BRANDWEER op de randmeren

Auteur Topic: BRANDWEER op de randmeren  (gelezen 8175 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 12 december 2003, 15:15:12
Door mijn werk kwam ik in gesprek met een bootbemanningslid van de brandweer.
Deze zei bij een oproep van de reddingsbrigade mee te gaan, het ruime water op.

Dit terwijl we het hadden over opleiding van brandweermensen voor het redden op het water.

Het bemanningslid gaf te kennen al opgeleid te zijn en er helemaal klaar voor te zijn, maar op mijn vragen wat een OCS, Marifoon, en de SARCOR was moest hij het antwoord schuldig blijven. Hij vaarde dan rechtsreeks onder de kustwacht verklaarde hij.

Op mijn vraag hoe het contact daarmee verliep wees hij op z'n mobilofoon: "via de AC! " zei hij.

Op de vraag hoe hij dan met de overige reddingsboten en het schip in nood communiceerde wist hij geen antwoord. ???

Ik vind dit een gevaarlijke ontwikkeling en  een amateuristische benadering.


Henk




Dave

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 12 december 2003, 15:32:03
Dit is nou precies het gevaar. De brandweer communiceert via een mobilofoon en heeft geen ervaring met een marifoon. Dat is iets dat zij niet kennen in protocollen, dus doen ze er niets mee.

Overigens, in Bunschoten - Spakenburg en Nijkerk hebben ze overigens wel marifoon en hoor je ze ook op vhf 16. Het zelfde geldt voor de brandweerboot uit Hoorn. Maar die brandweerkorpsen werken samen met reddingsbrigades, die hun dat hebben geleerd.

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #2 Gepost op: 12 december 2003, 16:16:38
Of je hieraan moet gaan voldoen is afhankelijk van je werkgebied. Op kleinere wateren is dit minder hard nodig hier een een boot een verplaatsmiddel voor de duikers. De werkwijze welke wordt bescheven is een werkwijze welke goed aansluit bij de werkwijze van de brandweer. Als je met je boot op de grotere wateren wilt gaan varen dan is marifoon zeer wenselijk al is het om contact te kunnen leggen met andere schepen.

9910001
9910001


Mario H.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • Communicatie is de sleutel tot contact.
Reactie #3 Gepost op: 27 juni 2005, 02:39:31
Dit is nou precies het gevaar. De brandweer communiceert via een mobilofoon en heeft geen ervaring met een marifoon. Dat is iets dat zij niet kennen in protocollen, dus doen ze er niets mee.

Overigens, in Bunschoten - Spakenburg en Nijkerk hebben ze overigens wel marifoon en hoor je ze ook op vhf 16. Het zelfde geldt voor de brandweerboot uit Hoorn. Maar die brandweerkorpsen werken samen met reddingsbrigades, die hun dat hebben geleerd.

Dave
Zelfs de dienstdoende VC van dat gebied is met een marifoon uitgerust.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2005, 22:50:13
Zelfs de dienstdoende VC van dat gebied is met een marifoon uitgerust.


Dat is dan ook een voorbeeldbrandweer regio voor heel Nederland, alles melden goed mee samen te werken, geen gezeur! Net Harderwijk, ook zo'n goede klub. Zeker vrijwilligers, die zeuren gewoon wat minder. Alleen nu nog de moter omhoog trimmen als je achteruit de boothelling afraced, dat het staartstuk niet afbreekt.

Ach, het is ook altijd even wennen, zo'n boot.  ;D

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2005, 09:09:43
Zelfs de dienstdoende VC van dat gebied is met een marifoon uitgerust.


Alle VC1 en VC 2 hebben een marifoon. Staat in het bestek van BZK. Maar de "oudere" analoge brandweer breedband mobilofoons hebben ook de beschikking over en RN kanalen. Je moet alleen snel voor een VC opschalen, zodat je alle communicatie ter plaatse hebt.

Met de C2000 communicatie kunnen de komende periode nog wel wat gaten vallen, met betrekking tot "gebruikers", "gelieerden" en "onderdeel vormen van".
Elke hulpverlening start met communicatie.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2005, 16:31:38
Op ruim water hebben we nog een ander probleem, landkaarten zijn geen zeekaarten en zover mij bekend ook niet beschikbaar in de geautomatiseerde meldkamersystemen. 't is in Nederland best droevig gesteld mijns inziens.

Kees  8)


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2005, 18:43:36
Dat onderwerp kan je beter mijden, zo wordt elke melding bij ons in de GMC gekoppeld aan een straat. Ook al is het op het water. Ze kunnen wel de naam van het vaar water invoeren, maar dat kost te veel werk. Is het een ongeval op groot water worden bij volgens het gms standaard gealarmeerd. Maar dit werkt om een of andere reden weer niet altijd.
Maar veel kaarten verschillen ten opzichte van elkaar. Bij de Bond gebruiken ze voor hoog water oefeningen staf kaarten. Wij gebruiken water kaarten. Dit geeft ook altijd een probleem.

De KLPD heeft een speciaal digitaal systeem laten ontwikkelen voor op het water
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2005, 19:38:47
Dat de bond gebruik maakt van stafkaarten voor hoogwater oefeningen klinkt weer wel erg voor de hand omdat ondergelopen gebieden weer minder beschreven staan op nautische kaarten. Hiervoor is het oefenen  met stafkaarten niet vreemd.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 4 augustus 2005, 10:54:27
Voor zover wij nu kontakt hebben met de brandweer gaat dat weer lekker ouderwets over de telefoon.

Nu nog even uitzoeken wat het verschil is over de coördinatie hebben bij SAR (= kustwacht) en de leiding hebben (= OVD).  Voor zover ik het nu begrijp heeft de OVD de leiding over de hulpverlenings instanties. De reddingsbrigades enzo. De coördinatie gaat over alle marifoon bezitters. De OVD kan moeilijk leiding geven aan mensen zonder C2000. De kustwacht kan moeilijk schepen coördineren die alleen c2000 hebben.

Per korps verschilt dat ook weer, Nijkerk, Harderwijk en Bunschoten hebben (en maken gebruik van) marifoon. Eemnes heeft niet eens een boot, en Almere twee boten maar geen marifoon.  :-\ .

Henk