Inventarisatie kwaliteitseisen voor WaterRedders, (varende eenheden)

Auteur Topic: Inventarisatie kwaliteitseisen voor WaterRedders, (varende eenheden)  (gelezen 5450 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Welke kwaliteits eisen mag je stellen aan waterredders..  en om dat 1 redder geen redder is, stellen we de eisen aan organisaties waar de redders zich voor manifesteren, en we beperken ons tot de varende eenheden, zoals Brandweer, KNRM, Reddingsbrigades en anderen..

Welke eisen stel je aan :
  • Normen Eigen Veiligheid, en veiligheid bemanningsleden ?
    • Denk aan Uitrusting Boot (meerdere kamers)
    • Denk aan Uitrusting Bemanningsleden, (Helm, Reddingsvest, Rescue-vest, Droogpak, schoeisel ?)
  • Zorgnormen Redden ?
    • Duik capaciteit
    • Brandbluscapaciteit
    • Rope Rescue capaciteit
  • Zorgnormen Medisch ?
  • Zorgnormen Varen, navigatie en slepen. ?
  • Beschikbaarheid en inzetbaarheid en aanvaartijden ?
    • Uitvaren binnen 10 minuten in 98% van de alarmeringen
    • Direct navigeren naar de juiste incidentlocatie en aanvaartijden binnen 10 minuten.

  • Eisen aan materiaal en materieel beheer ?
    • Hoe word onderhoud gepleegd, is er voldoende backup materiaal
    • Voldoent materiaal aan normen ?
  • Competentie management van vrijwilligers..?
    • Certificering, Trainings en oefenniveau
    • Generieke Individuele vaardigheden
  • kwaliteitsmanagement ?
    • HKZ certificering
Laten we ze eerst maar eens inventariseren ?, welke normen wil je handteren ?




zoetwater reddertje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • KNRM.NL
Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2008, 12:55:41
Het is duidelijk dat het onderwerp erg leeft onder waterredden nederland. Het is niet mijn bedoeling om mensen hun hobby af te nemem of te beledigen. en hier even een normen stelsel bedenken dat gaat naturlijk niet een twee drie. Ik denk dat de heren van Waterrand daar mee bezig zijn en daar veel meer verstand van hebben dan wij hier. maar wel even een paar antwoorden op jouw vragen. En goede persoonljike uitruisting lijkt mij naturlijk prio 1 en daar hoort natuurlijk een helm en epirb bij. Verder moet je niet willen blussen en duiken want daar zijn de specalisten van de bradweer voor die je dan mee neemt. over de opkomst dan nog even ; altijd varen binnen 10 minuten na alarmering een aankomst binnen 25 minuten na alarmering lijkt mij op het ruime water redelijk. ik hoop dat het een en ander via Waterrand binnen enkele jaren geregeld is voordat een ieder goed bedoeld op zijn eigenhoutje en met eigen normen een reddingstation begingt aan elke rivier en waterplas.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2008, 13:00:01
Ik wil aan deze normeringen wat toevoegen. Ik was gisteren bij een politiedag waar naast interventieieams ook kinderen mee mochten varen in snelle de RIB's van de waterpolitie en zo door een stadsgracht bliezen. Uiteraard helaas weer zonder reddingsvest (alleen de bemanning droeg ze). De hekgolven sloegen over de kade.
Het interventie team verklaarde dat in verhouding tot de risico's die ze liepen door het werk in zijn algemeenheid, het overboordslaan de minste was en wel opgevangen werd door hun kogelvrij vest dat volgens hun ook drijfvermogen bezit.
De kinderen houden we goed in de gaten, dus daar kan niets mee gebeuren. Er zijn vast allemaal normeringen en regels opgesteld bij de politie waterteams. En die voldoen allemaal aan de daarvoor gestelde normen.

Tja... Even later knalde de RIB eerst achteruit met een klap tegen de kade, waarna de boot snel in zijn voorruit gezet werd maar niet meer naar het gas luisterde (de handbediening was geforceerd) en daardoor vol gas bijna tegen de tegenoverliggende kade knalde. Door snel het stuur om te gooien mistte hij de kade op een haar (dat was goed werk, anders was het slecht afgelopen) en het door het koelbloedig lostrekken van de dodemansknop kwam ie tot stilstand. Gelukkig dit keer een 8 tal geschrokken politie mensen (natuurlijk zonder reddingsvest, wat kan je immers gebeuren) aan boord en geen kinderen.
Wat ik er mee wil zeggen dat alles staat en valt met de houding van de schippers. Geef een man een toy en een middag om er mee te spelen en zie wat er gebeurd.... Daar helpt geen papier tegen. Je zult ook een manier moeten bedenken hoe je hetgeen je je gesteld hebt kunt controleren en in de hand kan houden.

Al dat papier is belangrijk, je kunt echter van alles opschrijven maar de mensen moeten het dragen.

Henk


zoetwater reddertje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • KNRM.NL
Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2008, 13:09:35
Ben het dit keer met je eens Henk maar je moet ergens een norm en regel stellen anders kom je nergens. Zwemvest wat mij betreft overal en altijd verplicht op elk vaarwater. En zo als je weet gebeuren de meeste ongevallen bij oefeningen en demo's door stoerdoenerij en overmoedigheid. Wat dat betrefd moet het gezond verstaand het winnen of door hun meerdere met harde hand aangepakt worden


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2008, 13:18:00
IWat ik er mee wil zeggen dat alles staat en valt met de houding van de schippers. Geef en man een toy en een middag om er mee te spelen en zie wat er gebeurd.... Daar helpt geen papier tegen. Je zult ook een manier moeten bedenken hoe je hetgeen je je gesteld hebt kunt controleren en in de hand kan houden.

Al dat papier is belangrijk, je kunt echter van alles opschrijven maar de mensen moeten het dragen.

Absoluut, dus stel je eisen aan de competenties en beroepshouding van je medewerkers als organisatie. Bij misplaatst gedrag, heb je HR-beleid zo ingericht, dat je mensen daarop kan aanspreken en als mensen die zich daar niet aan conformeren gaan die leuk een andere hobby zoeken.
Het aardige van normen is, dat je min of meer een (externe) standaard hebt waar aan je kan refereren..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2008, 14:42:54
Nu hebben wij eenhuishoudelijk regelement. Kun je daar niet alles in kwijt wat je wil/kan/moet regelen?

Het belangrijkste vind ik de prestatie/veigheidsnorm.

Soms staan die lijnrecht tegenover elkaar. Soms kun je door de wil om te presteren de veiligheid in het gevaar brengen.
Als je de veiligheid absoluut wil waarborgen komt je prestatie in gevaar. Van belang is een balans. Een risico is aanvaardbaar als er goed over nagedacht is en een afweging is gemaakt over gevolgen, optreedkans en noodzaak.

Zo kun je besluiten het water niet opgaan als het waait, dat is hartstikke veilig.

Je kunt ook zeggen we gaan altijd, we kunnen alles aan, dat is echter niet veilig. Daar tussen zul je een punt moeten leggen waarop go, no go wordt.

Zo kwam kortgeleden tijdens een overleg duiken op ruim binnen water ter sprake voor de brandweer. "Kunnen jullie atijd duiken, tot welke windkracht cq golfslag?" was de vraag. Daar is nog niet over nagedacht bijvoorbeeld. Ligt ook moeilijk, hogerwal, lagerwal, diepte, soort boot waar vanaf gedoken wordt, uitrusting, ervaring, geoefendheid spelen allemaal een rol. Leg daar maar eens een norm op...

Merk daarbij op dat een brandweer duiker loopt en niet zweeft.

Het komt er dus op neer dat daar per geval in overleg ad hock een menselijke beslising op genomen wordt.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2008, 15:45:07
Nu hebben wij eenhuishoudelijk regelement. Kun je daar niet alles in kwijt wat je wil/kan/moet regelen?
Gewoon vrijwilligerscontracten, eventueel met boeteclausules, schaderegelingen en reglementen

Het belangrijkste vind ik de prestatie/veigheidsnorm.

Soms staan die lijnrecht tegenover elkaar. Soms kun je door de wil om te presteren de veiligheid in het gevaar brengen.
Als je de veiligheid absoluut wil waarborgen komt je prestatie in gevaar. Van belang is een balans. Een risico is aanvaardbaar als er goed over nagedacht is en een afweging is gemaakt over gevolgen, optreedkans en noodzaak.

Zo kun je besluiten het water niet opgaan als het waait, dat is hartstikke veilig.

Je kunt ook zeggen we gaan altijd, we kunnen alles aan, dat is echter niet veilig. Daar tussen zul je een punt moeten leggen waarop go, no go wordt.

Zo kwam kortgeleden tijdens een overleg duiken op ruim binnen water ter sprake voor de brandweer. "Kunnen jullie atijd duiken, tot welke windkracht cq golfslag?" was de vraag. Daar is nog niet over nagedacht bijvoorbeeld. Ligt ook moeilijk, hogerwal, lagerwal, diepte, soort boot waar vanaf gedoken wordt, uitrusting, ervaring, geoefendheid spelen allemaal een rol. Leg daar maar eens een norm op...

Merk daarbij op dat een brandweer duiker loopt en niet zweeft.

Het komt er dus op neer dat daar per geval in overleg ad hock een menselijke beslising op genomen wordt.

Henk

Voor duiken zijn er weldegelijk normen voor wanneer er bepaalde inzetten gedaan kunnen worden..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2008, 16:17:32
Vertel, vertel! De brandweer zelf kon ze niet ophoesten. Ik heb het over reddingsduiken op groot binnenwater en met de 15m norm ben ik natuurlijk ook bekend.

Maar tot welke windkracht, welke golfhoogte, typeboot enz, daar kon men niets over zeggen. Zelfs niet of duiken SAR wel is...
Men dacht ongeveer windkracht vier a vijf (wat al een behoorlijk verschil maakt, vier of vijf) en golfhoogte 1 meter maximaal bijvoorbeeld.
Ofzo...

Ik bedoel maar, kun je/moet je wel alles willen regelen, of moet je de nadruk leggen op je HR?

ISO=lage eisen stellen, daar helemaal aan voldoen en die zelf goed controleren.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2008, 17:19:57
Vertel, vertel! De brandweer zelf kon ze niet ophoesten. Ik heb het over reddingsduiken op groot binnenwater en met de 15m norm ben ik natuurlijk ook bekend.

Maar tot welke windkracht, welke golfhoogte, typeboot enz, daar kon men niets over zeggen. Zelfs niet of duiken SAR wel is...
Men dacht ongeveer windkracht vier a vijf (wat al een behoorlijk verschil maakt, vier of vijf) en golfhoogte 1 meter maximaal bijvoorbeeld.
Ofzo...
Moet ik even opzoeken. Kom ik op terug..  Echter dat is niet relevant voor deze vraag over kwaliteits eisen...


Ik bedoel maar, kun je/moet je wel alles willen regelen, of moet je de nadruk leggen op je HR?

ISO=lage eisen stellen, daar helemaal aan voldoen en die zelf goed controleren.

Henk

Ik begrijp je bovenstaande zin niet goed..

Je moet in ieder geval een norm stellen voor uitrukdiensten die voldoet aan normen en die getoetst kan worden de verschillende inspecties.. ( arbo inspectie, scheepvaart inspectie, Inspectie voor de volksgezondheid.)..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 12 oktober 2008, 17:23:00
Over het duiken kan uiteraard een nieuw topic worden geopend. Dat houden we hier de discussie over kwaliteitseisen :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s