Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?

Auteur Topic: Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?  (gelezen 76922 keer)

0 gebruikers (en 41 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #110 Gepost op: 14 maart 2010, 13:49:08
Ik weet dat OGS een gevoelig punt is bij sommige. Het blijft een feit, dat ieder voertuig van het NRK goedkeuring moet hebben voor OGS Bij de directie Noodhulp Nationaal van het Nederlandse Rode Kruis. (Bij het verenigingskantoor te Den Haag)

Ook voor het liggend vervoer geld geen OGS. Deze wet die hier mij toegespeeld van Minister van Volkgezondheid, welzijn en Sport is komen te vervallen door de nieuwe van Minister van Eurlings.

Doe wat je goed doet. Maar onthou 1 dingen de chauffeurs blijven verantwoordelijk, verzekererling zal bij het rijden van OGS niet uitkeren bij ongevallen. NRK voertuigen moeten de huisstyle hebben van NRK  (WIT met rode bestriping) waardoor door de OGS komen te vervallen.

Binnenkort zal NRK verenigingskantoor actie ondernemen om alle voertuigen tot 1 lijn te krijgen... Dit zal binnen nu en jaar geregeld zijn. Alle wensen die bij  een ieder gevoellig bij een ieder zal in toekomst verdwijnen, er zullen huisregels komen waar een ieder van vanuit Denhaag zich moet houden.

Mocht nieuw voertuig aanschaffen doe het zonder OGS. Je zult moeten verwijderen in toekomst. En een koste besparing, deze kosten kan je weer gebruiken voor activiteit waar het NRK echt voor staat...



Michel, ben jij onbezoldigd vertegenwoordiger van het ''verenigingskantoor'' ??.... geen idee wat voor bedenksel dat nu weer is vanuit het onfeilbare NRK hoofdkantoor.. daar worden wel meer onzinnige plannen bedacht en heeft men al ruime ervaring in het ontmantelen van een adequate NRK organisatie die nu verworden is tot een collecterende AMA-hulp en Welfare- vereniging waar de eerste hulpverleners wegkwijnende personen zijn.

Inhoudelijk is de reactie van ''azijnzeikerd'' (achja het is maar een naam, maar toch)  ook de mijne, er wordt een hoop onzin en bangigheid verkondigd binnen NRK-Nederland. Zo wordt de (vaak bevooroordeelde ) mening van de professionele hulpverleners over het NRK er weer niet beter op.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #111 Gepost op: 15 maart 2010, 17:13:08
Mocht nieuw voertuig aanschaffen doe het zonder OGS. Je zult moeten verwijderen in toekomst. En een koste besparing, deze kosten kan je weer gebruiken voor activiteit waar het NRK echt voor staat...

Waar het rode kruis in de toekomst echt voor staat:
Een dagtripje maken met een bejaarde, zwemmen met gehandicapten en vooral veeeeeeeeeel geld aan projecten in het buitenland uitgeven... DAAR staat het rode kruis in de toekomst voor...
Ik heb het twee jaar terug (toen ik zelf nog rode kruizer was) al voorspeld, en het rode kruis krantje aan vrijwilligers en leden staat er bomvol mee met deze projecten...
Het hele eerste hulp wordt vroeg of laat gewoon langzaam afgestoten... Is niet interessant en het levert niks op... Uiteindelijk (over tien jaar) blijft er in den Haag één gebouw staan met allemaal kantoorlui die vooral geld over de grens pompen.
DAT zijn de activiteiten waar het rode kruis straks echt nog voor staat... En het begint met de tip om vooral geen lampen op dak te zetten van je bus... Want dat hebben invalidebusjes voor gehandicapten en bejaarden toch niet nodig?!
Het begint met samenvoegen van de verenigingen en langzaam gaat het echt die kant op...


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #112 Gepost op: 15 maart 2010, 20:08:24
Dan zal het het je goed doen dat het NRK Noodhulp en Eerstehulp  weer als speerpunt ziet...
En mocht je mee willen praten: alle afdelingen hebben binnenkort hun ledenraad, waar je ook als vrijwillig lid van harte welkom bent.
CN NRK


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #113 Gepost op: 15 maart 2010, 22:48:19
Dan zal het het je goed doen dat het NRK Noodhulp en Eerstehulp  weer als speerpunt ziet...
En mocht je mee willen praten: alle afdelingen hebben binnenkort hun ledenraad, waar je ook als vrijwillig lid van harte welkom bent.

Die speerpunten zijn altijd erg wisselend bij het kruis. over een half jaar weer een ander speerpunt.
Ben nu 2 jaar weg bij het NRK en zit lekker in een kleine knussse, maar goed georganiseerde en professionele stichting.
Niks geen groot hoofdkantoor die de koers bepaald. Dat doen de vrijwilligers die samen de stichting vormen.
En zo hoort het te zijn. Één schijf, en niet lokaal, regio, provincie, landelijk zoals NRK


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #114 Gepost op: 29 maart 2010, 00:00:53

Ik vind je uitleg wel heel bijzonder.

Punt A: de wet zegt dat de directie van het Rode Kruis onderdelen aan kan wijzen als onderdeel van Noodhulp Nationaal. Er zullen best criteria binnen het Rode Kruis zijn of komen over welke onderdelen dan in aanmerking komen, maar als men bij het RK vindt dat een VW-busje uit 1968 van de afdeling HatsieFlatsie een Noodhulp taak heeft dan mag dat busje met OGS uitgerust worden en zo nodig OGS voeren.


Punt B: volgens mij is dit pure fantasie. Ik lees nergens in de wet een link tussen Rode Kruis voertuigen en een GHOR organisatie. Als je je nieuwe PM als roepnaam "Dikke Bertus" wilt geven en je zet dat op de auto en op het dak, wat heeft de GHOR daar dan mee te maken?


Punt C: ook dit is klinkklare onzin. Zoals eerder gezegd mag het RK onderdelen aanwijzen voor noodhulp. Als afdeling X een noodhulptaak aangewezen krijgt dan kan ik me voorstellen dat de PM van afdeling X, die normaal voor hele andere zaken ingezet wordt, van OGS voorzien wordt.  Volgens mij zijn (of waren) de SIGMA-voertuigen eigendom van BiZa. Als dit zo is, dan kan het RK toch nooit zeggenschap op dit nivo over die voertuigen hebben?


Punt D: graag naam en adres van enkele instanties in Nederland die OGS keuren? Want die zijn er niet. Wel moet er een typegoedkeuring voor OGS apparatuur afgegeven zijn, of zo iets. Leverancier X laat knipperlichtje Y ergens certificeren en vanaf dat moment mag dat knipperlichtje legaal in/opgebouwd worden op voertuigen die voorzien mogen worden van OGS.


Punt E: dit is dermate onzinnig dat het zelfs lachwekkend is. De wet zegt iets, vrij vertaald, dat mensen die met OGS rijden vooraf een gedegen instructie gekregen moeten hebben enz. enz. Hoe die instructie er uit moet zien zegt de wet niet. Brandweer, Ambulance en Politie kennen brancherichtlijnen. Ik kan me zo voorstellen dat als je als Rode Kruis een cursus van een X aantal avonden zou organiseren, dat afsluit met een examen en richtlijnen maakt voor het gebruik van OGS, dat je dan voldoet aan hetgeen in de wet gesteld is. En dan zou iedereen die dit traject met goed gevolg doorloopt formeel met OGS mogen rijden. Of die persoon nou pedicure is, minister, ambulancechauffeur of begrafenisondernemer.  


Vergeet niet dat het voeren van OGS niet bedoeld is om zo hard mogelijk te rijden, maar om je een vrije doorgang door het verkeer (en publiek) te verschaffen teneinde je dringende taak te kunnen vervullen. Het wordt steeds drukker op de weg en mensen zijn steeds minder bereid om uit zichzelf even opzij te gaan. Het gebruik van OGS is misschien nog een groot taboe in de Rode Kruis wereld, maar is wel een adequaat hulpmiddel om in noodsituaties iets makkelijker en iets veiliger ergens te komen.
Komt nog eens bij dat 'de meldkamer' niet de MKA hoeft te zijn. Als de piketfunctionaris in Den Haag het stempel 'meldkamer' krijgt, heeft het NRK een eigen meldkamer en voldoet ook daarmee aan de eis. Dan zou je als chauffeur je rit bij hem/haar kunnen melden zonder dat de regionale meldkamer van iets af weet..


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #115 Gepost op: 18 juli 2010, 15:09:37



Het blauw er maar weer afhalen zou ik zeggen
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #116 Gepost op: 18 juli 2010, 15:12:48
Overige bijzonderheden: Rondom voorzien van blauwe lampen, Taxi kenteken, Blauwe striping achterkant bus?(of was dit standaard vroeger?)


Ook bij deze zou ik zeggen alles er afhalen het is geen noodhulp voertuig maar gewoon een taxi
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #117 Gepost op: 18 juli 2010, 16:02:48
Artikel 1
1. Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voor zover de aan hen opgedragen taak hierin voorziet, voor het vervullen van een dringende taak worden ingezet.
2. De in het eerste lid bedoelde diensten zijn de volgende:
a. de door de directie van het Rode Kruis aangewezen onderdelen van Noodhulp Nationaal;
b. de Stichting Sanquin voor een spoedtransport van bloed of bloedproducten;
c. Prorail voor de inzet van hulpverleningsvoertuigen ten behoeve van ongevallen op het spoor
<knipknip>
Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/geldigheidsdatum_18-07-2010
Heeft de directie überhaupt voertuigen aangewezen of is dat naar de districts/afdelingsbesturen gedelegeerd?


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #118 Gepost op: 18 juli 2010, 16:04:11
Ook bij deze zou ik zeggen alles er afhalen het is geen noodhulp voertuig maar gewoon een taxi
Waarvoor zit het in de weg dan? Lijkt me in situaties van rampen/grote calamiteiten e.d. best handig.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #119 Gepost op: 18 juli 2010, 16:43:58
Ook bij deze zou ik zeggen alles er afhalen het is geen noodhulp voertuig maar gewoon een taxi

Met de vliegtuigcrash recentelijk op Schiphol heeft het rode kruis wél T3 slachtoffers vervoert in soortgelijke voertuigen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !