GRIP 2 Zeer grote brand Hotel Spaander - Volendam 12-10-2008

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand Hotel Spaander - Volendam 12-10-2008  (gelezen 7848 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #20 Gepost op: 12 oktober 2008, 17:10:53
p2kflex
17:10:05 12-10-08GROUP-1D.D.HSGHOR: CONTACT MKA ###-#######
0120089MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (HS-GHOR)
0120999MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant)
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


KMarbiker

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 12 oktober 2008, 17:13:29
Ik hoorde verschillende eenheden uit Zaanstad hier een minuut of 10 geleden massaal voorbij komen op weg die kant op...


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #22 Gepost op: 12 oktober 2008, 17:36:02
Brand in hotel Spaander Volendam

12 oktober 2008 - 16:20 - RTV NH
 
VOLENDAM In hotel Spaander op de Dijk in Volendam is zondagmiddag brand uitgebroken. De brandweer sprak aanvankelijk van 'een grote brand', maar had de brand toch vrij snel onder controle.
Vermoedelijk is de brand in de sauna van het uit 1881 daterende hotel ontstaan. Er hangt een collectie van 1500 schilderijen in het gebouw, dat voornamelijk uit hout is opgebouwd. Veel oude meesters die er verbleven betaalden hun verblijf met schilderijen.

Onder controle
Rond 17.00 was de brand onder controle. Volgens de brandweer zijn er ongeveer 25 gasten geëvacueerd. De kunstcollectie van het hotel is niet in gevaar gekomen.
Samen sterk in de hulpverlening!


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #23 Gepost op: 12 oktober 2008, 19:00:21
Zeevang heeft een teamwork uitje, wie neemt hun plek over?

zeevang rijd gewoon hoor.


lang niet iedereen is mee op zo'n uitje    en van de mensen die wel mee waren is  een groep gevormt die terug zijn gegaan


haakarm 861  oosthuizen is er ook uit  trouwens


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #24 Gepost op: 12 oktober 2008, 19:42:24
Volendamse hotelgasten op straat na brand in sauna

(Novum) - Het negentiende-eeuwse hotel Spaander in Volendam is zondag ontruimd vanwege brand in een sauna. Die was even voor 17.30 uur geblust. Twee brandweermannen moesten onwel naar een ziekenhuis. Onder de geëvacueerde hotelgasten zijn geen gewonden, meldt de politie.

De 78 hotelgasten, onder wie drie kinderen, zijn opgevangen in een nabijgelegen horecagelegenheid van de hoteleigenaar. Burgemeester Willem van Beek (CDA) zal hen daar een hart onder de riem komen steken. Het is nog de vraag of zij zondagavond kunnen terugkeren naar het luxe hotel aan de Haven, dat faam geniet vanwege een enorme collectie negentiende-eeuwse schilderijen.

De brand brak rond 15.45 uur door nog onbekende oorzaak uit. De brandweer verricht zondagavond een CO2-meting.

Bron: www.nieuws.nl
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


JelmerR

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
Reactie #25 Gepost op: 12 oktober 2008, 20:36:51
16:45:06 12-10-08 Melding : PELOTON
WEST PRIO 1 ASSISTENTIE VOLENDAM. OPSTELPLAATS JULIANAWEG 100 BRANDWEER KAZERNE VOLENDAM.
  
   : Blusgroep Krommeniedijk (0103795)  ?????       snap niet dat Krommeniedijk wordt gepiept, aangezien deze post onlangs is opgeheven.


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #26 Gepost op: 12 oktober 2008, 20:49:39












het is makkelijk als je de straatjes in volendam een beetje kent , dan kan je op plaatsen komen die wel zijn afgezet maar waar geen agent staat


KMarbiker

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 12 oktober 2008, 22:55:28
16:45:06 12-10-08 Melding : PELOTON
WEST PRIO 1 ASSISTENTIE VOLENDAM. OPSTELPLAATS JULIANAWEG 100 BRANDWEER KAZERNE VOLENDAM.
  
   : Blusgroep Krommeniedijk (0103795)  ?????       snap niet dat Krommeniedijk wordt gepiept, aangezien deze post onlangs is opgeheven.

Beetje vreemd inderdaad, vanaf 1 juli 2008 is Krommeniedijk opgeven en wordt de uitruk gedaan door Krommenie.
De blusploeg Krommenie en de Haakarm heb ik iig zien uitrukken. Staat ook een filmpje op de site van de BRW Krommenie.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #28 Gepost op: 13 oktober 2008, 01:00:43
Volendam denkt meteen aan ’t Hemeltje
Door KEMAL RIJKEN

zondag 12 oktober 2008 - AD.nl

VOLENDAM - De geschiedenis leek zich te herhalen in Volendam. Daar brak vanmiddag brand uit in een horecapand in het centrum van het vissersdorp.
 
 Dorpelingen en nieuwsgierigen dachten onmiddellijk aan het drama in café ’tHemeltje, acht jaar geleden, waarbij veertien jongeren omkwamen.

,,Gezien de geschiedenis met brand in het dorp, gaat er wel iets door je heen als je zulk nieuws hoort,’’ zei burgemeester Willem van Beek. De brand in hotel Spaander brak uit omstreeks kwart voor vier; vermoedelijk in een sauna. ,,Ik was net aan mijn shift begonnen en stond achter de bar,’’ zegt Jeffrey Wiedeman (20). ,,Opeens ging het alarm af. De toegangsdeur naar de bar ging automatisch op slot. Langs de verwarmingsbuizen en radiatoren kwam rook omhoog.’’

De barman en zijn collega Mick Mol (17) bekommerden zich onmiddellijk om de cafégasten; tien Duitse toeristen. ,,We hebben ze naar buiten begeleid.’’ Daar stonden volgens het tweetal toen al flink wat toeschouwers: dorpelingen, ramptoeristen en andere nieuwsgierigen.

Onder hen Rob van Loon (28), die een jaar als salesmanager werkte voor het hotel. ,,Ik zat in de auto van Rotterdam naar Hoorn. Via de radio en vrienden hoorde ik over de brand in het hotel. Het stamt uit 1881 en bevat veel hout. Omdat er afgelopen jaren meer branden zijn geweest in Volendam, was ik erg benieuwd hoe het met het hotel en mijn ex-collega’s zou zijn. Ik heb ze meteen gebeld. Ze vertelden me dat ze waren geëvacueerd en dat het goed met ze ging.’’ Volgens Van Loon waren er ‘gelukkig’ niet veel gasten in het hotel. Alles bij elkaar zo’n tachtig. ,,Het hotel kan er 180 herbergen, de feestzalen 500.’’

Recht tegenover het hotel, voor de ingang van restaurant de Koe, staan de geëvacueerde personeelsleden van Spaander. Een van de eigenaressen komt aangelopen. Ze kijkt naar het hotel en slaat de handen voor het gezicht. Dan loopt ze de Koe binnen. Het personeel volgt.

Een paar minuten later, het is dan zeven uur, arriveert burgemeester Van Beek. ,,We kunnen vaststellen dat de hulpverleners en jullie het heel goed hebben gedaan,’’ zegt de burgervader trots. De hotelgasten worden overgeboekt naar het Van der Valk hotel in Katswoude. ,,Zoals het er nu uitziet, loopt het goed af en is er niet veel schade.’’ De brand bleef beperkt tot de sauna.
Samen sterk in de hulpverlening!


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #29 Gepost op: 13 oktober 2008, 18:30:10


Beetje vreemd inderdaad, vanaf 1 juli 2008 is Krommeniedijk opgeven en wordt de uitruk gedaan door Krommenie.
De blusploeg Krommenie en de Haakarm heb ik iig zien uitrukken. Staat ook een filmpje op de site van de BRW Krommenie.

Zal waarschijnlijk nog gewoon gekoppeld zijn geweest aan het "Peleton West".. zal misschien wel handmatig eruit gehaald moeten worden...