Absoluut tegen;
En wel om de volgende redenen:
1. Mijn ervaring is dat als je mensen als bv toezichthouders plots veel meer bevoegdheden geeft zonder een grondige opleiding en begeleiding (we zwijgen nog maar over de selectie) dan krijg je kleine Hitlertjes. Ik weet dat dit een zeer zware uitspraak is maar als ik kijk hoe sommige beveiligingsmedewerkers en toezichthouders al totaal hun bevoegdheden te buiten gaan op dit moment maakt het me echt wel bang als er zulke plannen aankomen.
2. Het aangehaalde voorbeeld van de auto-aanrijding; sorry maar ik haal er Belgie weer bij. In Belgie komt de politie NIET bij een aanrijding zonder gewonden tenzij er een zeer grondige reden is (gevaarlijke situatie, zeer complexe aanrijding, ...) Je moet gewoon ZELF je aanrijdingsformulier goed, duidelijk en volledig invullen. Heb de twijfelachtige eer gehad dit al meerdere malen te mogen doen en heb iedere keer netjes de centen gekregen van de verzekering van de tegenpartij. Alsook heb ik altijd een paar stukjes krijt, een zaklantaarn, een wegwerpfototoestel en nog wat handige zaakjes in de auto liggen. Gecombineerd met een beetje kennis kun je de meeste zaken perfect afhandelen zonder de politie te moeten lastigvallen. Is misschien nog een goed extra onderwerp voor de rijschool
3. Hoe zit het dan met geweldsinstructie en eventueel gebruik van wapens (hier valt ook peperspray en wapenstok onder !!!) Hier zijn twee mogelijkheden; of je stuurt de nieuwe groep zonder verdedigingsmogelijkheden op een terrein waar de kans op agressie aanzienlijk hoger ligt; of je geeft ze de nodige middelen om zich te verdedigen. Als ik echter kijk naar bepaalde landen waar private beveiligingsmedewerkers wel wapens mogen dragen dan zie je toch vaak hele gekke dingen gebeuren. Als ik kijk naar de hoeveelheid training die ik kreeg tijdens mijn dienstplicht voor ik mijn pistool kreeg toegewezen; dat was echt wel heel veel meer dan een cursus van eventjes 20 uurtjes.
Ciao,
Peter