Jij bent dus van mening dat een SIGMA lid alleen ALS handelingen uitvoert?
Nee hoor de omgang met mensen is ook belangrijk een open bot breuk is geen ALS handeling maar vraagt wel uitdrukkelijk aandacht.
Ik zal het even anders stellen, Pink-pop staat de SIGMA paraat en doen de EHBO/EHers het werk veel van hun lopen in een NRK pakje en aan de riem de Call-max pager van het SIGMA werkt perfect vind ik.
En trouwens..kunnen alleen BIG'ers deskundige medische hulp verrichten? Ben ik niet met je eens.
Nou als je het mij leert kan ik ook maar er zit een addertje onder het gras "DE WET" als medische leek MAG IK DAT NIET!
Als er op straat een ongeval gebeurd komt de ambu en zal de pleeg de ALS handelingen uitvoeren en als het echt niet anders kan zal de chaufeur taken overnemen/uitvoeren.
verpleegkunidge wordt opgeleid dan leer je het juist in de praktijk..dus op echte mensen. En elke patient (lees: slachtoffer) biedt de mogelijkheid voor een leerling en/of verpleegkundige zijn vaardigheden te oefenen
Zeker en er zijn ook zeker pleegen(-in opleiding) die bij het sigma zitten.
Maar een stage plaast vind ik iets anders dan Dance Valy in de tent en niet iedere SIGMA is pleeg(-in opleiding) volgens mij hebben we hier in het zuiden een verschijdenheid van jewelste van huisvrouw tot slager
En al helemaal niet dat het SIGMA wordt gezien als reguliere medische hulp of een vervanging daarvan. DAT is niet de opzet van het SIGMA. Het is bedoeld als aanvulling op de ambulancediensten en medische zorgverlening bij de (onverwachte) grotere calamiteiten in Nederland.
Sorry verkeerde woord keuze van mij ik zij "alternatief" als de reguliere medische spoedeisende hulp tekort schiet.
Het is natuurlijk een aanvulling op het MMT en een waardevolle ook nog bovendien maar pas als "de trein" word opgestart ben je SIGMA en mag je handelingen uitvoeren die bedoeld zijn van af het opleidings niuaeu SIGMA.
Ik wil natuurlijk niemand aanvallen en ben blij dat er mensen zijn die naast hun reguliere werk ook nog eens de SIGMA willen draaien, ik zelf kan geen sigma dienst draaien omdat dat gewoon niet te combineren valt met mijn reguliere werk mijn EH (TV-3 NRK) inzetten kan ik voor 99% tevooren plannen en voor de O&V en RIS sta ik niet geroosterd dus als ik gebeld word kan ik zeggen "sorry maar ik kan niet"
Verder zou ik het niet eens willen omdat ik vind dat
IK als techneut veel te weinig bezig ben met dergelijke handelingen.
De oefen mogelijkheden voor dergelijke taken vind ik dan ook véééééééééél te weinig om me daarin te bekwamen.
Zover ik weet heeft de SIGMA 1 oefen avond per maand als ik bedenk dat de brandweer 1 vaste oefen avond per week heeft en als je verhinderd bent je wel een behoorlijke reden moet hebben daarbij heeft de brandweer per week dat ze inzet hebben met een ploeg gimmideld toch zeker wel 1 werkelijke inzet.
bovenstaande wil zeker niet zeggen dat ik mensen van het SIGMA niet capabel vind voor het werk wat ze doen maar van diegene wat ik ken binnen een SIGMA groep zijn er simpel een paar rotte appels die meer hete lucht dan vaardigheden bezitten.
Geloof mijn nou maar, mocht het ooit zo zijn dat er medische handelingen worden vericht aan iemand van mijn gezin door iemand die daar niet de papieren voor heeft het zij deze bevoechtheden op dat moment niet heeft omdat de uitvoerder niet "door funktie"op dat moment bevoegd is die gaat genadenloos voor de bijl.
En dan doel ik niet alleen op SIGMA's die handlingen uitvoeren buiten een SIGMA-indicatie om maar ook collega vrijwilligers (EH) die vinden dat ze kunnen tapen / bandageren of andere apen kunstjes wat ze denken te kunnen (uitzonderingen vormen de pleegen of andersinds BIG-ers die een handeling verrichten zonder daartoe opdracht te hebben gekregen van een arts