Geen verlaging van de 15 minuten grens

Auteur Topic: Geen verlaging van de 15 minuten grens  (gelezen 12451 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 14 oktober 2008, 17:42:58
Misschien is dit er weer een de zelfde klasse dat het Oranje Kruis de enige door de staat erkende opleiding was.  
Was allang ongeldig alleen was er geen AMvB van gepubliceerd...


Nee, dat was het niet, het was de regeling betreffende het eenheidsdiploma wat was erkend tot 2005. Maar inderdaad dat stond er lange tijd onterecht op, pas na een email van mij is het weggehaald in 2007.

Ik zal proberen het even te vinden..

We wachten af,.....


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #31 Gepost op: 14 oktober 2008, 19:27:34
volgens de mededeling van de ehbo vereniging waar ik bij ben aangesloten gaat aed bediening deel uitmaken van de opleiding en dus herhalingslessen.als dit is ingevoerd betekend dit fors meer community first responders!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #32 Gepost op: 14 oktober 2008, 21:16:57
volgens de mededeling van de ehbo vereniging waar ik bij ben aangesloten gaat aed bediening deel uitmaken van de opleiding en dus herhalingslessen.als dit is ingevoerd betekend dit fors meer community first responders!

Een community first responder gaat doet meer dan alleen een reanimatie en aed bedienen..  En zal flink steviger opgeleid moeten worden dan alleen een AED certificaatje..


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #33 Gepost op: 15 oktober 2008, 08:21:03
Waar zouden deze CFR's moeten komen? Ik ken alleen projecten "BurgerHulp" - dat gaaat uitsluitend om reanimeren en AED bedienen. Ik geloof ook niet dat je de inzet criteria moet verruimen, daarmee hangt een kwalitietsverplichting aan vast. Zowel voor de vrijwilligers als de RAV zelf. De kwaliteit kan niet worden gewaarborgd omdat de RAV zelf niet in staat is om de trainingen te verzorgen. Er is amper geld voor het eigen personeel, laat staan voor een project van deze omvang.

Buiten dit geheel, vraag ik me af of dit wenselijk moet zijn. Vergeet niet dat het slechts een middel is om de klok te stoppen. Politiek gezien is het interessant, maar de kwaliteit van zorg gaat er niet op vooruit. Mensen worden gepaaid met een soort "nep"zorg.

Ik ben niet tegen het gebruik van bijv. de brandweer bij reanimaties. Sterker nog, ik heb jaren lesgegeven bij de korpsen hier. Daar moet het wel bij blijven, het is psychisch noch fysiek verantwoord om het uit te breiden. Oh, voordat iemand gaat roepen dat ze in engeland al jaren mee werken, verwijs ik je door naar http://bigwhitetaxiservice.yuku.com/forums/3/t/-General-Discussion.html. Gebruik de zoekfunctie voor "Community First Responders".

Kunnen we niet nou een keer fatsoenlijk ambulancezorg regelen voordat we allerlei lapmiddelen gaan bedenken?

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #34 Gepost op: 15 oktober 2008, 09:27:38
Als een CFR word gebruikt om de klok stil te zetten, dat is dat een slechte zaak en verkeerd gebruikt van dit middel. Dan ben ik het volkomen met je eens. en dan zouden we het niet moeten doen..

Als een CFR word gebruikt in aanvulling op de 15 minuten norm, dus om binnen 8 minuten al een vorm van hulp ter plaatse te zijn, is dat weldegelijk winst..

Ik vind dat in tegenstelling tot de burgerhulp projecten, dat je weldegelijk kwaliteitseisen moet stellen aan CFR en ook de inzet criterea moet verruimen.  Dat kan dus ook alleen door uitgebreide training, onder anderen in weerbaarheid, eigen veiligheid, organisatie van de hulpverlening, eerste hulp verlening.

Alleen de opleidingseis en competentie behoud die moet stellen is ruim 150 uur per jaar, (das inclusief de genoemde competenties en trainen in weerbaarheid etc..)

Een CFR project moet niet komen uit de budgetten van de ambulancediensten, maar uit de gemeente budgetten en kan je door aparte organisatie laten doen, waarbij de MMA van de ambulance-dienst, inzicht krijgt en  toezicht houdt op de mate van training, competentiebehoud, en de kwaliteit van dienstverlening.

Het leerpunt van CFR projecten in de UK, maar ook in Aussie, is dat je mensen moet trainen op weerbaarheid, op zelfvertrouwen en een stuk evaluatie en ondersteuning en nazorg (BOT) voor de CFR's.

Dus CFR alleen als extra dienst binnen 8 minuten, als de klok voor reguliere ambulanceverlening niet stopt, en alleen met voldoende competenties en organisatiegraad voor de CFR, en kwaliteitsplannen (conform HKZ)..


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #35 Gepost op: 17 oktober 2008, 21:45:04
Misschien is dit er weer een de zelfde klasse dat het Oranje Kruis de enige door de staat erkende opleiding was.  
Was allang ongeldig alleen was er geen AMvB van gepubliceerd...


Ik heb het meen ik gelezen in stukken van provincie gelderland, in kader van vergunningen voor Connexxion Ambulance Services en in de wetsontwerp voor de veiligheidsregios..
Ik zal proberen het even te vinden..

En, al wat gevonden?  :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #36 Gepost op: 26 oktober 2008, 21:29:50
Misschien is dit er weer een de zelfde klasse dat het Oranje Kruis de enige door de staat erkende opleiding was.  
Was allang ongeldig alleen was er geen AMvB van gepubliceerd...


Ik heb het meen ik gelezen in stukken van provincie gelderland, in kader van vergunningen voor Connexxion Ambulance Services en in de wetsontwerp voor de veiligheidsregios..
Ik zal proberen het even te vinden..

Mag ik dus concluderen na deze stilte dat de 15 minuten nog steeds een eis is...  ::) ::) ;) ???


helm

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 27 oktober 2008, 06:56:20
Besluit van 6 juli 1976, houdende vaststelling van een algemene maatregel van bestuur als bedoeld in artikel 3 van de Wet ambulancevervoer

Artikel 19

Gedurende de tijd waarin een ambulance-auto ingevolge de door gedeputeerde staten gestelde regels voor ambulancevervoer beschikbaar moet zijn, is de vervoerder gehouden de auto en het begeleidende personeel in zodanige staat van paraatheid te hebben dat zij - uitgezonderd omstandigheden waarin zulks niet van de inspanningen van de vervoerder afhangt - binnen vijftien minuten na ontvangst van de opdracht tot het aangevraagde vervoer ter plaatse kunnen zijn.

Mag ik dus concluderen na deze stilte dat de 15 minuten nog steeds een eis is...  ::) ::) ;) ???

Van mij wel.  ::) ::) ;)


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #38 Gepost op: 7 juli 2010, 15:05:50
Even een schop onder de kont van dit topic.

Is er iemand die mij op basis van de vigerende wet- en regelgeving kan laten zien op de 15 minuten norm nu wel of niet ergens staat beschreven. Kom er middels bovenstaande discussie/zoektocht niet uit. Door medewerkers van de GHOR wordt verwezen naar de Wet ambulancezorg maar ik kan daarin niets vinden wat leidt tot deze 15 minuten.

Dus: is de 15 minutennorm een norm die wettelijk is vastgelegd? Zoja, Waar!
Hartelijke dank,

Firechief P


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #39 Gepost op: 7 juli 2010, 15:22:51
bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ambulancezorg/nieuws/2008/10/07/aanrijtijden-ambulances-niet-verlaagd.html

Minister Klink ziet geen reden om de aanrijtijd van ambulances te verlagen naar 8 minuten.


De minister baseert zich op een onderzoek dat hij heeft laten uitvoeren naar de relatie tussen responstijd en gezondheidswinst binnen de ambulancezorg. Aanleiding hiervoor was dat er in Nederland stemmen opgaan om de normtijd terug te brengen naar 8 minuten. De ambulancesector hanteert momenteel de norm dat een ambulance in spoedgevallen binnen 15 minuten na melding ter plaatse moet zijn.

Niet bewezen
Volgens het onderzoek is het niet bewezen dat de gezondheidswinst toeneemt als de aanrijtijd van een ambulance wordt teruggebracht naar 8 minuten. Bovendien is de aanrijtijd slechts een van de vele factoren die bepalen of een patiënt in leven blijft.

Acute hartstilstand
De onderzoekers hebben ook gekeken naar de invloed van de aanrijtijd op de overlevingskans van mensen met een acute hartstilstand. Voor die situatie kan wél wetenschappelijk worden vastgesteld dat de aanrijtijd van levensbelang is: behandeling binnen 6 minuten levert dan een goede kans op overleving.
In zijn brief zegt de minister het echter uit het oogpunt van kwaliteit en betaalbaarheid niet wenselijk te vinden om de ambulancezorg in te richten op een aanrijtijd van 6 minuten. Het heeft zijn voorkeur om te kijken naar andere instrumenten die bijdragen aan snelle hulpverlening, zoals de inzet van first responders als brandweer, politie of huisarts en burgerhulpverlening.
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,