SIGMA niet meer bij evenementen

Auteur Topic: SIGMA niet meer bij evenementen  (gelezen 11859 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Rolf

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 24 december 2003, 16:11:19
Citaat
Jij bent dus van mening dat een SIGMA lid alleen ALS handelingen uitvoert?  
Nee hoor de omgang met mensen is ook belangrijk een open bot breuk is geen ALS handeling maar vraagt wel uitdrukkelijk aandacht.
Ik zal het even anders stellen, Pink-pop staat de SIGMA paraat en doen de EHBO/EHers het werk veel van hun lopen in een NRK pakje en aan de riem de Call-max pager van het SIGMA werkt perfect vind ik.
Citaat
En trouwens..kunnen alleen BIG'ers deskundige medische hulp verrichten? Ben ik niet met je eens.
 
Nou als je het mij leert kan ik ook maar er zit een addertje onder het gras "DE WET" als medische leek MAG IK DAT NIET!
Als er op straat  een ongeval gebeurd komt de ambu en zal de pleeg de ALS handelingen uitvoeren en als het echt niet anders kan zal de chaufeur taken overnemen/uitvoeren.
Citaat
verpleegkunidge wordt opgeleid dan leer je het juist in de praktijk..dus op echte mensen. En elke patient (lees: slachtoffer) biedt de mogelijkheid voor een leerling en/of verpleegkundige zijn vaardigheden te oefenen
Zeker en er zijn ook zeker pleegen(-in opleiding) die bij het sigma zitten.
Maar een stage plaast vind ik iets anders dan Dance Valy in de tent en niet iedere SIGMA is pleeg(-in opleiding) volgens mij hebben we hier in het zuiden een verschijdenheid van jewelste van huisvrouw tot slager
Citaat
En al helemaal niet dat het SIGMA wordt gezien als reguliere medische hulp of een vervanging daarvan. DAT is niet de opzet van het SIGMA. Het is bedoeld als aanvulling op de ambulancediensten en medische zorgverlening bij de (onverwachte) grotere calamiteiten in Nederland.
 
Sorry verkeerde woord keuze van mij ik zij "alternatief" als de reguliere medische spoedeisende hulp tekort schiet.
Het is natuurlijk een aanvulling op het MMT en een waardevolle ook nog bovendien maar pas als "de trein" word opgestart ben je SIGMA en mag je handelingen uitvoeren die bedoeld zijn van af het opleidings niuaeu SIGMA.

Ik wil natuurlijk niemand aanvallen en ben blij dat er mensen zijn die naast hun reguliere werk ook nog eens de SIGMA willen draaien, ik zelf kan geen sigma dienst draaien omdat dat gewoon niet te combineren valt met mijn reguliere werk mijn EH (TV-3 NRK) inzetten kan ik voor 99% tevooren plannen en voor de O&V en RIS sta ik niet geroosterd dus als ik gebeld word kan ik zeggen "sorry maar ik kan niet"
Verder zou ik het niet eens willen omdat ik vind dat IK als techneut veel te weinig bezig ben met dergelijke handelingen.
De oefen mogelijkheden voor dergelijke taken vind ik dan ook véééééééééél te weinig om me daarin te bekwamen.
Zover ik weet heeft de SIGMA 1 oefen avond per maand als ik bedenk dat de brandweer 1 vaste oefen avond per week heeft en als je verhinderd bent je wel een behoorlijke reden moet hebben daarbij heeft de brandweer per week dat ze inzet hebben met een ploeg gimmideld toch zeker wel 1 werkelijke inzet.
bovenstaande wil zeker niet zeggen dat ik mensen van het SIGMA niet capabel vind voor het werk wat ze doen maar van diegene wat ik ken binnen een SIGMA groep zijn er simpel een paar rotte appels die meer hete lucht dan vaardigheden bezitten.
Geloof mijn nou maar, mocht het ooit zo zijn dat er medische handelingen worden vericht aan iemand van mijn gezin door iemand die daar niet de papieren voor heeft het zij deze bevoechtheden op dat moment niet heeft omdat de uitvoerder niet "door funktie"op dat moment bevoegd is die gaat genadenloos voor de bijl.
En dan doel ik niet alleen op SIGMA's die handlingen uitvoeren buiten een SIGMA-indicatie om maar ook collega vrijwilligers (EH) die vinden dat ze kunnen tapen / bandageren of andere apen kunstjes wat ze denken te kunnen (uitzonderingen vormen de pleegen of andersinds BIG-ers die een handeling verrichten zonder daartoe opdracht te hebben gekregen van een arts


Robert

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 26 december 2003, 11:49:28
Het wodrt dus hoog tijd dat de geneeskundige hulpverleing niet aan particulieren wordt overgelaten maar dat de gemeenten hun verantwoordelijkheid nemen. Dat doen zij immers toch ook voor de brandweer. Rampenhulpverlening kan alleen functioneren als mensen zijn geoefend en getraind. Dat geldt dus ook voor de GNK mensen. Het vertrekpunt is de dagelijkse praktijk aangevuld met oefeningen en opleidingen. De vraag is dan ook of de SIGMA teams niet synchroon moeten worden georganiseerd op regionaal niveau als de brandweervrijwilligers.

PS Voor bepaalde gebieden in Nederland is de frequentie van ambulance inzet dusdanig laag dat deze mensen als professional niet vaardig blijven dan wel worden. Laat staan dat deze mensen in samenwerking met de SIGMA teams de ramp moeten bestrijden. Wat bestuurlijke aandacht zou beslist helpen. ;)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #22 Gepost op: 26 december 2003, 17:12:19
En een pot met geld, zodat de SIGMA-teams kunnen blijven oefenen?  ??? :-X


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #23 Gepost op: 27 december 2003, 12:54:35
Het wodrt dus hoog tijd dat de geneeskundige hulpverleing niet aan particulieren wordt overgelaten maar dat de gemeenten hun verantwoordelijkheid nemen. Dat doen zij immers toch ook voor de brandweer. Rampenhulpverlening kan alleen functioneren als mensen zijn geoefend en getraind. Dat geldt dus ook voor de GNK mensen. Het vertrekpunt is de dagelijkse praktijk aangevuld met oefeningen en opleidingen. De vraag is dan ook of de SIGMA teams niet synchroon moeten worden georganiseerd op regionaal niveau als de brandweervrijwilligers.

PS Voor bepaalde gebieden in Nederland is de frequentie van ambulance inzet dusdanig laag dat deze mensen als professional niet vaardig blijven dan wel worden. Laat staan dat deze mensen in samenwerking met de SIGMA teams de ramp moeten bestrijden. Wat bestuurlijke aandacht zou beslist helpen. ;)

Robert, bedoel jij hier ambulanceteams die niet vaardig blijven???????
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 28 december 2003, 00:21:34
Het wodrt dus hoog tijd dat de geneeskundige hulpverleing niet aan particulieren wordt overgelaten maar dat de gemeenten hun verantwoordelijkheid nemen. Dat doen zij immers toch ook voor de brandweer.

Gemeente erop en rijk eraf??? dat wil je niet willen...

Krijg je weer al die verschillen per gemeente. De reddingsbrigades bv hebben daar de grootste problemen mee, de een krijgt het geld niet op en de ander krijgt niets. Daar komen scheve ogen van.

Brandweer werkt regionaal, dat is het laagst aanvaardbare niveau.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 28 december 2003, 10:06:02
Gemeente erop en rijk eraf??? dat wil je niet willen...

Krijg je weer al die verschillen per gemeente. De reddingsbrigades bv hebben daar de grootste problemen mee, de een krijgt het geld niet op en de ander krijgt niets. Daar komen scheve ogen van.

Brandweer werkt regionaal, dat is het laagst aanvaardbare niveau.

Henk

de brandweer werkt regionaal samen,maar we worden gewoon door de gemeente betaald en aangestuurd hoor ;)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #26 Gepost op: 28 december 2003, 10:15:31
Zijn er geen wettelijke regels waar de gemeente zich aan moet houden t.a.v. de brandweer?
Qua reddingsbrigade niet en daarom is het een puinhoop.
Nog even het hoofdpunt SIGMA niet meer bij evenementen, ik heb dat aan de hand gehad. Een groot evenement met 40.000 bezoekers, daar lopen rk ers. Maar deze zijn ook van het SIGMA.
Nu gebeurt er een ramp en zij vliegen weg, zit ik zonder ehbo ers. (dit is dus niet gebeurt)
De kans is natuurlijk heel klein, maar toch moet je er rekening mee houden. Ik heb begrepen dat hun club vrijwilligers te klein is om toch de ehbo dan te kunnen doen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #27 Gepost op: 28 december 2003, 10:34:55
de gemeente dient ervoor te zorgen dat de brandweer met materieel en personeel op peil blijft,dus dat betekend dat er op jaarlijks het nodige aan geld in gestopt moet worden vandaar de nodige belastingen.

De reden dat de brandweer in Nederland regionaal samenwerkt,is eigenlijk onder het motto "samen staan we sterk" Dus worden er regionale oefeningen gehouden,maar ook de opleidingen voor brandweerpersoneel word regionaal gedaan.En natuurlijk als er in een bepaalde gemeente een incident voordoet wat de plaatselijke brandweer niet meer kan behappen dan word er een beroep gedaan op de regio.

En dan kan je denken aan assistentie op de plek van incident,maar ook de waarneming van het korps wat bezig is met het grote incident want ja de regulieren uitrukken blijven gewoon komen.
Dus ik heb de indruk dat er bij de brandweer meer geregeld is,dan bij een EHBO vereniging die de vrijwilligers even kwijt is aan een SIGMA team.Dus misschien meer samenwerking en opvang van taken tussen EHBOverenigingen of zeg ik nu wat doms? ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 28 december 2003, 10:52:31
de gemeente dient ervoor te zorgen dat de brandweer met materieel en personeel op peil blijft,dus dat betekend dat er op jaarlijks het nodige aan geld in gestopt moet worden vandaar de nodige belastingen.

De reden dat de brandweer in Nederland regionaal samenwerkt,is eigenlijk onder het motto "samen staan we sterk" Dus worden er regionale oefeningen gehouden,maar ook de opleidingen voor brandweerpersoneel word regionaal gedaan.En natuurlijk als er in een bepaalde gemeente een incident voordoet wat de plaatselijke brandweer niet meer kan behappen dan word er een beroep gedaan op de regio.

En dan kan je denken aan assistentie op de plek van incident,maar ook de waarneming van het korps wat bezig is met het grote incident want ja de regulieren uitrukken blijven gewoon komen.
Dus ik heb de indruk dat er bij de brandweer meer geregeld is,dan bij een EHBO vereniging die de vrijwilligers even kwijt is aan een SIGMA team.Dus misschien meer samenwerking en opvang van taken tussen EHBOverenigingen of zeg ik nu wat doms? ;)

Er is een brandweer wet die een minimum sterkte eist van de gemeente, dus iedere gemeente heeft een goede brandweer. Aansturing (alarmering geschiedt regionaal.  Dat zijn allemaal garanties die je op EHBO niveau niet hebt zoals Muistroom al zei. Er zal dan een EHBO wet moeten komen, want er zijn gemeentes die houden de hand altijd op de knip, zoals Muiden. En de brandweer helpt daar weleens bij, want toen wij een reddingsboot in Muiden wilden leggen adviseerde de brandweer negatief, dat redden op het IJmeer konden zei er wel even bijnemen. Ik heb ze daarna nog nooit op het water gezien. Dat soort tafrelen kun je met een gemeentelijke EHBO en met Sigma ook verwachten.

Henk


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #29 Gepost op: 28 december 2003, 11:37:07
Gemeente erop en rijk eraf??? dat wil je niet willen...

Krijg je weer al die verschillen per gemeente. De reddingsbrigades bv hebben daar de grootste problemen mee, de een krijgt het geld niet op en de ander krijgt niets. Daar komen scheve ogen van.


Dat is dus nu al zo. Het ene Sigma krijgt vele malen meer geld ter beschikking (en weet niet hoe ze het op moeten krijgen) dan het andere (en bij deze laatste groep schieten er zelfs oefenavonden bij in, omdat er niet genoeg geld meer is). :-\