Ik stop voor zebra's!

Auteur Topic: Ik stop voor zebra's!  (gelezen 4167 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Gepost op: 11 december 2003, 17:29:49
FF een vraagje voor de politiegeleerden onder ons.... ;D
Als je bij een zebrapad komt dat door verkeerslichten geregeld wordt, als een voetganger over wilt drukt hij op een knop en wordt het voor hem groen en voor de autobestuurder rood. Wat gebeurt er met de aansprakelijkheid als er een voetganger NIET op het knopje drukt, oversteekt en aangereden wordt????
Is dan de autobestuurder aansprakelijk (hij moet stoppen als er iemand"dreigt" over te steken) of de voetganger omdat die door rood oversteekt???? ;)




jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1 Gepost op: 11 december 2003, 20:07:10
Over de aansprakelijkheid zou ik niet zo gauw weten, dat is iets civielrechtelijks, en zwakke verkeersdeelnemers worden extra beschermd,
maar de automobilist is iig niet schuldig aan een overtreding, en de voetganger wel, in het Rvv 1990 staat nl in Art 64: Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen, dus als de verkeerslichten normaal functioneren heeft de voetganger dus geen voorrang...en hoef je er dus ook niet voor te stoppen....

m vr gr
jvo
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #2 Gepost op: 11 december 2003, 23:55:05
Klopt wat jvo zegt, je zit alleen met het probleem dat je als automobilist in prinicipe 3 getuige moet hebben die jou verhaal bevesigen.

MVG
Mike


firemanr

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 12 december 2003, 14:03:13
Het was geen "uit de lucht gegrepen vraag" overigens...Reed vorige week sávonds naar mn werk en iemand stak toen zo'n beschreven zebrapad over....maar het licht voor mij , bleef op groen.
Aangezien dit een donker stuk weg is, kan ik mij voorstellen dat je die voetganger niet opmerkt en finaal ondersteboven rijdt....
Toen dacht ik,....wiens schuld gaat dit nou zijn als je die ondersteboven had gereden.
ALS er GEEN verkeerslichten zouden staan, hoor je dus te stoppen voor elke voetganger die nog maar DREIGT over te steken...., vandaar mn vraag! ;)
Bedankt guys ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 13 december 2003, 16:43:50
Over de aansprakelijkheid zou ik niet zo gauw weten, dat is iets civielrechtelijks, en zwakke verkeersdeelnemers worden extra beschermd,
maar de automobilist is iig niet schuldig aan een overtreding, en de voetganger wel, in het Rvv 1990 staat nl in Art 64: Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen, dus als de verkeerslichten normaal functioneren heeft de voetganger dus geen voorrang...en hoef je er dus ook niet voor te stoppen....

m vr gr
jvo
zelfs niet bij een zebrapad??


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #5 Gepost op: 13 december 2003, 23:41:24
goed lezen....bij functionerende verkeerslichten.....gaan de verkeerslichten voor de verkeerstekens, en dus als jij groen hebt, hoef je niet te stoppen voor een voetganger die bij de zebra staat.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


firemanr

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 14 december 2003, 08:10:52
goed lezen....bij functionerende verkeerslichten.....gaan de verkeerslichten voor de verkeerstekens, en dus als jij groen hebt, hoef je niet te stoppen voor een voetganger die bij de zebra staat.....
Dat was mn vraag ook niet.....die was: wat er gebeurt met de aanrijding als ik zo'n persoon aanrijdt (!) terwijl die op het zebrapad oversteekt, terwijl het voor mij groen is. ;)


Gast48368

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 14 december 2003, 19:02:12
goed lezen....bij functionerende verkeerslichten.....gaan de verkeerslichten voor de verkeerstekens, en dus als jij groen hebt, hoef je niet te stoppen voor een voetganger die bij de zebra staat.....

Was laatst nog in wegmisbruikers, je bent gewoon altijd de klos als je een voetganger of fietser aanrijdt,hoe onrechtmatig je dit ook vindt of is, het klinkt leuk, 3 getuigen, maar in de praktijk zul je ze niet vinden...............


firemanr

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 14 december 2003, 19:23:48
Zeker niet om 5 uur in de ochtend..... :-\ :-\


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #9 Gepost op: 14 december 2003, 22:53:35
dan is 't zijn woord tegen 't jouwe...en jij hebt de regels tegen...... :-\ :-[ ??? :(
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-