Het is een feit, landelijk regels. O&V heeft geen noodzaak OGS te voeren om niet gewonden slachtoffers te transporteren. Rode Kruis rolstoelbussen (PMs) zijn geen voortuigen met Spoedeisende Medische doelen. De wet van Minister Eurlings geeft dit duidelijk aan in de wet van 1 maart 2009. Wordt dit toch gevoerd. Is de chauffeur verantwoordelijk en de afdeling. En dus het vertuig is dan niet verzekerd bij ongevallen. Dit algeheel is uitgezocht.
Ik vraag mij echt wel eens af hoe het nou komt dat sommige mensen er maar eindeloos op los fantaseren en dat zonder enige schaamte in het openbaar durven te ventileren. Want je kletst onzin.
In de nieuwe wet, waarin het NRK genoemd is, staat ook iets over het voeren van OGS voor een dringende taak. Wat een dringende taak is, is ruim gedefinieerd en er staat bijvoorbeeld iets over verstoring van de maatschappelijke orde of zo iets.
Ik kan me zomaar een buitengewone situatie voorstellen waarbij een NRK voertuig wat bestemd is voor O&V met OGS mag rijden. Er zou maar ergens een groep mensen kou liggen te lijden of erge dorst hebben en het NRK voertuig heeft dekens of water aan boord, maar kan door verkeersdrukte door de calamiteit niet binnen een acceptabele tijd daar zijn waar nodig. Ik kan me dan ook voorstellen dat een MKA toestemming geeft om OGS te voeren en dat valt dan allemaal nog binnen de nieuwe wet ook. Gelukkig zijn er in Nederland weinig bijzondere situaties, maar het zou zo kunnen.
Dat gedoe over verantwoording is ook ver gezocht. Een chauffeur zou bekeurd kunnen worden als hij de WvW / RVV overtreedt, maar dat een NRK afdeling of een werkgever ook verantwoordelijk zou zijn staat er simpelweg niet. Dat je als individu je afdeling of werkgever misschien civielrechtelijk zou kunnen aanpakken is nog wat anders. En ik zou de verzekeringsvoorwaarden wel eens willen zien waar dit in staat?