Grote brand AZC Dokkum - Dokkum 29-5-2008

Auteur Topic: Grote brand AZC Dokkum - Dokkum 29-5-2008  (gelezen 7031 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Storz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 68
Reactie #10 Gepost op: 30 mei 2008, 15:16:19
Interessant om deze fotoserie te zien. Je krijgt een aardig beeld van wat zich zoal afspeelde.

Wat mij opvalt is dat ik de hoogwerker niet zie blussen. Mogelijk heeft de hoogwerker wel geblust, maar is dit toevallig niet vastgelegd op de foto. Maar mocht de hoogwerker niet hebben geblust, wat zal daarvan dan de reden zijn? Ik dacht dat het blussen van zo'n brand, of het nathouden van omliggende woningen, ook goed vanuit de lucht zou kunnen....

Kijk eens goed naar foto 19.....


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #11 Gepost op: 30 mei 2008, 16:24:20
Interessant om deze fotoserie te zien. Je krijgt een aardig beeld van wat zich zoal afspeelde.

Wat mij opvalt is dat ik de hoogwerker niet zie blussen. Mogelijk heeft de hoogwerker wel geblust, maar is dit toevallig niet vastgelegd op de foto. Maar mocht de hoogwerker niet hebben geblust, wat zal daarvan dan de reden zijn? Ik dacht dat het blussen van zo'n brand, of het nathouden van omliggende woningen, ook goed vanuit de lucht zou kunnen....
Zie post hierboven, op foto 19 wordt de HW weldegelijk ingezet (als torenstraal).
Weer of geen weer... altijd brandweer


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #12 Gepost op: 30 mei 2008, 18:03:17
Tja....een torenstraal heeft pas echt effect als het water ervan naar binnen kan stromen. Nu loopt het alleen van de dakplaten af en geeft het enige koeling. Pas als er een gat in het dak zit heeft zo'n ding pas echt nut bij effectieve brandbestrijding :)


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #13 Gepost op: 30 mei 2008, 18:04:57
Tja....een torenstraal heeft pas echt effect als het water ervan naar binnen kan stromen. Nu loopt het alleen van de dakplaten af en geeft het enige koeling. Pas als er een gat in het dak zit heeft zo'n ding pas echt nut bij effectieve brandbestrijding :)
tja... inderdaad, anders zou ik ook niet weten waarom die zo is ingezet.
Weer of geen weer... altijd brandweer


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #14 Gepost op: 30 mei 2008, 19:13:39
Ik heb inderdaad niet goed gekeken, grrrr....  :-[
Omdat ik vlammen op het dak zag, dacht ik dat een straal van boven wel gebruikt kon worden. Net als het geven van koeling aan de omliggende woningen. Kennelijk is de hoogwerker daar dan toch voor gebruikt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 11 maart 2009, 23:26:37
http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/24317/Bouw_bij_AZC_Dokkum_geen_nieuwbouw.html

Bouw bij AZC Dokkum geen nieuwbouw
dinsdag 10 maart 2009 Dokkum

De bouwactiviteiten die gaande zijn bij het AZC in Dokkum zijn niet bedoeld om het centrum langer open te houden. Dat liet wethouder de Graaff van de gemeente Dongeradeel afgelopen dinsdagavond weten. De sluitingsdatum van 1 augustus aanstaande wordt ook gewoon gehandhaafd. De wethouder reageerde op vragen van de PvdA-fractie over de werkzaamheden op het terrein aan de Parklaan in Dokkum.
De extra units op het terrein zijn voor wasmachines en drogers, omdat die vanwege de brandveiligheid niet langer in de woningen van het AZC zijn toegestaan.

De gemeente Dongeradeel is wel in gesprek met het Centraal Opvang Asielzoekers (COA) over de opvang van asielzoekers. De Graaf liet weten dat de gesprekken gaan over een eventueel nieuw te vestigen asielzoekerscentrum. Zeker is in ieder geval dat die niet op het huidige terrein komt. Met de sloop van de gebouwen is ook al voor een deel begonnen en nog voor 1 augustus vertrekken de laatste bewoners uit het centrum.

Uitstel levert geld op
De gemeente Dongeradeel besloot de eerdere sluitingsdatum van 1 maart op te schorten om schoolgaande kinderen de kans te geven het schoolseizoen in de stad af te maken. Die beslissing levert de gemeente 67.500 euro extra huuropbrengsten op. De gemeente is die periode wel 25.000 euro extra kwijt aan de kosten van het personeel van de school op het AZC terrein. Naast het tonen van het sociale gezicht van Dongeradeel , zijn ook de huuropbrengsten van een eventueel nieuwe locatie een reden om de gesprekken voor een nieuw azc aan te gaan.

http://www.waldnet.nl/images/nieuwsfotos/1236768296.jpg
© Wytse Pyt de Jager | Een van de units die ten behoeve van de wasmachines is geplaatst.