Waarom zou je het NRK wel OGS om sneller terplaatse te komen er zijn immers al EHBO'ers aanwezig
De achterhaaldheid ligt in het feit dat het NRK geen gewonden meer van het slachtveld afhaalt dat word nu door de MMD gedaan waar deze dienst eigenlijk wel voor opgezet was ergens in 18 de eeuw
Dat ze het wel mogen is een ander verhaal het gaat nu meer om het nut dat ze het nog steeds mogen dat is achterhaald. en dan heb ik het niet over het SIGMA
Dat het rijden met OGS niks met je OK Diploma of je NRK certificaat te maken heeft klopt als een bus zal ik ook niet tegen sspreken maar hoeveel NRK rijden er met OGS zonder OGS opleiding
Zoals Azijnzeikerd al aangeeft, is het erg belangrijk dat de toevallig aanwezige Ehbo-ers de eerste opvang van slachtoffers doet. Echter beschikt het Rode Kruis nog steeds over het vermogen om grootschalig op te treden. Daarbij komt dat veel Rode Kruis afdelingen ruim voldoende materialen in huis hebben om de eerste uren van hun inzet eerste hulp te kunnen verlenen. Dit kunnen alle individuele ehbo-ers bij elkaar niet. Bovendien doet het Rode kruis meer dan ehbo alleen.
De uitstap die ik maakte naar Sigma was bedoeld om te onderstrepen dat het Rode Kruis wel degelijk alle reden heeft om het recht te bezitten met OGS te mogen rijden. Daarbij komt dat het Rode Kruis in dat geval zorgt dat zij op dat moment beschikken over bevoegde chauffeurs. Hetzij eigen vrijwilligers die bevoegd zijn, hetzij ambulance chauffeurs van de veiligheidregio.
Persoonlijk vind ik het nog steeds nuttig dat het Rode kruis de wettelijke bevoegdheid heeft om met OGS te rijden buiten het sigma om. Hoe vaak ik als Simga wel ingezet voor OV taken omdat men vond dat het OV er te lang over doet om op te komen. Dus OGS is in die zin best nuttig voor het OV in bepaalde situaties. Denk bijvoorbeeld aan artikel 2.a van de regeling optische- en geluidssignalen. Alleen moet het Rode kruis daar wel voldoen aan de gestelde voorwaarden.
Tevens, OGS hoeft zoals sommige forumleden al aangaven niet meteen te dienen om snel ter plaatse te zijn om een zeer dringende taak te vervullen. OGS kan ook dienen als aanvullend hulpmiddel om de te vervullen taak niet onnodig lang uit te stellen i.v.m. file, of andere obstakels te overbruggen.
De terugblik die jij maakt naar de 18e eeuw klopt inderdaad. Het NRK haalt geen mensen van een slagveld. Dat zou je ook niet aan een civiele (onbewapende) organisatie moeten overlaten vind ik. Daarbij wil ik je erop wijzen dat de militaire eenheid die deze taak overgenomen heeft draagt wel het embleem van het internationale Rode Kruis draagt. Ook deze eenheid beschikt over OGS.