Brandweer blust met politie begeleiding in Gorinchem - 08-10-2008

Auteur Topic: Brandweer blust met politie begeleiding in Gorinchem - 08-10-2008  (gelezen 4691 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #10 Gepost op: 9 oktober 2008, 02:18:18
Het ergste is dat ze er hier mee weg komen. In Marokko zouden ze dit echt niet flikken. Er moet echt harde opgetreden worden tegen deze gasten, desnoods uitzetten.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #11 Gepost op: 9 oktober 2008, 02:30:34
mensen laten we hier nou met z'n allen in ieder geval het gezonde verstand erbij houden en even verder kijken

waar gaat het hier nou om? volgens mij gewoon om jeugd (al dan niet allochtoon of autochtoon) die alleen voeding in plaats van opvoeding heeft gehad.

niet dat ik persoonlijk nou zo een moraalridder ben (wat sommige van de bezoekers hier al door mijjn reakties hebben  gemerkt),
maar wat de jeugd hier flikt zou ik vroeger(10 jaar terug) nooit in mijn hoofd hebben gehaald omdat ik dan alle hoeken van de kamer zou hebben gezien.

tegenwoordig krijgt de jeugd geen straf meer maar een brief voor de leraar dat hij zijn werk niet goed gedaan zou hebben.

laten we nou gewoon allemaal terug gaan naar de basis want als dat al goed is dan hoeft er geen vervolgtraject gevolgt te worden.

i rest my case

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #12 Gepost op: 9 oktober 2008, 11:33:32
inmiddels ook in de buitenlandse pers:

Gazet van Antwerpen - Buitenland

09/10 Marokkaanse jongeren hinderen Nederlandse brandweer

In het Nederlandse Gorinchem wordt de brandweer systematisch gehinderd door een groepje jongeren van Marokkaanse origine. De brandweer rukt nu enkel nog uit onder politiebegeleiding.

Groepjes jongeren steken regelmatig afvalcontainers en vuilnisbakken in brand in Gorinchem. Bij de bluswerken wordt de brandweer gehinderd door de jongeren; die kruipen op en in de brandweerwagen.

"De brandweerlieden voelen zich bedreigd", zegt Christien ter Linde namens brandweer en gemeente tegen het Algemeen Dagblad. "Er is aangifte gedaan."
Samen sterk in de hulpverlening!


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #13 Gepost op: 9 oktober 2008, 12:35:01
Het is inderdaad op de eerste plaats het gebrek van opvoeding en (bijgebracht) respect bij de jeugd. Het valt mij (in de grote boze stad) wel op dat het vooral de Marokaanse en (in mindere mate) de Antilliaanse jeugd is die, bij ons, voor problemen zorgen.

Ik verbaas mij elke dag weer als ik voor mij werk in de zogenaamde "krachtwijken" van onze stad kom. Men doet daar maar wat, in het verkeer, in de bejegening naar elkaar.

Bagataliseren van de problemen daar bereiken we niks mee. Noem het beestje bij de naam. En pak vooral het beestje aan.
En dan maakt het niet uit van welke afkomst men is.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #14 Gepost op: 9 oktober 2008, 13:30:14
Ik ben zelf geboren en opgegroeid in Gorinchem.
De Koningin Wilhelminalaan is een winkelstraat, waar heel veel nederlandse winkeliers al vertrokken zijn de afgelopen 10 jaar, vanwege de voornamelijk marokaanse hangjeugd, die daar de boel verzieken.
Als ik op bezoek ga bij familie is mijn auto daar zelfs niet veilig.
Het is ook al vrij normaal geworden dat 1 a 2 keer per jaar de Mobiele Eenheid met een aantal peletons moet komen om de hangjeugd uit de Koningin Wilhelminalaan te verwijderen.
Dit gebeurd nu al 12-14 jaar ieder jaar.

Het laatste incident is dus een niet op zichzelf staand probleem, maar het is daar structureel.
De meeste ouders van de probleemveroorzakers in de Haarwijk durven hun kinderen niet meer aan te pakken.
Het is al meer dan eens gebeurd dat de ouders of broer ineens een mes tussen hun ribben krijgen,
als ze de probleemveroorzaker tot de orde proberen te roepen.

Er is nog een ergere wijk in Gorinchem geweest, waar probleemveroorzakers allemaal bij elkaar in 2 grote flatgebouwen woonden. Hier was je je leven al niet meer veilig, als je de deur al open deed.
In die 2 flats hebben al erg veel liquidaties plaatgevonden na meningsverschillen/ruzies.
Gelukkig zijn deze 2 flats nu met de grond gelijk gemaakt inmiddels.

Verder krijgt de hangjeugd tot nu toe alleen maar een standje in de Haarwijk van de agenten, maar verder wordt het probleem nauwelijks aangepakt, wat al heel lang bestaat.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #15 Gepost op: 9 oktober 2008, 14:24:01
Zwaarder straffen klinkt goed. Echter, in de Marokkaanse jongerencultuur geldt; hoe meer je ''gezeten'' hebt, des te meer ''respect'' heb je in de groep. Je groeit in aanzien.

Dan zou je zeggen: hup, de lange lat erover. Maar daar is men juist op uit, wat is er mooier dan een stevig relletje trappen? Vervelende kwestie.... :-\

De verantwoording moet toch echt bij de ouders liggen. Wat doen die jongeren (vaak kinderen) 's avonds / 's nachts op straat?
Er is al zoveel geprobeerd, van buurtvaders tot buurthuizen. Misschien een uitgaansverbod voor bepaalde leeftijden in het leven roepen? Bij overtreding een geldboete, oplopend bij meerdere overtredingen. Een soort van huisarrest dus, na bijvoorbeeld 20.00 uur / 21.00 uur. En boven de 18 jaar...Ik weet het niet. Boven de 18 en dan toch herhaaldelijk in aanraking met politie, dan neig ik toch een beetje naar bepaalde politieke partijen. Hoeveel kans moet een mens krijgen, zich te handhaven in een andere cultuur?

O en laat ik de ''hokjesgeestfiguren'' even voor zijn, voordat die beginnen te roepen: ik ben zelf ook niet 100% Nederlands.  ::) ;D
En nee, geen Wildersaanhanger. ::)


Gast48368

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 9 oktober 2008, 16:12:16
Je moet idd bij de kern van het probleem beginnen. Iedereen heeft zo zijn eigen normen en waarden. Een afkomst kent ook zijn normen en waarden, dat zit zo diep geworteld, dat is niet 1,2,3 opgelost.

Een deel ligt zeker ook bij de ouders, maar als die ouders nog steeds in diezelfde diepgewortelde cultuur leven, kun je ze daar niet zomaar vanaf helpen(net als een geloof, t is a way of live) . En het is in NL altijd nog zo dat wij dat in het kader van de discriminatiewet moeten respecteren. Maar we hoeven niet alles te pikken. Echter, je krijgt al snel communicatiestoornissen als iemand tegen je zegt: ik sla je kop eraf, als je nog maar naar iemand kijkt (is in bepaalde culturen heel gewoon als je dat zegt), terwijl onze cultuur dit ziet als een ernstige bedreiging. En dit soort taal begint al op de basisschool, helaas.  :-\

Een groot gedeelte van het probleem ligt ook bij de overheid. De overheid stemt toe in een multiculturele samenleving. Dan is de overheid hiervoor ook verantwoordelijk. Dus zullen ze creatief moeten zijn in de aanpak van dit soort problemen. De overheid kan al niet eens voor zijn "eigen"nederlandse probleemjeugd instaan, laat staan deze nog lastigere problematiek..........ik vind het helemaal niet zo vreemd wat er hier in nederand allemaal gebeurd, het is gewoon volledig logisch....... ik wijd er niet teveel over uit, maar de aanpak van probleemjeugd in NL is gewoon ver beneden peil, t is 1 groot drama, en het is/wordt alleen nog maar erger. Er moet echt heel wat gebeuren voordat er echt verbetering komt.

Lang leve de prio van de overheid voor de jeugdhulpverlening !  :-X :-X :-X waar wij met zijn allen de dupe van worden. En de jeugd is onze toekomst, waar moet dit heen...



*vind deze casus ook wel degelijk gerelateerd aan de politiek, daar kom je niet onderuit*


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #17 Gepost op: 9 oktober 2008, 16:54:07
Ik twijfel zelfs of sommige culturen ooit wel eens samen kunnen. Wat Westerlingen soms barbaars vinden, vindt men in andere culturen heel gewoon.

Ik vind het net als firefamke een logisch gevolg van het creëren van een multiculturele samenleving. Met hele bevolkingsgroepen gaat het daarentegen wel goed.  O0  

Ik wijd er verder ook niet  teveel over uit, want je wordt al gauw in een hokje gestopt als je je mening ventileert. En het blijft een heet hangijzer, dit onderwerp. Feit blijft gewoon dat je met je jatten van hulpverleners afblijft / niet hindert.. Zorg dat je sowieso de samenleving niet bewust  tot last bent!  ::)

V.w.b. prio's....radicaal veranderingen doorvoeren, want het gaat inderdaad zo links en rechts behoorlijk fout met de aankomend volwassenen...


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #18 Gepost op: 10 oktober 2008, 05:18:57
En toch blijf ik het vreemd vinden dat je zo goed als nooit problemen hebt met mensen die uit Azië afkomstig zijn.
Voor zover ik weet vragen die haast nooit om een uitkering, roepen ze nooit jij discriminieert mij en zijn over het algemeen altijd beleefd.

En als ze problemen hebben onderling lossen ze dat zelf op.
Menig cultuur kan een voorbeeld aan hen nemen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #19 Gepost op: 10 oktober 2008, 11:26:56
ook wij zijn door deze zelfde groep bekogeld in culemborg afgelopen jaarwisseling. Het leuke is dan ook nog dat wij van de reddingsbrigade de brandweer voorzien van logestiek maar dat er toen we even niet opletten(door andere werkzaamheden) het eten en drinken uit de bakken werd gejat. Op het moment dat wij dit opmerkte vlogen ze weg en bij aanspreken van de groep werden wij en de brandweer bekogeld met bierflessen en nitraatbommen. Bij oproepen naar de politie werd geen gehoorgegeven omdat verderop in de stad de pleuris ook was uitgebroken onder de zelfe groep. Maar goed dit zijn incidenten :-\ en moet je je mond maar verder dichthouden anders doe je aan discriminatie :-X :'(