Punt dat ik hier aansnijdt is dat we het hebben over ehbo'ers die niet meer kunnen en weten dan ehbo'ers van andere ehbo-verenigingen en -organisaties. En voor opvang en verzorging (wat een echte NRK taak is) heb je geen OGS nodig.
De discussie krijgt nu weer een totaal andere (onzinnige) wending.
Het Nederlandse Rode Kruis is een nationale en internationale erkende organisatie. Het is, denk ik, ook de enige organisatie die in Nederland in grootschalig verband georganiseerd kan optreden. Iets wat EHBO-verenigingen niet kunnen, gezien de eeuwigdurende rancune tussen EHBO-verenigingen onderling. Twee verschillende EHBO-verenigingen in een dorp zijn al niet in staat om samen te werken
. Stel je voor dat ze in Landelijk verband iets zouden moeten doen. Ik denk dat het nog eerder lukt om van water goud te maken.
Wat ik wel met je eens ben is het nivo, tegenwoordig, van Rode Kruis vrijwilligers. Ik vind dat je mag verwachten dat een Rode Kruis vrijwilliger iets meer kan dan een "gewone" EHBO'er. Vroeger was dat ook zo. Oudgedienden weten nog wel dat je vroeger de basisopleiding deed, daarna een GOR opleiding, sommige afdelingen leidden mensen op tot ambulancebegeleider enzovoort. Wat vooral geleerd was, was om na te denken over wat je kon en wat je deed.
Het Rode Kruis is volledig doorgeslagen als het om regeltjes en protocollen gaat. Jammer en een gemiste kans. Wat niet wegneemt dat er genoeg situaties te bedenken zijn dat Rode Kruis voertuigen OGS voeren, al doen die situaties zich zelden voor in Nederland.