Bewoners na brand opgevangen in buurthuis
SPIJKENISSE - De bewoners uit de ruim tachtig appartementen die gisteravond vanwege de grote brand in winkelcentrum Waterland moesten worden geëvacueerd, zijn opgevangen in wijkcentrum De Akkers.
Hiervandaan werd geregeld dat ze in hotels in de omgeving de nacht konden doorbrengen.
De bewoners werden door brandweerlieden gewaarschuwd dat ze onmiddellijk hun appartement moesten verlaten. Met een politiebusje en RET-bussen werden ze naar het buurthuis gebracht. Sjaan Scholten (89) zat gelaten in de politiewagen. ,,Ik ben zo vreselijk geschrokken. Nee, ik heb niets meegenomen. Daar kreeg ik geen tijd voor.’’
Burgemeester Mirjam Salet nam poolshoogte en kalmeerde verschillende, geschrokken bewoners. Ze was blij dat niemand gewond is geraakt. Salet richtte in het stadhuis een crisiscentrum in. Vanuit dit crisiscentrum had ze voortdurend contact met politie en brandweer.
Ondertussen vochten brandweerkorpsen uit de omgeving mee tegen de vlammen. Het vuur was rond twaalf uur vannacht nog lang niet onder controle. Om die reden ontruimde de politie het winkelplein. De kans dat het vuur later vannacht zou overslaan naar de ontruimde appartementen bleef bestaan.
Bewoners hoorden anderhalf uur na de brand verschillende explosies. Het ging eerst om de alcoholopslag bij de C1000-supermart, die ontplofte, en later om knallen in de erachter gelegen drogisterij. Het kostte de politie moeite de honderden toeschouwers op afstand te houden.
Aanvankelijk leek het restaurant van Verhage Fastfood in het winkelcomplex nog gered, maar getuigen meldden vlak voor middernacht dat het vuur ook dat pand bedreigde.
De brandweer zette een hoogwerker in, maar was aanvankelijk machteloos tegen de tientallen meters hoge vlammen.
Eén brandweervoertuig vloog door de enorme hitte in brand en kon niet meer worden gebruikt.De schade van de brand loopt in de miljoenen. De brand is de grootste in Spijkenisse sinds in de jaren ’90 Kwantum in vlammen opging.
bron:
www.ad.nl