Blusbom: Dry Sprinkler Powder Aerösol blussystemen

Auteur Topic: Blusbom: Dry Sprinkler Powder Aerösol blussystemen  (gelezen 15645 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Sam Hendrix

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 1 februari 2010, 21:39:58
Maar is het nu al eens geprobeerd hetzelfde effect te krijgen met een poederblusser?

Ik heb het in iedergeval niet gedaan... Maar de fabrikant zal het vast wel eens zelf hebben gedaan ja...

mark_b

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
    • Brandweer Mook & Middelaar
Reactie #11 Gepost op: 2 februari 2010, 09:03:23
Het is inderdaad dezelfde troep die je hele huis, danwel heel trappenhuis, naar z'n grootje helpt.

Volgens mij is het een hele fijne poeder waarvan ze zeggen dat het geen nevenschade veroorzaakt.
Ik heb het ooit ingeademd en ben ook niet aan de slinger geraakt!!!!  O0
TWITTER foto's suck....

Sam Hendrix

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 2 februari 2010, 16:07:18
Volgens mij is het een hele fijne poeder waarvan ze zeggen dat het geen nevenschade veroorzaakt.

Dan denk ik dat jij toch iets anders heb ingeademd dan ik bedoel. Maargoed, het zou natuurlijk kunnen, alles kan... En in een poederblusser zit echt geen spul dat geen nevenschade veroorzaakt.

Sam Hendrix

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 2 februari 2010, 16:08:58

Besef me net dat ik jouw berichtje ook anders kan opvatten. Dat je dus bedoelt dat er geen nevenschade komt van die blusbom. Dat wordt inderdaad vertelt, maar het is hetzelfde als in een poederblusser, en ik neem aan dat je weet dat dat troep is.

En over dat inademen, dat kan natuurlijk. Maar dit spul vermengt zich deels met de rook, en dat inademen is niet gezond. Sowieso is het niet aan te raden ook maar een enkele (blus)nevel (water daargelaten) bewust in te ademen.

mark_b

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 3 februari 2010, 16:11:51
Ik bedoel dat ik tijdens de cursus instructeur bij brandweer Nijmegen een van de kartrekkers van het project gesproken heb, en hij heeft ons er alles over verteld. Later bij de brandweerbeurs in Gorichem heb ik nog een demo gezien en daar ook een hapje binnen gekregen..... Die hamburgers waren daar toch lekkerder!!!  :P
TWITTER foto's suck....

Sam Hendrix

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 3 februari 2010, 18:57:37
Ik bedoel dat ik tijdens de cursus instructeur bij brandweer Nijmegen een van de kartrekkers van het project gesproken heb, en hij heeft ons er alles over verteld. Later bij de brandweerbeurs in Gorichem heb ik nog een demo gezien en daar ook een hapje binnen gekregen..... Die hamburgers waren daar toch lekkerder!!!  :P

Als jij wat rook inademt wil dat ook niet zeggen dat je gelijk aan de zuurstof moet...

mark_b

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 4 februari 2010, 09:13:33
Dat is waar, maar bluspoeder heeft meestal een bepaalde bijwerking....  ;D
TWITTER foto's suck....

Brandpreventist

• Senior gebruiker

guest4965

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 17 februari 2010, 18:53:07
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,36870.msg734858.html#msg734858 blusbom zonder effect ingezet

Maar, zoals ik daar ook al schreef, is hij ingezet op een manier waarvoor hij (volgens mij) helemaal niet voor bedoeld is.

Over de blusbom gesproken, het lijkt mij vrij apart om dat in zo'n situatie in te zetten.
Volgens mij is zo'n bom bedoeld om een klein brandje, wat zich nog in één ruimte bevindt, in de kiem te smoren, door het zuurstof weg te halen. Maar volgens mij was deze brand al lang niet meer in één ruimte, en had het dus totaal geen zin om een bom in deze brand te gooien?

Wie kan hier meer over vertellen? Ik ben wel benieuwd ::)

Ik ben benieuwd hoe andere mensen (misschien met meer verstand dan ik) hierover denken. Mijn indruk van de bom is namelijk dat hij bedoeld is voor branden die zich nog in één ruimte bevinden, en niet (zoals op de Amsterdamseweg) als het hele pand al in lichterlaaie staat.

Nog een vraag voor Sam!, waar is de bom gegooid? Was dat bovenin, of in de kelder, of ergens anders? ::)

Albert-Jan

• Medewerker Arrondissementsparket Openbaar Ministerie Middelburg
  • Forum gebruiker
  • Ambulance 19105 Goes
Reactie #19 Gepost op: 26 februari 2010, 00:01:38
Nu kwam ik dit tegen in een tijschrift...

Hoe tegenstrijdig kan een naam zijn. Na een explosie levert een granaat doorgaans brand op. Wat deze brandblusgranaat doet is juist het tegenovergestelde. Hij onploft om vlammen te doven! En hij doet zijn werk opmerkelijk goed. In de granaat zit een branddovende vloeistof verpakt in een kunststof flacon. Bij brand werp je de flacon in de vuurhaard; het liefst met kracht zodat de flacon sneller breekt en zijn werk kan doen. Binnen enkele seconden verstikt het vuur door de vrijkomende moleculen. Ook zorgen zij ervoor dat de brand niet opnieuw oplaait als deze eenmaal is gedoofd. Wanneer je de vloeistof uit één flacon van 500cc vermengt met 8 tot 10 liter water, wordt de effectiviteit van het middel tot wel dertig keer de standaard werking vergroot. Bijkomende voordelen zijn dat de gebruikte vloeistof milieuvriendelijk is en dat de brandblusgranaat nauwelijks onderhoud vergt. Met name handig voor gebruik in bijv. caravan, camper, of machinekamer.

Bron: Weet. (februari 2010 nr.1)

Nu zijn mijn vragen:

Wie weet hier NOG meer van?

Wordt dit al gebruikt?

Zo ja, wie heeft het gebruikt en waar?

Wat is je ervaring?

Groeten Albert-Jan