GRIP 2 Zeer grote brand loods Cehave - Veghel (Noord-Brabant) - 07-10-2008

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand loods Cehave - Veghel (Noord-Brabant) - 07-10-2008  (gelezen 5677 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

guest4965

  • Gast
Brand Cehave Veghel geblust

VEGHEL - De brand in een grote loods van veevoederbedrijf Cehave aan de N.C.B.-laan in Veghel is na bijna twee dagen uit. Dat meldde de gemeente Veghel woensdagmiddag. De brandweer is nog bezig met nablussen. Dat zal naar verwachting een tot drie dagen duren.

De Cehave beschouwt de loods als verloren en zal het gebouw niet gaan herstellen. Over de exacte omvang van de schade kan het veevoederbedrijf nog niets zeggen.

De productie wordt binnen het bedrijf en met hulp van externe partijen opgevangen. Klanten en toeleveranciers zullen op korte termijn geen gevolgen ondervinden, aldus een woordvoerster van Cehave.

De loods vatte in de nacht van maandag op dinsdag vlam. Twintig woningen in de omgeving werden wegens de sterke rookontwikkeling ontruimd.

Volgens metingen van de brandweer is er geen verhoogde concentratie gevaarlijke stoffen vrijgekomen. De veertig bewoners van de huizen konden woensdagochtend terug naar huis.
(c) ANP

www.nu.nl


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
'Het ruikt nog wel smerig'
door Dirk van Hunsel.

www.brabantsdagblad.nl
donderdag 09 oktober 2008 | 09:15
  
VEGHEL - Na twee nachten mochten de veertig geëvacueerde bewoners van de Veghelse NCB-Laan terug naar huis. Het ontruimingsbevel dat uitgevaardigd was naar aanleiding van de grote brand bij Cehave werd gisterochtend ingetrokken. Door het draaien van de windrichting bevonden de huizen zich niet langer in de rook.

Dora van de Crommert was de eerste bewoner die haar woning weer binnenstapte. "Het ruikt nog wel een beetje smerig, maar ik ben blij dat ik weer thuis ben."

Dochter en buurvrouw Bernadette verbleef twee nachten met haar man in een Bed & Breakfast in Veghel. " Het is heel apart om niet in je eigen huis te slapen, maar ergens anders in Veghel. Het is vooral vreemd dat je een eigen huis hebt, maar dat je niet binnen mag. Gelukkig zijn we nu weer terug", zegt ze terwijl ze druk bezig is om de indringende geur van de rook met een ventilator uit huis te verdrijven.

De teruggekeerde buurtbewoners die zich op straat verzameld hebben, praten vooral over de gebeurtenissen van de afgelopen nachten en discussiëren over wie de brand als eerste ontdekte. Van een afstandje bekijken ze de smeulende resten van de opslagloods. Vlak na het middaguur staat burgemeester Peter Mangelmans samen met wethouder Jan van Burgsteden op de stoep. Zij heetten de bewoners welkom in hun eigen huis.

Ad Vonk was één van hen. "Ik moet de gemeente Veghel nageven dat de opvang van slachtoffers prima geregeld is. Daar krijgen ze van mij een dikke negen voor."

Vonk bracht de twee nachten door in het appartementje van zijn moeder in seniorencomlex Hertoghof. "Ja, wij waren de jongste bewoners", lacht hij. "Je komt er nu achter wat voor impact het heeft, als je huis afbrandt. Je laat veel waardevolle spullen achter met de kans dat alles in vlammen opgaat. Je moet kiezen wat je meeneemt. Ik heb zelfs mensen met een kooi cavia's zien rondlopen."
Samen sterk in de hulpverlening!