Als een CFR word gebruikt om de klok stil te zetten, dat is dat een slechte zaak en verkeerd gebruikt van dit middel. Dan ben ik het volkomen met je eens. en dan zouden we het niet moeten doen..
Als een CFR word gebruikt in aanvulling op de 15 minuten norm, dus om binnen 8 minuten al een vorm van hulp ter plaatse te zijn, is dat weldegelijk winst..
Ik vind dat in tegenstelling tot de burgerhulp projecten, dat je weldegelijk kwaliteitseisen moet stellen aan CFR en ook de inzet criterea moet verruimen. Dat kan dus ook alleen door uitgebreide training, onder anderen in weerbaarheid, eigen veiligheid, organisatie van de hulpverlening, eerste hulp verlening.
Alleen de opleidingseis en competentie behoud die moet stellen is ruim 150 uur per jaar, (das inclusief de genoemde competenties en trainen in weerbaarheid etc..)
Een CFR project moet niet komen uit de budgetten van de ambulancediensten, maar uit de gemeente budgetten en kan je door aparte organisatie laten doen, waarbij de MMA van de ambulance-dienst, inzicht krijgt en toezicht houdt op de mate van training, competentiebehoud, en de kwaliteit van dienstverlening.
Het leerpunt van CFR projecten in de UK, maar ook in Aussie, is dat je mensen moet trainen op weerbaarheid, op zelfvertrouwen en een stuk evaluatie en ondersteuning en nazorg (BOT) voor de CFR's.
Dus CFR alleen als extra dienst binnen 8 minuten, als de klok voor reguliere ambulanceverlening niet stopt, en alleen met voldoende competenties en organisatiegraad voor de CFR, en kwaliteitsplannen (conform HKZ)..