Blusbom: Dry Sprinkler Powder Aerösol blussystemen

Auteur Topic: Blusbom: Dry Sprinkler Powder Aerösol blussystemen  (gelezen 15557 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 17 oktober 2008, 15:15:54
'Blusbom kan levens redden'

www.haarlemsdagblad.nl

Gepubliceerd op 17 oktober 2008, 14:10
Laatst bijgewerkt op 17 oktober 2008, 14:21

hillegom -  
Twee voertuigen van de Hillegomse brandweer rijden rond met blusbommen aan boord. Zo'n blusbom kan tijdens een brand de warmte wegnemen, waardoor het vuur minder wordt, legt bevelvoerder Wally Visser uit. De blusbom kan levens redden, zo is de verwachting

In de blusbom - officieel 'dry sprinkler powder aerosol extinguishing system' - zitten kalium en stikstof. Die twee stoffen gaan na de ontsteking een chemische reactie aan, waarna een enorme hoeveelheid rook ontstaat. Dit blijkt ook als bevelvoerder Visser tijdens een demonstratie bij de Hillegomse brandweerkazerne de bom ontsteekt.

Het Hillegomse brandweerkorps reed als tweede van Nederland rond met de blusbommen. De Nijmeegse brandweer haalde samen met het bedrijf Flameguard de blusbom naar Nederland. De Hillegomse brandweercommandant Henk van Luinen is via zijn collega in Nijmegen, die de blusbom dus al gebruikte, in contact gekomen met de nieuwe vinding. Van Luinen had wel oren naar het introduceren van de blusbom in Hillegom. Hij denkt dat de bom levens kan redden.

Ook de brandweerkorpsen van Lisse en Noordwijkerhout, die met Hillegom onder de Intergemeentelijke Brandweer Bollenstreek vallen, maken op korte termijn gebruik van de blusbom.

Meer in de krant van zaterdag.

-----------------------------------------------------------

'Blusbom' helpt brandweer levens te redden


donderdag 09 oktober 2008 | 04:17 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 08 oktober 2008 | 22:32

NIJMEGEN - Een 'blusbom' helpt de Nijmeegse brandweer sinds kort bij het redden van levens. De 'bom' wordt gebruikt om het overslaan van branden naar andere ruimtes in een gebouw te voorkomen en tijd te winnen om een pand te kunnen doorzoeken.

De blusbom, officieel 'dry sprinkler powder aerosol', is een Amerikaanse vinding en werd ooit bedacht voor onder meer het bestrijden van brand in machineruimtes van schepen. "Want daar kun je natuurlijk niet zomaar een hoop water in pompen", vertelt bevelvoerder Oskar van Dorst van de Nijmeegse brandweer.

...


------------------------------------------------------------------------------------------------------

Blusbom nieuw wapen tegen brand

www.hartvannederland.nl

Publicatie: 14/10/08 19:29 Laatst gewijzigd: 15/10/08 09:04

 Het vuur in deze woonkamer grijpt razendsnel om zich heen. Normaal gesproken zou de brandweer met gevaar voor eigen leven naar binnen gaan om te blussen. Maar nu hebben ze in Nijmegen een nieuwe uitvinding.

filmpje: Bekijk de uitzending "Hart van Nederland, vroege editite" mbt DSPA 5

---------------------------------------



www.dspa.nl - DRY SPRINKLER POWDER AEROSOL EXTINGUISHING SYSTEMS (DSPA)

DRY SPRINKLER POWDER AERÖSOL BLUSSYSTEMEN

Dry Sprinkler Powder Aerösol blussystemen zijn in eerste instantie ontworpen om de Halon (BCF) blussystemen, zoals ze voornamelijk op schepen voorkwamen, te vervangen.

Het verbod van de Halon blussystemen komt voort uit het Montreal Protocol, dat in 1987 wereldwijd werd ondertekend. In 2001 werden de eerste afspraken hierover van kracht met een uitloop naar een definitief verbod op Halon in 2003.

Jarenlang wetenschappelijk onderzoek ligt ten grondslag aan deze systemen.

Blusprincipe:
Het blusprincipe werkt net zoals Halon, volumetrisch.

Dit betekent dat de ruimte gevuld wordt met een minimale hoeveelheid blusmiddel en dat het evenals Halon ingrijpt in de verbrandingsreactie.

Omdat het blussysteem op basis van vaste stoffen werkt, heeft het ook nog een gedeeltelijke activiteit aan het oppervlak van het te blussen materiaal. Op deze manier wordt een snelle doving van de vlammen bewerkstelligd.

Het Dry Sprinkler Powder Aerösol blussysteem levert geen bijdrage aan de afbraak van de ozonlaag, geeft geen verlaging van het zuurstofgehalte en geeft geen drukverhoging in de te blussen ruimte. Vaste stoffen met een hoge activeringsenergie, samengebracht onder normale atmospherische omstandigheden, vormen de basis van dit blussysteem.

Toepasbaarheid:
De systemen zijn toepasbaar voor A,B,C,E en F branden.

En zowel geschikt voor beginnende als voor gevorderde branden. De actieve componenten in het blusmiddel zijn bij hogere temperaturen zelfs effectiever dan bij lagere temperaturen, zodat een ook een volledig ontwikkelde brand snel, meestal zelfs binnen 3 minuten, geblust kan worden.
Door de grote stabiliteit van de actieve deeltjes in de ruimte, circa 30-60 minuten, zal er ook geen her ontsteking plaatsvinden.

De systemen kunnen geschakeld ingezet worden zodat grotere ruimtes beschermd kunnen worden.

download/videos


Samen sterk in de hulpverlening!


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2010, 16:18:54
Heb gister met dit ding geoefend op de gasfabriek, zal van de week is kijken of ik wat leuke foto's kan plaatsen. Zelf niet zo happig op dat apparaat... waar is de romantiek van het vak gebleven?


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2010, 23:13:58
Foto's, als beloofd:































Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2010, 23:32:59
Is er ooit als 0 meting wel eens geprobeerd om een poederblusser bij zo'n test leeg te blazen? Ga je dan niet hetzelfde effect krijgen (met veel minder kosten...)? ::)


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2010, 23:34:43
Is er ooit als 0 meting wel eens geprobeerd om een poederblusser bij zo'n test leeg te blazen? Ga je dan niet hetzelfde effect krijgen (met veel minder kosten...)? ::)

Het is inderdaad dezelfde troep die je hele huis, danwel heel trappenhuis, naar z'n grootje helpt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2010, 23:40:29
alleen kost de blusbom volgens mij +200 euro... en kan je hem maar eenmalig gebruiken.


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2010, 23:46:10
alleen kost de blusbom volgens mij +200 euro... en kan je hem maar eenmalig gebruiken.

Hij kost €300,00 en is inderdaad maar eenmalig te gebruiken. We hebben er al vier vergooid bij de oefening, enkel voor onze kazerne. Aan deze proef doen kazerne Dirk, kazerne Anton en brandweer Aalsmeer mee. Dirk doet mee in verband met de oudbouw in de stad, kijken wat dat oplevert. Anton in verband met de lange gallerijgangen en boxbranden en Aalsmeer doet mee in verband met hun landelijk gebied en het grote industrieterrein(FloraHolland).

Bedoeling is dat we ze 'gewoon' een keer gebruiken om te zien wat het doet en dan terugkoppelen wat er gebeurde en wat voor brandje het was. Je zou hem dus ook in een auto kunnen gooien. En wij gaan hem echt niet gebruiken in een pandje als we niet weten of er nog mensen binnen zijn, ookal is de overlevingskans in een brandende ruimte zeer klein. Je wordt door dit 'innovatieve' blusmiddel beperkt in je eigen veiligheid. Als nummer drie heb je nog een straaltje om langs naar buiten te lopen, maar als nummer een of twee wordt het toch vrij lastig als je zicht nul is. Oké, je bent daar op getraind, maar je wil de risico's zo ver als mogelijk indammen. Dan liever even op de grond met een straal onder je arm en de vlammen wat naar achter dauwen door even op het plafond te poeieren. En ja, dan is het even heet, maar blijf lekker laag bij de grond, dan valt het nog best mee... En anders moet je maar ander werk zoeken.

''Waar is de romantiek van het vak gebleven?'', riep een brandmeester van 54 tijdens deze oefening. En daar wil ik deze litanie graag mee afsluiten.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2010, 07:38:16
''Waar is de romantiek van het vak gebleven?'' riep een brandmeester van 54 tijdens deze oefening. En daar wil ik deze litanie graag mee afsluiten.

Zonder me inhoudelijk met deze discussie te willen bemoeien want daar heb ik toch geen verstand van  ;)

Dat is met stip toch wel één van de slechtste argumenten die ik gehoord heb om een nieuw middel af te keuren  :-X

Zo te horen is het voor deze brandmeester tijd voor ander werk/pensioen/FLO whatever nu bij de brandweer gebruikelijk is. Sam! ik heb het al eerder gezegd, denk zelf na in plaats van oude rotten na te praten. Ja ze brengen een hoop ervaring mee, helaas vaak ook een hoop verouderde kennis...


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 1 februari 2010, 07:51:05

Zonder me inhoudelijk met deze discussie te willen bemoeien want daar heb ik toch geen verstand van  ;)

Dat is met stip toch wel één van de slechtste argumenten die ik gehoord heb om een nieuw middel af te keuren  :-X

Zo te horen is het voor deze brandmeester tijd voor ander werk/pensioen/FLO whatever nu bij de brandweer gebruikelijk is. Sam! ik heb het al eerder gezegd, denk zelf na in plaats van oude rotten na te praten. Ja ze brengen een hoop ervaring mee, helaas vaak ook een hoop verouderde kennis...

Het is ook absoluut geen argument om het nieuwe blusmiddel af te keuren, enkel een versterking van mijn verhaal. Je moet elk middel een kans geven, zeker als het jou of andermans veiligheid kan verhogen. Maar in dit geval ben ik daar niet echt van overtuigd.

En de brandmeester gaat over een jaartje gelukkig met de FLO, want dat is dan ons dan nog wel gelukt met onze - soms harde - manier van denken. En aanpakken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2010, 21:34:59
Maar is het nu al eens geprobeerd hetzelfde effect te krijgen met een poederblusser?