ambulance-incident

Auteur Topic: ambulance-incident  (gelezen 5000 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Redheadkingpin

• Forum gebruiker
Gepost op: 12 december 2003, 14:54:10
Onderzoek ambulance-incident, kind overleden
(Van een verslaggever)

AMSTERDAM - De baby van vijftien maanden uit de Amsterdamse Lauernessestraat (Bos en Lommer) die zondagavond in ademnood kwam, waarschijnlijk na het inslikken van een pinda, is woensdagavond alsnog overleden. Er komt een onderzoek naar het incident dat bij het huis van de ouders ontstond, waarbij ambulancemedewerkers van het VZA en agenten werden bedreigd.

Twee van de ambulancemedewerkers zijn zo van slag dat ze tijdelijk niet werken. ''Ze zijn erg onder de indruk. Dit hakt erin,'' zegt VZA-teamleider Peter Tromp. ''Dit is extreem. Dit hebben we nog nooit meegemaakt.''

Tromp vraagt zich af waar agressie jegens hulpverleners ophoudt. ''Collega's roepen dat ze er mee willen stoppen en dat ze betere beveiliging willen. Dat dit niet meer voorkomt,'' zegt hij.

Uiterste consequentie zou zijn dat de ziekenwagens vergezeld worden door politie. In sommige gevallen gebeurt dit al. ''Bij vechtpartijen gaan wij niet naar binnen voordat de politie de zaak veilig heeft gesteld. Wij hebben geen kogelwerende vesten,'' aldus Tromp. ''We willen eerst in contact komen met de ouders om te kijken hoe dit heeft kunnen gebeuren.''

Zo'n honderd boze buurtbewoners belaagden de hulpverleners tot in het VU-ziekenhuis aan toe, omdat die te laat zouden zijn geweest. De melding bij 112 kwam bij de meldkamer om 20.30 uur. Het VZA kreeg volgens zijn registratie om 20.33 uur de oproep van de meldkamer. Omdat het om reanimatie ging, reden twee ambulances uit met samen vier man personeel. De ene ziekenwagen arriveerde om 20.42, de andere om 20.44 uur, aldus de VZA-registratie. De landelijke norm is dat een ambulance binnen dertien minuten ter plaatse is.

Na de 112-melding reden ook twee politiewagens naar de Lauernessestraat. De eerste arriveerde om 20.32 uur, de tweede een minuut later. De agenten wilden beginnen met reanimeren, maar werden daarbij belemmerd door omstanders. De bemanning van de ambulance werd bedreigd en de ziekenwagen werd gevolgd naar de VU. Daar sloeg de politie een persoon kort in de boeien. Er werden geen arrestaties verricht.

Het VZA heeft geen aangifte gedaan. ''Dat houden we in beraad.''

© Het Parool, 12-12-2003

Marno

• Forum gebruiker
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #1 Gepost op: 12 december 2003, 15:18:23
Tjonge, hoe ongelofelijk stom van die omstanders om die agenten tegen te houden bij de reanimatie!!
2 minuten na melding ter plaatse om te beginnen met reanimatie, weliswaar BLS, maar beter kan het gewoon bijna niet.
een ambulance die 9 minuten onderweg, dat gebeurt nu eenmaal in een grote stad (op het platteland niet minder overigens) daar kun je niets aan doen, ze zijn nou eenmaal niet zo groot in aantal als politiewagens.

Ik kan echt niet bevatten wat er in de hoofden van die omstanders/familie omging om mensen die het meisje konden en wilden helpen niet hun gang  te laten gaan, dat is toch te stupide voor woorden?
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h

Ambu.952

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 12 december 2003, 15:19:04
Sterkte toegewenst, ben wel bang dat dit vaker in de toekomst zal voorkomen :(

Wat daar gebeurt is was A-sociaal gedrag. >:(
Dat is mijn mening erover.

Met vriendelijke groeten,

Rolf

Robin Hundman

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 12 december 2003, 18:10:36
Ik vind het zelfde wat ambu 952 zegt. Wel een beetje  a-sociaal gedrag. Wel zielig voor de baby, en voor de ouders natuurlijk maarja ik weet niet of de ouders het zo heel erg vinden.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 12 december 2003, 21:28:05
Wel zielig voor de baby, en voor de ouders natuurlijk maarja die zullen het wel niet erg vinden.

Wat vinden die ouders niet erg? ???
Dat babytje is overleden? Ik hoop dat ik het verkeerd begrijp, want volgens mij is dat één van de ergste dingen die je als ouders kan overkomen.

Christian

7194

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 12 december 2003, 22:12:28
Wat vinden die ouders niet erg? ???
Dat babytje is overleden? Ik hoop dat ik het verkeerd begrijp, want volgens mij is dat één van de ergste dingen die je als ouders kan overkomen.

Christian
Vooral toen ze met een woedende menigte het ambu-personeel bestormde. Misschien hebben die mensen ook nog een gezin thuis zitten. Ik weet niet voor wie ik het erg moet vinden hoor, moeilijke situatie.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 12 december 2003, 22:40:12
Ik wil niet de bekende advocaat gaan spelen, maar ik kan me wel voorstellen dat als je kind ligt dood te gaan en de hulp is er niet zo snel als je zou willen, dat je dan compleet gek zou worden!
En met de ophitsing van de buren en familieleden erbij is het heel erg uit de hand gelopen.
Ik wil het gedrag niet goed praten, ik vind het afschuwelijk, maar je moet ook verder kijken.

Ik vind wel dat hier wel streng gestraft mag worden, omdat het een bedreiging is voor alle hulpverleners!

Christian

Robin Hundman

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 12 december 2003, 23:20:22
Ik bedoel het niet zo dat weten jullie ook wel...
Als de hulpdiensten te laat zijn ze moeten ze niet zo zeuren als ze dat kind hadden kunnen reanimeren had hij het misschien nog wel gehaald...

PS: Sorry voor het groffe taalgebruik, daarnet

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #8 Gepost op: 13 december 2003, 08:41:39
Geziend de gegevens die momenteel bekend zijn; Kindje is overleden door de schuld van ouders en buren/familieleden lijkt mij. Natuurlijk kan je als omstander/familie in de stress schieten bij een kind dat niet meer ademt maar ga dan niet de hulp belemmeren en dan ook nog de agenten en ambulanceteams bedreigen, reanimatie van je eigen kind is hier totaal geen reden voor!!! je wilt hulp of je wilt geen hulp voor je kind, conclusie aan ouders/buren: jullie zijn degenen die wat te verwijten valt en niet de hulpverleners.

Al met al een trieste zaak, ik wens de betrokken hulpverleners veel sterkte bij de verwerking van dit extreme incident.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

bert

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 13 december 2003, 11:01:56
Louter objectief bekeken (dus zonder rasistische achtertoon, voor alle duidelijkheid), maar ik heb deze reactie al tal van keren meegemaakt in Brussel, in bepaalde zones van de stad. Het is een typische reactie van bepaalde cultuurgroepen die de neiging hebben om zeer collectief te reageren wanneer er iets ergs gebeurt.

Ik weet niet goed of wij dat helemaal kunnen begrijpen en ik denk dat we in zulke zaken eerder preventief dan repressief moeten optreden. Maak aan mensen duidelijk dat de politie EHBO kent en dat de ambulance ruimte moet krijgen om haar werk uit te voeren.

Bert

P.S. ik ken het gevoel van de hulpverleners, wij zijn ooit door 4 politieploegen moeten ontzet worden uit een paniekerige massa bij de reanimatie van een kindje. Had het aan de massa gelegen was het kindje zeker overleden. Ook bij een brand in een arme buurt in Brussel (ongeveer 15 doden) was de volkshysterie zo groot dat er geen sprake kon zijn van een rampenplan. Als hulpverlener werd je meegetrokken naar een slachtoffer terwijl er andere slachtoffers waren die veel meer hulp nodig hadden.