Inventarisatie kwaliteitseisen voor WaterRedders, (varende eenheden)

Auteur Topic: Inventarisatie kwaliteitseisen voor WaterRedders, (varende eenheden)  (gelezen 5533 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 12 oktober 2008, 17:40:34
open maar weer een nieuw topic, mij best. Je kunt wel wat roepen maar ik probeer voorbeelden te geven van wat niet in regelgeving te vangen is. Praat met iedere school directeur en vraag wat die van de regelgevingh vindt die door het rijk op hem losgelaten is (de zg schoolstrijd). Ik was als concierge een dagdeel per week bezig met de regeling boekjes  bij te werken: hoofdstuk IV besluit veiligheid praktijk lokalen prefentie verwijderen pagina 26 t/m 42. Invoegen pag 26 to/m 73.

En dat met iets van twintig boeken. Regels om de regels, geen ruimte meer voor eigen initiatief. Dat is ook de bedoeling, zo veel mogelijk regels verzinnen die de school weer kan omzeilen zodat men weer reageert met nog meer regels.

Kijk eens naar de gemeente ambtenaren. De afdeling bouwvergunning doet bijna niets meer zo veel is er geregeld. Nu het helemaal vastloopt gaan ze maar regels afschaffen. Je bouwt maar waar je zin in hebt tot 2,5 meter uit de gevel.
Die kant moeten we echt niet op. Het SO is niet gered, maar de regels zijn goed gevolgd.

Kijk, ik zie al staan "rope rescue capaciteit". Dat heb ik al veel vaker gezegd, ik geloof in specialistme en dat is rope rescue.
Je moet doen waar je goed in bent en je beperkingen kennen. Dan ben je al halfweg. Ik geef een goede schipper zo weinig mogelijk regeltjes mee. De KNRM doet dat ook en dat doet ze goed!

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 12 oktober 2008, 19:06:18
Reageer je nu zo uitgebreid om te zeggen dat je geen kwaliteitseisen wilt voor reddende eenheden ?

misschien moet je een minimale norm neer leggen..  Een boot die drijft is goed genoeg.. of moet die boot al meerdere luchtkamer hebben..  Is een marifoon verplicht ja of nee ?

Ik geef even een voorzet.. en die is niet helemaal verzonnen..  namelijk even gespiekt bij international-maritime-rescue.org


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 12 oktober 2008, 20:13:43
Reageer je nu zo uitgebreid om te zeggen dat je geen kwaliteitseisen wilt voor reddende eenheden ?

misschien moet je een minimale norm neer leggen..  Een boot die drijft is goed genoeg.. of moet die boot al meerdere luchtkamer hebben..  Is een marifoon verplicht ja of nee ?

Ik geef even een voorzet.. en die is niet helemaal verzonnen..  namelijk even gespiekt bij international-maritime-rescue.org

Nee, ik zie altijd beren. Natuurlijk moet je minimale eisen stellen. Vooral qua opleiding en oefening. Als je je mensen goed trained ben je al halfweg.

Kwaliteitseisen, niet landelijk maar gebieds en taak gebonden. Zo van, als je rope rescue pretendeert zal je daar een minimale prestatie mee moeten kunnen leveren.

De reddingsdiensten die bergen, pechhulp en slepen in hun paket aanbieden zullen dan ook opleiding in die richting moeten hebben. Als ze oefenen is het bijna altijd op het gebied van mensen redden. Ga dan ook oefenen in een boot van de bodem halen of uit de fuiken halen dat niet de hele fuikenstelling mee het Markermeer over gaat. Weet dat je een mast makkelijk kapot kan maken door één verkeerde beweging.

Als je levensreddend wil optreden, neem dan ook het goede materiaal mee en zorg dat het aanwezig is op de boot. Als je de AED moet gaan halen ben je te laat  :P.

Enfin, je kent me en weet waar ik heen wil. Minimale prestatie eisen zullen vooral prestatie gericht moeten zijn en niet te veel van papier moeten zijn.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 12 oktober 2008, 20:54:34
je kan kwaliteitsnormen onder verdelen naar type activiteit..

Dus algemene minimale normen voor een organisatie,
Verzwarende normen voor per type activiteit..
Zo kan je ook per gebied een een aantal normen opstellen.

Je zegt dat je iets aan competentiemanagement wil doen, dat mensen niet alleen een opleiding doen, maar ook oefenen... Nou dat is op zich al een norm..

Maar kom eens met minimale normen waar je boot en bemanning aan moeten voldoen ?


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #14 Gepost op: 12 oktober 2008, 21:51:08
Het is duidelijk dat het onderwerp erg leeft onder waterredden nederland. Het is niet mijn bedoeling om mensen hun hobby af te nemem of te beledigen. en hier even een normen stelsel bedenken dat gaat naturlijk niet een twee drie. Ik denk dat de heren van Waterrand daar mee bezig zijn en daar veel meer verstand van hebben dan wij hier. maar wel even een paar antwoorden op jouw vragen. En goede persoonljike uitruisting lijkt mij naturlijk prio 1 en daar hoort natuurlijk een helm en epirb bij. Verder moet je niet willen blussen en duiken want daar zijn de specalisten van de bradweer voor die je dan mee neemt. over de opkomst dan nog even ; altijd varen binnen 10 minuten na alarmering een aankomst binnen 25 minuten na alarmering lijkt mij op het ruime water redelijk. ik hoop dat het een en ander via Waterrand binnen enkele jaren geregeld is voordat een ieder goed bedoeld op zijn eigenhoutje en met eigen normen een reddingstation begingt aan elke rivier en waterplas.

25 minuten???, lekker bij NW7 en het vaartuig zit op pak hem beet 52.53N//004.17E....... 8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 12 oktober 2008, 22:20:54
Goed, we gaan er dus vanuit dat je eerst moet weten wat je gaat doen met die boot voor je weet welke eisen je er aan gaat stellen.

Maar minimaal moet de polyester/aluminiumboot een zodanig eigen drijfvermogen hebben dat je er met ook bij het vol raken met water met je hele bemanning nog op moet kunnen klimmen om je desnoods liggen drijvende te houden. Ook nadat er schade aan de boot is ontstaan. Dus niet één dubbele bodem, maar meerdere luchtkamers en compartimenten, langs maar ook dwars gescheiden. Waarvan de helft vodoende moet zijn om dit te bewerkstelligen.

En rubberboot met vaste bodem lengte tot vijf meter drie, vijf tot tien vijf kamers, meer dan 10 meter 7.

Minimale bemanning twee. Op groot water IJmeer, Markermeer, meer dan 2 kilometer uit de kust drie.

Iedereen van de bemanning moet de boot behoorlijk kunnen besturen. (Ik heb zelf eens een niersteenaanval gehad -dat kan dus gebeuren- tijdens een aktie met twee cursisten die ik aan het opleiden was gehad, zelfs toen hebben we de aktie afgemaakt en toen heeft een van de meisjes ons veilig naar huis gevaren.)

De knrm is nu alles wat een schroef heeft aan het verangen door waterjets. Zullen we dat ook als eis toevoegen?
Als je van plan bent drenkelingen uit het water te halen is het handig een werkvloer in je boot te hebben waar het SO neer kunt leggen en omheen kunt knielen.  EHBO materiaal als je ook eerste hulp wilt kunnen geven. Dat kan enorm varieren van pleisters om met zoetwaterreddertje te spreken of zoals bij Medical Rescue en HOGE een ILS uitrusting.
Ben je van plan te bergen een duik uitrusting en een kraantje met motorpomp. Liefst bij je, want anders geldt het zelfde als bij de AED.Van plan te slepen een sleeptros met beting, pechhulp een gereedschapkist en reseveonderdelen als filters.

Wordt vervolgd...

Henk