http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/waterland/article4167823.ece/Vlammenzee_verwoest_bouwmarkt_Big_Boss_in_Purmerend_update_met_video Vlammenzee verwoest bouwmarkt Big Boss in Purmerend (update met video)
Purmerend - Een enorme brand heeft woensdagavond De Big Boss bouwmarkt in Purmerend volledig verwoest. De brandweer slaagde er niet in het vuur te blussen en liet het pand aan de Purmersteenweg gecontroleerd uitbranden. Personeel en klanten konden op tijd in veiligheid worden gebracht.
De brand, de grootste in Purmerend sinds jaren, ontstond rond kwart over zeven achter in de winkel. De vlammen verspreidden zich razendsnel en binnen de kortste keren stond het hele pand in lichterlaaie. Brandweerkorpsen uit de wijde omgeving gingen het vuur te lijf, maar blussen leek niet veel te helpen tegen de vlammenzee.
Voor de meer dan 150 brandweermannen was het vooral zaak te voorkomen dat het vuur oversloeg naar omliggende panden. Pas tegen tien uur meldde een woordvoerder van de brandweer dat het gevaar van overslaan was geweken. ,,We hebben een watergordijn om het gebouw aangelegd: van alle kanten wordt er geblust. Het gebouw zelf laten we uitbranden. Het is totaal verloren.’’
Volgens woordvoerster Judith Spijker van de politie is het aan een ’adequaat optredende bedrijfshulpverlener’ te danken dat er niemand gewond is geraakt. ,,De winkel was nog open toen de brand uitbrak. Maar de bedrijfshulpverlener heeft heel snel al het personeel en de klanten naar buiten weten te krijgen.’’
Onder de bewoners van de Purmersteenweg, pal tegenover de bouwmarkt, ontstond ongerustheid toen op last van de politie de honderden toeschouwers op afstand werden gedreven ’in verband met mogelijk asbestgevaar’. ,,Vreemd dat wij daar niks over horen’’, aldus een bewoner. ,,Zelfs niet ’ramen en deuren dichthouden’. Ik heb een vrouw en drie kleine kinderen binnen zitten en ik maak me zorgen.’’
Een politieagent kon hem gerust stellen. Metingen wezen op dat moment uit dat er geen grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen waren vrijgekomen en evacuatie was niet aan de orde.
De oorzaak van de brand is nog onduidelijk en wordt vandaag onderzocht.