SIGMA niet meer bij evenementen

Auteur Topic: SIGMA niet meer bij evenementen  (gelezen 11857 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Gepost op: 11 december 2003, 18:35:17
Hallo,

Hoe vinden jullie het dat waarschijnlijk vanaf volgend jaar februari het SIGMA niet meer preventief bij evenementen mag worden ingezet?
Het ministerie van BiZa is op dit moment namelijk samen met de landelijk overkoepelende GHOR-organisatie een bindend advies aan het schrijven waarin staat dat de SIGMA alleen nog bij daadwerkelijke rampen (waar ze primair ook voor bedoelt zijn) ingezet mogen worden. Dit houdt dus in dat ze niet meer bij evenementen (popconcerten, etc.) ingezet mogen worden.




Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #1 Gepost op: 11 december 2003, 20:16:22
Ik heb het ook gehoord. Vooropgesteld dat het er nog niet 100% door is (???) vind ik het een hele grote aanslag op de motivatie van de Sigmaleden. Toen het vorige week bij een groep van ons bekend werd gemaakt waren er toch een hele hoop die daar erg boos om werden. Ze zien de evenementen toch als een stukje vergoeding voor het 24 uur, 7 dagen per week, 52 weken per jaar inzetbaar zijn. Bovendien moet je de evenementen bovenal :( zien als een oefening van vaardigheden. Ik denk dat ze geen slechtere beslissing kunnen nemen. Waar vind je anders mensen die zo op elkaar zijn ingewerkt als het Sigmateam i.s.m. het ambuteam? En komt dat dan niet alleen de hulpverlening maar ten goede?
Ik wacht het wel af, maar ik denk dat het mensen gaat kosten....


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #2 Gepost op: 11 december 2003, 23:43:09
erg stom...
wij hebben in groningen (delfzijl)
afgelopen zomer een groot evenement gehad (delfsail)
toen was het sigma er ook..
waarom....?
punt1..door de toestroom van mensen zaten de wegen dicht naar delfzijl...dus moeilijk bereikbaar
punt2..bijna alle sigma leden waren daar ook..als normale ehbo`ers
als er echt iets erg was gebeurt..moesten ze eerst van delfzijl naar groningen en daarna met de sigma bus terug naar delfzijjl...30 min heen en 30 min terug
heen en weer voor niks dus...
punt3..de grote aantal bezoekers...er waren 900.000
bezoeker met het evenement...dan heb je altijd een risico die groter is dan bij normale evenementen

ik zal het erg stom vinden als het zo straks moet
maarja dat is mijn mening


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #3 Gepost op: 12 december 2003, 12:18:22
Mijn mening heb ik nog niet verwoord in het bovenste stukje. Hier zal ik hem geven.

Ik vind het een goede zaak dat er nu duidelijkheid gecreeerd gaat worden over de status van het SIGMA-team in relatie tot evenementenhulpverlening. Dit was tot op heden altijd een donker gat, waar niemand precies antwoord op wist te geven.

Daarnaast vind ik het een zeer goede zaak dat het SIGMA (waarschijnlijk) niet meer ingezet gaat worden bij evenementen. Waarom? Daar zijn ze domweg niet voor bedoelt. Het SIGMA is voor de rampenhulpverlening, niks meer en niks minder. Preventief inzetten bij een hulpverlening of onder het mom van een oefening hoort niet tot de taak en doelstelling van het SIGMA-team. Oefeningen worden genoeg georganiseerd. Daarnaast zijn EHBO en RK vereningingen meer dan capabel genoeg om dezelfde zorg te verlenen als een SIGMA (ik weet dat ik nu vele reacties zal krijgen). Mijn ervaring is dat bij grote hulpverleningen (popconcerten/marathons, etc) het SIGMA er alleen staat om de mensen op te vangen en om instructies uit te voeren die het Ambulance personeel geeft. De instructies die het ambuteam geeft en de uitvoering daarvan kan iedereen met een EHBO diploma. Als men perse wil, dan kan ook voor hetzelfde (verband)materiaal gezorgd worden door RK en EHBO verenigingen.

Voorts vind ik het een vreemde zaak dat mensen nu weggaan bij het SIGMA team omdat er geen hulpverleningen meer gedraaid worden. Je wist voordat je eraan begon dat het SIGMA voor RAMPENhulpverlening bedoelt is en niet voor andere zaken. Dat je je motivatie haalt uit de hulpverleningen vind ik een slechte zaak. Mijn mening is dan ook dat deze mensen meteen maar beter kunnen vertrekken. Dit is immers niet je taak, dat het tot nog toe gedoogd is, is mooi meegenomen, maar dan moet je je nu niet gaan aanstellen en ermee stoppen. Je wist dit van te voren.

Tot zover. Ik lees met belangstelling jullie reacties en meningen.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #4 Gepost op: 12 december 2003, 14:03:05
De reacties van een aantal van mijn collega's was duidelijk. Laat ik duidelijk zijn: Ik spreek NIET voor mezelf. Hoewel ik het leuk vind om evenementen te doen, maakt het mij niet zozeer uit met welke pet op ik dat doe.
Dat er genoeg oefening is ben ik in het geheel niet met je eens. Wellicht bij jullie, maar bij ons valt dat nogal tegen. We zullen waarschijnlijk zelfs het aantal oefenavonden moeten gaan halveren omdat er bezuinigd moet worden. Ik weet dat dat lang niet overal zo is... er zijn Sigmateams waar ze van gekkigheid niet weten wat ze met het geld moeten om het op te krijgen. Bij ons is dat niet zo! En dat blijkt als zelfs de reguliere avonden moeten worden teruggedraaid.
Laat daar dan eerst eens een gelijkheid in komen, want dit schijnt per gemeente te verschillen.  Daar komt nog bij dat oefenen niet hetzelfde is als bezig zijn met 'echte' mensen (en dat zeg ik mede als lotus).
En als jij vindt dat de EHBO-er of RK-er hetszelfde aan assisterende handelingen kan verrichten als een Sigma-lid, dan vraag ik me af waarop de toch kostbare en redelijk langdurige HOC-opleiding ooit om is begonnen... ???


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 13 december 2003, 09:16:29
De instructies die het ambuteam geeft en de uitvoering daarvan kan iedereen met een EHBO diploma. Als men perse wil, dan kan ook voor hetzelfde (verband)materiaal gezorgd worden door RK en EHBO verenigingen.


Weet je wel war je het over hebt? Je vergelijking gaat niet op, het SIGMA-team is opgeleid om te assisteren bij advanced life support. Ik zou niet graag een willekeurige ehbo-er deze taak willen laten verzorgen!!  :o
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #6 Gepost op: 13 december 2003, 11:25:11
Ik weet zeker waar ik het over heb ja. Als ik de statistieken erop nakijk van een aantal popconcerten, hardloopwedstrijden, etc, dan zijn de handelingen die bij een popconcert oid worden gedaan door een SIGMA voor 90% BLS handelingen. Die 10% ALS handelingen wegen i.m.h.o niet op tegen het perse in willen zetten van een SIGMA.

PS Ongetwijfeld zal het percentage ALS-BLS bij een echte ramp anders liggen. Hier kan het SIGMA team dan ook zeker zijn nut en meerwaarde bewijzen, echter niet bij een popconcert oid is mijn mening.


joost

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 13 december 2003, 11:48:41
Ik heb nog nooit gehoord dat SIGMA teams evenementen deden. :o Als er een hulpverleningsaanvraag binnen is sturen ze mensen van de EHBO en niet van het SIGMA. Tuurlijk vragen ze ook SIGMA mensen maar dan als gewoon EHBOer en niet als SIGMAlid. De aanwezige SIGMAleden mogen ook ter plaatse niets meer dan een gewone EHBOer.  Ik denk wel dat een gemiddelde EHBOer een ambulance team kan asisteren. Ik heb al zovaak gehoord dat het zelfs omstanders zijn die even een handje helpen dus waarom een EHBOer niet ? Ik ben het met chopsticks eens dat SIGMA teams alleen voor rampen zijn en niet voor evenementen. Daar zijn ze idd gewoon niet voor bedoeld.

Greetz JoOsT


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #8 Gepost op: 13 december 2003, 14:35:23
Ik weet zeker waar ik het over heb ja. Als ik de statistieken erop nakijk van een aantal popconcerten, hardloopwedstrijden, etc, dan zijn de handelingen die bij een popconcert oid worden gedaan door een SIGMA voor 90% BLS handelingen. Die 10% ALS handelingen wegen i.m.h.o niet op tegen het perse in willen zetten van een SIGMA.

PS Ongetwijfeld zal het percentage ALS-BLS bij een echte ramp anders liggen. Hier kan het SIGMA team dan ook zeker zijn nut en meerwaarde bewijzen, echter niet bij een popconcert oid is mijn mening.

Tja als je nu had vermeld dat het om ehbo-handelingen alleen ging dan was het verhaal wat duidelijker geworden, maar ik blijf erbij dat ehbo-ers op zich niet direct capabel zijn om bij ALS-handelingen te assisteren, daar is toch echt de SIGMA/HOC-opleiding voor uitgevonden ::)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Rolf

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 13 december 2003, 15:35:14
Hier in Limboland hebben we megaland  ;D.
En op het terijn van megaland word Pink-pop gehouden de laatste keer 75.000 muziek liefhebbers.
Dit is een grote inzet voor het RK in Limburg en veel van de RK-ers die rond lopen hebben de SIGMA pieper aan de riem hangen.
De SIGMA voertuigen en de haakarm bakken staan "paraat" in uitruk positie kort bij de VG (Verzorging Gewonden post).
Het spul is ivm het hogere risico wel al ter plaatse maar gebeurd er ergens anders een voorval waarvoor de SIGMA nodig is rukken ze van uit het festival terein uit naar de plaats des onheils is er op het festival terein iets mis waarvoor de SIGMA nodig is gaat de RK jas uit en de SIGMA jas aan zo krijgt de SIGMA de T1 en T2 SO's en kan het RK in de VG de T3's afhandelen.
(Mensen die wel SIGMA zijn en niet op de inzet draaien weten natuurlijk wel waar de set tijdelijk staat)
De SIGMA is een parate eenheid en die kun je niet inzetten voor het door prikken en afplakken van blaren of het verzorgen van een verzwikte enkel.
Als je de tent inkl. licht en verwarming en stroom gaat opzetten als EH post en er gebeurd elders een voorval waarvoor de SIGMA nodig is mis je daar cappaciteit en onnodge tijdverlies door inpakken en wegwezen.
Wat betreft preventieve inzet is oefening dat kun je ook als je een jas aan hebt van het RK of EHBO ver. en dan leg je gewoon je SIGMA jas in de bus.
Mensen die er nu mee stoppen omdat ze geen inzetten meerpreventief meer mogen draaien zijn naar mijn mening met de verkeerde insteek aan de SIGMA begonnen.

Rolf-Lim-z