Burgernet / SMS Alert (www.burgernet.nl)

Auteur Topic: Burgernet / SMS Alert (www.burgernet.nl)  (gelezen 53590 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #110 Gepost op: 1 oktober 2012, 21:10:54
Wat ik een groot gemis vind en me steeds meer aan erger bij Burgernet in Rotterdam-Rijnmond is.
1. Geen info sinds welk tijdstip een persoon ( kind/volwassenen ) of voertuig gezocht of vermist wordt.
2. Nooit de locatie van waar een persoon ( kind/volwassenen ) of voertuig gezocht of vermist wordt.

Dit geldt voor het berichtenbandje als mede voor de mail die je ontvangt. Als er wel een locatie genoemd wordt is het een uitzondering.
Hierdoor kan je geen juiste inschatting maken of je een bijdrage kan leveren of in een bepaalde straal kan gaan meezoeken.

Dank je, Enrico.
Geldt dit ook voor andere regio's?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

TheBeast

• Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • BHV
Reactie #111 Gepost op: 1 oktober 2012, 21:39:08
Het is idd handig dat er een bepaalde plek genoemd wordt, maar je mag er ook vanuit gaan dat normaal in een redelijk straal van jou opgegeven adres is.

Bij vermissing heeft het buiten dat geen zin, je weet namelijk niet waar de persoon heen gelopen is. Dus Burgernet vraagt iedereen die een bericht krijgt uit te kijken.
Denk dat tijdstip wel relevantie kan hebben.  Maar bij vermissing, ze kunnen heletijd rond zwerfen.

Burgernet heeft zeker zin, vooral in het Noorden hebben wij een zeer hoog percentage.
bijna 1 op de 3 meldingen wordt door een BB'er 'opgelost'

En normaal staan de actie berichten er gelijk op de site.
Weet even niet waarom het nu niet gebeurd.

hout

• Forum gebruiker
Reactie #112 Gepost op: 1 oktober 2012, 21:43:37
Hier in de gemeente Borger-Odoorn (buurgemeente van Emmen) heb ik mij vanaf het begin al opgegeven voor Burgernet en heb inmiddels 2 keer een melding gehad. Beide keren was het duidelijk (incl plaatsbepaling) en was er ook enige terug koppeling aan het einde van de actie. Aangezien de politie van onze gemeenten veel samen werken kan ik me voorstellen dat de werkwijze in Emmen niet veel anders zal zijn.

TheBeast

• Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • BHV
Reactie #113 Gepost op: 1 oktober 2012, 21:44:46
Er een landelijke Programma raad over dit. Ik dacht dat de richtlijnen nu ook landelijk zouden zijn.

Maar denk dat een centralist hierover meer kan zeggen.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #114 Gepost op: 1 oktober 2012, 22:01:15
Hier in de gemeente Borger-Odoorn (buurgemeente van Emmen) heb ik mij vanaf het begin al opgegeven voor Burgernet en heb inmiddels 2 keer een melding gehad. Beide keren was het duidelijk (incl plaatsbepaling) en was er ook enige terug koppeling aan het einde van de actie. Aangezien de politie van onze gemeenten veel samen werken kan ik me voorstellen dat de werkwijze in Emmen niet veel anders zal zijn.

Ik zal er eens over nadenken of ik mij aan zal melden. Het is dat ik via dit medium aardig op de hoogte ben/gehouden wordt want anders denk ik niet dat er veel mensen zich zullen aanmelden. In Drenthe zijn we nogal nuchter en zullen niet gauw bij iets aansluiten zoals burgernet. De brief van de gemeente vind ik achteraf ook niet echt uitnodigend. In een kort briefje werd verteld wat burgernet is en hoe je je aan kunt melden, meer niet.

hout

• Forum gebruiker
Reactie #115 Gepost op: 1 oktober 2012, 22:38:18
In onze gemeente schijnt het anders redelijk aan te slaan. Mede doordat de burgemeester redelijk actief is op social media. De gewenste 5% van de bevolking hebben ze vorig jaar november aan gehaald.

Je kan je altijd aanmelden, baat het niet schaad het niet. Je hoeft immers niet te reageren en de meldingen die ik gehad heb kwamen pas later in de media.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #116 Gepost op: 1 oktober 2012, 22:47:09
Dank voor je berichtje, Hout.

Bestaat er ook een mogelijkheid om het systeem (de meldingen) aan- en uit te zetten?
Ik zit er n.l. niet op te wachten dat ik 's nachts meldingen krijg, meestal wil ik dan gewoon slapen.  ;)
En soms ben ik ook langere tijd van huis, meestal aan de andere kant van het land.
Op dat moment heeft het ook niet zoveel zin om meldingen te krijgen.

hout

• Forum gebruiker
Reactie #117 Gepost op: 1 oktober 2012, 22:57:46
Even voor je ingelogd op www.burgernet.nl en vond onderstaande:

Citaat
Bereikbaarheidsrooster Burgernet
Het bereikbaarheidsrooster Burgernet biedt u de mogelijkheid om u tijdelijk of voor een terugkerende periode af te melden voor Burgernetoproepen. U kunt in het bereikbaarheidsrooster aangeven wanneer u niet bereikbaar bent voor Burgernetoproepen. Op deze door u in het bereikbaarheidsrooster aangegeven moment(en) ontvangt u dan geen Burgernetoproepen. U kunt zich tijdelijk afmelden, bijvoorbeeld als u op vakantie bent. U kunt u ook voor een terugkerende periode afmelden, bijvoorbeeld als u 's nachts geen Burgernetoproepen wenst te ontvangen

Je kan op die site ook eerder gedane oproepen bekijken en beluisteren (ook van Emmen zag ik)

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #118 Gepost op: 1 oktober 2012, 23:13:29
Even voor je ingelogd op www.burgernet.nl en vond onderstaande:

Je kan op die site ook eerder gedane oproepen bekijken en beluisteren (ook van Emmen zag ik)

Het ziet er op zich niet verkeerd uit, al zie je niet bij elke melding iets staan waarover het gaat.
Waar ik ook nog een beetje mee zit is het volgende. Ik zie ook meldingen waarbij er gevraagd wordt om uit te kijken naar een bepaald voertuig of naar personen in andere plaatsen, regio's e.d.
Ik zit heel veel op de weg en weet nooit waar ik naartoe ga, vooraf.
Is het ook mogelijk om dan b.v. je aan te melden voor meerdere plaatsen of zelfs provincies?

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #119 Gepost op: 13 oktober 2012, 08:56:41
Acties via Burgernet verdubbeld

AMSTERDAM -  Het aantal Burgernetacties, waarbij de politie de hulp inroept van het publiek bij misdrijven of vermissingen, is explosief gegroeid.

Dat meldt het Reformatorisch Dagblad. De teller van het aantal acties dit jaar staat tot en met september op ruim 8000. In 2011 was dat 3238.
Op dit moment hebben zich ruim 1 miljoen burgers aangemeld voor Burgernet. Per maand gaat het gemiddeld om zo'n 8000 Burgernetacties.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/13070309/__Acties_via_Burgernet_verdubbeld__.html