Klanten staan bij 'brand' snel buitenELST - In de Gamma-winkel in Elst speelt Candas Canturk nietsvermoedend met zijn zusje. Hij schrikt van het lawaai dat ineens door de hele winkel klinkt. Zijn vader Birol weet beter.
Dit is een alarm. Hij loodst de kleintjes snel naar buiten. Daar weet hij nog niet of de winkel deze maandagavond echt in brand staat of dat het gaat om een oefening van de brandweer. "Nou, het brandt echt. De hele achterkant staat in de fik", klinkt Gamma-medewerker Mark Groenewegen serieus.
Maar als Birol Canturk om zich heen kijkt, weet hij genoeg. "Ik ben zelf bedrijfshulpverlener (BHV'er). Ik zie hier ontspannen mensen. Dit is een oefening." Hij heeft gelijk.
Binnen loopt BHV'er Bob Kuijer alle gangpaden na. Hij vraag klanten om naar buiten te gaan. Zijn stem is rustig, maar dwingend. Iedereen volgt zijn bevelen op. Bedrijfsleider Hans Kroesen van de Gamma in Elst neemt de oefening serieus.
"Naar aanleiding van de grote brand bij Gamma in Doetinchem hebben we besloten elk jaar zo'n grote oefening te houden. We hebben immers een winkel met veel brandbare materialen. Er staan duizenden flessen en blikken met brandbare stoffen."
Kroesen wil weten wat hem te doen staat bij een brand. Voorbereid is hij wel. De bedrijfsleider heeft in elk geval de personeelslijst bij de hand. Snel is hem duidelijk dat zijn medewerkers buiten staan en dus 'in veiligheid zijn'. Hij weet ook dat binnen 'enkele slachtoffers' zijn.
"Ik heb de brandweer gemeld dat er vijf tot zeven gewonden zijn. Iedereen die mobiel is, staat buiten. Maar er liggen nog mensen binnen." Dat blijkt later als de 'slachtoffers' naar buiten komen. De mensen van Lotus (Landelijke Opleiding Tot Uitbeelding van Slachtoffers) spelen alsof ze echt in brand hebben gestaan.
Een vrouw heeft een vuurrood gezicht, een man een geblakerd been. Voor de oefening heeft de brandweer een strak schema opgesteld, waarin aanrijtijden staan vermeld. De eerste auto zou om 19.40 uur de brandmelding krijgen.
Bij Gamma klinkt het alarm echter tien minuten te vroeg. Daardoor duurt het voor het publiek lang voordat de eerste bluswagen gearriveerd is. Maar die rijdt volgens het schema gewoon op tijd. Oefenleider Andries Weidema is content met de oefening. "Het ging echt top, precies zoals we het ons hadden voorgesteld."
http://www.deondernemer.nl/artikel/1673510/Klanten-staan-bij-%27brand%27-snel-buiten#