Brandweer blust met politie begeleiding in Gorinchem - 08-10-2008

Auteur Topic: Brandweer blust met politie begeleiding in Gorinchem - 08-10-2008  (gelezen 4694 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Best wel actueel de laatste tijd, dus ik vond het wel de moeite om het hier te posten en er mogelijk met elkaar over te praten..

Brandweer werkt onder politiebegeleiding    
  
GORINCHEM - De brandweer van Gorinchem krijgt de komende tijd politiebegeleiding bij het blussen van (buiten)branden op de Koningin Wilhelminalaan in Gorinchem. Aanleiding is een lastige groep van tien tot vijftien jongeren van overwegend Marokkaanse afkomst, die de brandweerlieden hindert en het blussen zelfs werd gestaakt. Buurtbewoners maakten het werk met emmertjes water af.


De tieners - met capuchons over het hoofd getrokken - klommen vorige week op een brandweerauto in de Haarwijk en namen zelfs plaats achter het stuur. Toen was voor de gemeente Gorinchem de maat vol. De afgelopen twee maanden waren er meerdere incidenten met een groep jongeren. De brandweerlieden voelen zich door de jongeren bedreigd en hebben aangifte gedaan. Afgelopen weekend waren er opnieuw brandjes op de Koningin Wilhelminalaan. De branden zijn onder politiebegeleiding geblust. De politie Zuid-Holland-Zuid en de gemeente Gorinchem weet wie de jongeren zijn. Ze zijn inmiddels door een buurtagent op hun gedrag aangesproken. Ze gaven aan zich te vervelen.

Bron: www.zuid-holland-zuid.nl


Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #1 Gepost op: 8 oktober 2008, 22:30:35
HD-straaltje lost helaas weinig op. Enige remedie: Uitzetten + familie.
343, never forget.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #2 Gepost op: 8 oktober 2008, 22:38:01
Dat is het probleem juist, dat zal waarschijnlijk niet gaan, deze kinderen zijn in NL geboren en hebben een NL paspoort, alleen kunnen veel jongeren met die achtergrond zich niet gedragen of hebben geen respect voor de nederlandse regeltjes. Gewoon oppakken en in een opvoedkamp plaatsen, en pas loslaten als de zich kunnen gedragen en respect hebben voor de Nederlandse regels/wetten en hulpverleners !  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2008, 22:43:04
Het is diep triest nieuws.
We zullen denk ik alleen maar vaker dit soort nieuwsberichten te lezen krijgen. Connexxion, ambulance medewerkers en nu ook brandweer medewerkers hebben met de problemen te maken en onze korpschef in Hollands-midden durft te roepen dat het allemaal wel meevalt. Ik vraag me wel eens af wat nu echt de oplossing voor dit probleem is en hoe we kunnen voorkomen dat we vaker dit soort nieuwsberichten onder ogen krijgen. In dialoog gaan met de jongeren gebeurd al jaren en heeft dus weinig resultaat gehad. Rapclubjes en clubhuizen openen heeft ook weinig nut gehad. Een oplossing is denk ik zeer hard optreden en deze jongeren bij elk feitje aanhouden en zwaar straffen. Echter denken de deskundigen dat ook dat de oplossing niet is. In mijn werk blijf ik die werkwijze in ieder geval wel hanteren. Aanhouden, al gooien ze een papiertje op de grond. Op bureau verbaliseren en ouders de kroost op laten halen.
Hopen dat er een echte oplossing gevonden zal worden. Al vrees ik dat dat heel erg moeilijk zal gaan worden.
Tot die tijd heb ik er totaal geen problemen mee om mee te rijden met brandweer en ambulance. In 8 van de 10 gevallen rijden we sowieso al mee maar die overige gevallen moeten er dan ook maar bij. Dit zou landelijk gewoon ingevoerd moeten worden.


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #4 Gepost op: 8 oktober 2008, 23:03:16
Dat is het probleem juist, dat zal waarschijnlijk niet gaan, deze kinderen zijn in NL geboren en hebben een NL paspoort, alleen kunnen veel jongeren met die achtergrond zich niet gedragen of hebben geen respect voor de nederlandse regeltjes. Gewoon oppakken en in een opvoedkamp plaatsen, en pas loslaten als de zich kunnen gedragen en respect hebben voor de Nederlandse regels/wetten en hulpverleners !  O0
Ben 't er wel mee eens ja, maar dat mag hier natuurlijk niet gezegd worden... want krijgen we straks het gemekker van discriminatie etc over ons dak heen ;D :-\.
Weer of geen weer... altijd brandweer


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #5 Gepost op: 8 oktober 2008, 23:19:56
Ik ga er het laatste over zeggen in dit topic en dan houd ik er mee op, je mond wordt toch gesnoerd of er wordt censuur gebruikt, je reactie was niet gericht op mij over het opsluiten, anders zou je immers niet direct wilders of ton erbij gebruiken in je reactie, ik stel voor dat jij de politiek in gaat, daar kunnen ze ook heel goed pappen en nathouden, maar voor een harde aanpak...daar gaat of durft niemand voor te gaan * amen ! *  :'(
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #6 Gepost op: 8 oktober 2008, 23:32:38
Politiek ga ik er niet op in, ik vind eigenlijk ook dat politieke discussies niet thuishoren op een hulpverleningsforum. Wat je denkt over allochtone jeugd, moet je vooral blijven denken, maar voegt niets toe qua hulpverlening.

Wat ik nog wel wil toevoegen is dat kazerne Osdorp - Amsterdam, ook twee keer is geteisterd door jeugd en zij expliciet de Marrokaanse afkomst van de daders erbij hebben vermeld (op internet)...
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 9 oktober 2008, 00:00:56
Wat ik nog wel wil toevoegen is dat kazerne Osdorp - Amsterdam, ook twee keer is geteisterd door jeugd en zij expliciet de Marrokaanse afkomst van de daders erbij hebben vermeld (op internet)...
persoonlijke mening:


En waarom ook niet? Recht is recht en krom is krom. Of het nou Turken, Marokkanen, Surinamers of Nederlanders zijn, als het een vaste groep is, waarom dan niet meteen bij de naam benoemen?

Ik vind het een trieste ontwikkeling, dat mensen problemen niet meer durven te benoemen omdat er dan misschien wel mensen boos worden, hun privacy geschaad vinden worden of andere dingen waar zij het niet mee eens zijn. Dan moeten zij zelf (als gemeenschap) eens het boetekleed aantrekken en zichzelf van ''die'' naam af proberen te helpen door (zelf) die gasten aan te pakken.  >:(
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #8 Gepost op: 9 oktober 2008, 00:46:40
DB zegt dit en daarmee basta.

Als ik de laatste tijd de krant open sla en tussen de beursberichten ook nog het andere nieuws lees, dan gaat het steeds over relmarrokaantjes.
Alsof ons kikkerlandje alleen maar naar de vedommenis geholpen wordt door de graaicultuur van managers ( wat in het licht van de huidige kredietcrisis zeker waar is ) en jongeren van Noord-afrikaanse afkomst ( wat zeker NIET waar is).

Het gemekker over het marrokaanse tuig is zo langzamerhand verworden tot een politieke en mediahype. Politiek omdat zo hard mogelijk ergens over schreeuwen het zo goed doet in de peilingen en voor de media omdat het zo lekker verkoopt.

Neem Gouda als voorbeeld.

Een zeer onaangenaam incident voortkomend uit een groep marokaanse jongeren en de begrijpelijke reactie van chauffeurs wordt breed opgeklopt in de media en natuurlijk duiken de populistische partijen er weer boven op om even flink te scoren.
Als vervolgens de politiechef zich opwindt over de toon van dat debat, zijn natuurlijk helemaal de rapen gaar, kritiek hebben op de Tweede Kamer, dat is zo "not done".
En als we dus diezelfde Kamer mogen geloven is Gouda verworden tot een Marrokaans Sodom en Gomorra met no go aera's en waar de hordes moccro de straat regeert.

Hordes? Laten we zeggen een stuk of twintig. Dat waren er een aantal jaren terug 150. Middels het zo verafschuwde pappen en nathouden zijn dus 130 van die gasten van de straat gehaald. De overige 20 die nu voor de overlast in Gouda zorgen zijn vogelvrij verklaard.

Wat nou? Slap optreden? Vanwege 1 incident? Hoezo? Slechte korpschef, die gewoon aangeeft dat hij in een weekend meer ellende heeft te stellen met de bezopen autochtone jeugd?
Dat zijn dan weer de dingen die je terug kunt vinden op pagina 6 van je ochtendkrant in plaats van hypervet gedrukt op de voorpagina. De dingen waar je PVV,TON en VVD dus niet over hoort, want zeg nou zelf: Goed nieuws over marrokaantjes dat scoort natuurlijk niet.

Kort en goed: DB blijft kritisch, pappen en nathouden werpt in veel gevallen zeker vruchten af. Maar zij die de vrucht niet wensen te consumeren zijn gewaarschuwd, het volgende traject is inmaken.

En dan zal het DB aan zijn anus oxyderen of je een Kaaskop, Turk, Ecuadoriaan of Mongool bent. Want reltuig heb je in alle soorten en maten en de overlast is net zo erg.

Was getekend,

DB


basseman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #9 Gepost op: 9 oktober 2008, 01:23:57


Waar ik wel benieuwd naar ben is of dit in meer gemeenten gebeurt of dat dit incidenten zijn?  :)

Met deze groep "nieuwe" nederlanders hebben we met de brandweer ook al problemen gehad. Zodra het erop lijkt dat er opmerkingen zijn over het gedrag krijgen we te horen dat we discrimineren. Kom op zeg, laten we een beetje bij de les blijven; Wie zich misdraagt richting hulpverleners heeft een probleem. Het lijkt er echter wel heel erg op dat een bepaalde groep "nieuwe" Nederlanders weinig respect hebben.
Het lijkt me dat we deze groep geen hand boven de hoofd hoeven te houden. Het aangaan van de discussie lijkt me beter. Het verwijzen naar bepaalde politiek geteinte partijen vind ik persoonlijk kwalijker, over discriminatie gesproken....
'T is elke keer weer brandweer...