dat de hoogte van de appa-regeling (algemene pensioenwet politieke ambtsdragers) primair een zaak is van de gemeente. "Hij krijgt een wachtgelduitkering. De gemeente is verantwoordelijk voor de hoogte van die uitkering. Wij gaan dat niet controleren."

6FM Bron: De Telegraaf (www.telegraaf.nl)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Ik stel voor dat dit het laatste bericht is over van Gils, tenzij uit het (nieuws-)bericht een duidelijke koppeling met de hulpverlening blijkt ;)

BackOnTopic :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Dat jullie niet eens moe worden van jezelf met al dat gezeik op en over de KNRM volgens mij doen ze toch ook een hoop goed werk maar de verstandhouding moet wel erg zoek zijn op de zuidelijke randmeren.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Dat jullie niet eens moe worden van jezelf met al dat gezeik op en over de KNRM volgens mij doen ze toch ook een hoop goed werk maar de verstandhouding moet wel erg zoek zijn op de zuidelijke randmeren.

Stormvogel, de KNRM is onmisbaar voor de hulpverlening op het water en heeft mijn ongeëvenaarde bewondering.

Dat je je niet voor, ongetrainde, verwarringstichtende, zelfbenoemde, onbevoegde hulpverlende piraat die zomaar een escepaap op z'n boot plakt uit laat maken zonder je te verdedigen, wil nog niet zeggen dat je geen respect hebt voor het werk dat de KNRM doet hebt.

Onbegrijpelijk is het daarom des te meer dat die superieure KNRM zich verlaagt tot op een dergelijke manier in de kranten zijn nood te klagen over een zo onbeduidend klubje als HOGE , haar gram te halen door HOGE te bedreigen met het ontnemen van de ligplaats van hun Seeker als ze door gaat met redden en de politie 24/7 te laten controleren of deze boot niet te hard naar een drenkeling vaart omdat dit de knrm de kans zou ontnemenen om als eerste te arriveren.


Ja je hebt gelijk, jammer hoor. Maar we zijn ze voor, we hebben de gemeentelijke ligplaats opgezegd, die kan ons niet meer ontnomen worden. Gelukkig hebben we een goede sponsor, want dat geintje van die twee ligplaatsen voor één boot heeft meer dan 1000 euro extra gekost, want de oude ligplaats kon wel direkt afgepakt, maar niet voor het eind van het jaar opgezegd worden.

En niet alleen HOGE staat onder druk. Nu is het nog zo dat de reddingsbigades tegelijk om de beurt worden gewaarschuwd met de KNRM, RB Blaricum sanen met KNRM Huizen Oostelijk van Huizen en KNRM Huizen met Naarden Westelijk van Huizen. In de nieuwe richtlijnen wordt alleen de KNRM bevoegd en worden de reddingsbrigades indien nodig opgeroepen TER ASSISTENTIE van de KNRM die automatisch de leiding heeft.

Ik kan mij niet voorstellen dat de reddingsbrigdes hierbij staan te juichen. Met alle respect voor de KNRM nog steeds. Maar het respect van de KNRM voor niet KNRM hulpverleners is een beetje zoek vrees ik...

Henk