Maar dit is dan ook Defensie en geen civiele apparaat
Tevens wil ik je der ook op wijzen dat het teken er als eerste van het pak word afgehaald in die gevallen
in 1950 tot 1952 waren de mensen met het rode kruis embleem meer een schietschijf aangezien als je die wegschoot dan was er gelijk geen Hospik meer
vandaar dat ze die dan ook gelijk van het uniform afhaalde ook de armband en de helm.
De armbanden heb ik nog liggen van mijn vader destijds.
Maar dat ze nog steeeds met OGS mogen rijden is nog vanuit de tijd dat ze onder Defensie vielen.
Dat kan je dan ook duidelijk aan de kleding nog steeds terug zien qa kleur broek ik zeg niet dat het een slechte keuze is de broek is ideeaal je kan er lekker veel in stoppen.
Dus houden die broek.
Dan heb je het nog ove Profesioneel en semi
Stel dat er een MMT of Ambu komt en die zeggen dat je weg mag gaan geen probleem.
Maar als er een van het NRK of Politie komt en die zegd dat kan hij toch echt de boom (netjes uitgedrukt) in de eerste is ook maar een vrijwilliger met dezelfde opleiding hij kan dan beter zeggen kan ik je ff helpen of red je het.
1 ding is zeker hij is niet valt niet onder semi dit is misschien ook een gegeven van vroeger.
Wat is de opkomst tijd van het NRK Binnen een kwatier terplaatse zijn of 1,5 uur
dat ze meer spullen hebben klopt als een bus, maar om dan te zeggen we hebben een tent opgezet terwijl a zo'n 90% bij burgers thuis onder de douche stonden en van daaruit naar een BWC of ZHS gebracht zijn daar heb je geen OGS voor nodig. Dit vragen zelfs SIGMA leden zich af
Ik denk dat je het verkeerd formuleert het Internationale Rode Kuis heeft ooit militaire organisaties toestemming gegeven om het embleem te gebruiken zoals al eerder word omschreven. Daarbij maakt het niet uit of de bedoelde organisaties het embleem voeren of niet. Bovendien heeft het NRK niet van het leger of de minister van defensie toestemming gekregen om met OGS te rijden. Dat is/was de minister van verkeer en waterstaat. Echter heeft het NRK lange tijd steun gehad van de Nederlandse strijdkrachten.
Ik weet niet wat jij verstaat onder (semi) professioneel, maar daarmee wordt gedoeld op het feit dat het NRK betaald krijgt voor de diensten die zij leveren maar de vrijwilligers niet, bijvoorbeeld evenementen. Daarbij komt dat het NRK zich nu nog steeds actief inzet op het gebied van noodhulp. Waarbij noodhulp niet perse advanced life support, ehbo, of overige vormen van medische hulpverlening hoeft te betekenen.
De opmerking die jij maakt over responstijd kan ik niet plaatsen. De responstijd zegt niets over de professionaliteit van het werk wat geleverd word. Hooguit over het tempo waarin aangevangen kan worden met het leveren van een dienst.
Sigma heeft een responstijd van ongeveer een uur. OV ongeveer 2 uur. Of dit een redelijke termijn is of niet is een andere discussie. Waarom laten we sigma dan met OGS rijden als die toch een uur responstijd heeft?? Dan kan dat half uurtje extra er ook nog wel bij er zijn immers zoals jij zegt ehbo-ers aanwezig die de sigma zouden kunnen vervangen?? OGS houdt de responstijd kort waardoor de diensten die het NRK levert geen ‘mosterd na de maaltijd concept gaan vormen’. Dit betekent overigens niet dat iedere OV/sigma inzet met OGS gereden hoeft te worden. Aanvullend merk ik op dat OGS t.b.v. evenementen in principe nauwelijks voor komt. T.b.v. evenementen of sociaal vervoer vind ik OGS inderdaad overbodig. Dit is voor mij geen argument om OGS achterwegen te laten gezien overige noodhulp taken van het NRK zoals in dit toppic reeds is beschreven.
Stel dat er een MMT of Ambu komt en die zeggen dat je weg mag gaan geen probleem.
Maar als er een van het NRK of Politie komt en die zegd dat kan hij toch echt de boom (netjes uitgedrukt) in de eerste is ook maar een vrijwilliger met dezelfde opleiding hij kan dan beter zeggen kan ik je ff helpen of red je het.
Jouw bovenstaande uitspraak vind ik zeer arrogant overkomen. Je geeft mij de indruk dat jij de enige bent die ehbo-er is. Het slachtoffer wie jij aan het helpen bent is niet jou bezit, en ook niet die van het NRK of haar vrijwilligers. Niemand jaagt jou weg als jij aan het hulpverlenen bent. Jij verleent op dat moment ‘passanten ehbo’ dat betekent dat de fase komt waarin de hulpverlening door de dienstdoende ehbo-ers (in dit geval NRK), of reguliere hulpdiensten word overgenomen. Dit gebeurt ook op tal van plekken zo, bijvoorbeeld evenementen, Sigma, etc. Nog nooit iemand gezien die daar problemen mee had.
Als jij de intentie hebt de Rode Kruis vrijwilligers te hinderen kan de politie jou ook goed hinderen zoals Azijnzeikerd omschrijft. Kortom zo maak je geen vrienden.
Als ik de vraag gewoon hardop stel:
Hebben voertuigen van afdelingen van het Nederlandse Rode Kruis (dat wil zeggen, al die Pammetjes, ambu's en andere (soms oude aftandse) busjes) OGS echt nodig?
Is het nog van deze tijd dat alleen het rode kruis met eerste hulp vrijwilligers als enige ehv-organisatie nog OGS mág voeren?
Heeft OGS op al deze lokale busjes meerwaarde?
Op deze vragen zeg nog steeds NEE.
Dat er een SIGMA is (of dit nu wel of geen rode kruis leden zijn in het midden gelaten) die met GHOR voertuigen met OGS rijden, dat is een ander verhaal.
20 jaar terug had het rode kruis nog een groot aantal lokale en regionale ambulancediensten onder de vlag. Toen was het anders (wellicht was daarom de wet zodanig opgesteld destijds?)
Dit is in heel Nederland passé. Dus, de wet is eigenlijk niet meer van deze tijd.
Normaal gesproken heeft het NRK inderdaad geen OGS nodig, maar er zijn in dit toppic voorbeelden genoemd waarom die voertuigen wel of niet worden uitgevoerd met OGS. Dat is een bewuste keus die iedere afdeling maakt.
Bovendien is het Rode kruis niet de enige ‘ehv’organisatie die OGS op de voertuigen heeft. Diverse ‘ehv’organisaties (stichtingen, bedrijven en andere organisatievormen) hebben ambulances, en overige ondersteunende voertuigen in hun wagenpark die zijn uitgerust met OGS, die tijdens evenementen worden gebruikt t.b.v het zelfde doel als bij het NRK. Waarom zou het NRK dan ‘uit de tijd’ zijn met OGS?
Die Sigma die met GHOR voertuigen rond rijdt is geen ander verhaal. Ik zie dat als een onderdeel van deze discussie, omdat dat Rode Kruis vrijwilligers zijn. Daar is geen enkele discussie over mogelijk dat is een feit. Ook is het een feit dat het Sigma voertuig van bzk in gebruik bij GHOR het Rode Kruis embleem draagt, daarmee is het voertuig herkenbaar als Rode Kruis eenheid die werkt onder GHOR. Feitelijk heeft het NRK op deze manier, als omschreven door de minister van verkeer en waterstaat het recht om haar wagenpark uit te rusten met OGS.
Of het nut heeft is de discussie. Ik denk dat veel afdelingen bewust de keus maken nieuwe voertuigen wel/niet zodanig uit te rusten. Die zelfde Pammetjes waar jij het over hebt omschrijf ik liever als PM. Het beschikt het NRK nog steeds mogelijkheden deze voertuigen in georganiseerd verband in te zetten voor noodhulp in geval van calamiteiten, ook al is die kans erg klein. Dit zelfde geldt ook voor de ambu’s die jij benoemt.
Dat is in mijn optiek een gegronde reden waarom het NRK ervoor moet kunnen kiezen haar wagenpark wel uit te rusten met OGS. De kosten, tegen over de baten, zou een argument zijn om daar niet voor te kiezen. De ambu’s die jij beschrijft worden veelal voor sociaal vervoer, en evenementen gebruikt.
Veel B auto’s van verschillende ambulance diensten, en diverse andere ‘ehv’organisaties zijn uitgerust met OGS. Het Rode Kruis doet enigszins vergelijkbaar werk met haar ambu’s. Is dat meten met 2 maten??