Mijn punt is dat de SIGMA herkenbaar moet zijn als professionele hulpverlening, anders dan Rode Kruis voertuigen op evenementen en voor OenV. SIGMA voertuigen lijken niet op NRK voertuigen, ze lijken op ambulances, net als andere voertuigen in de Gen. combinatie. Zij staan onder grotere tijdsdruk en hebben een grotere verantwoordelijkheid. En volgens mij is alle materiaal van de SIGMA eigendom van Binnenlandse Zaken en niet van het NRK. NRK draagt alleen zorg voor de vrijwilligers die de boel bemannen. Dus het blauw bovenop SIGMA voertuigen is helemaal niet van het NRK.
Als we het belangrijk vinden dat minder urgente (medische) hulp ook blauw draagt, zou er geen argument zijn om EHBO aanbieders anders dan het Rode Kruis dat te onthouden. Maar dan wordt het wel een chaos op de weg betreft de blauwdragers.
Sigma is op dit moment al duidelijk te onderscheiden van de overige Rode Kruis vrijwilligers, en voertuigen. Dat is belangrijk ben ik met je eens. Het feit dat Sigma onder grotere tijdsdruk staat dan OV betekent niet dat OV of eventueel in te zetten ehbo-ers van het NRK per definitie niet met OGS mogen rijden. Als een OV wordt gevraagd om opvang te regelen moet dit geen halve dag duren.
Het OV mag best iets meer tempo maken ze zijn niet vooruit te branden. De Sigma heeft vaak zat OV klusjes moeten doen omdat Sigma sneller dan OV is.
Dat de voertuigen van de Sigma niet van het NRK zijn maar van het ministerie dat klopt. De voertuigen zijn bij GHOR in beheer, maar worden gebruikt ten dienste van het NRK en dragen ook het NRK embleem. Op het moment dat, dat voertuig met OGS rijdt is het voertuig herkenbaar aan het Rode Kruis logo. Daarbij komt dat in veel gevallen een chauffeur van het NRK achter het stuur zit. Feitelijk betekent dit, dat het NRK met OGS rijdt en niet de minister van binnenlandse zaken, of iemand van het GHOR. Wie de eigenaar van het voertuig op dat moment is doet er niet toe. De vraag is wie bestuurt het voertuig op dat moment, en door wie is het in gebruik. Het voertuig is ter beschikking gesteld aan de Rode Kruis vrijwilligers om onder leiding van het GHOR hun taak uit te voeren.
Betreffende de andere Ehbo aanbieders zijn er zat organisaties (bedrijven, stichtingen, verenigingen, of andere rechtsvormen) die ondersteunende voertuigen, en ambu’s hebben die uitgerust zijn met OGS. Die organisaties hebben geen toestemming maar zijn wel uitgerust met OGS die zij op evenementen gebruiken. Dan zou het NRK het niet mogen??
Een ander verschil tussen het NRK en de andere aanbieders van EHBO is dat het NRK nog steeds diverse vormen van noodhulp doet waarbij OGS onnodig vertraging kan voorkomen. Overige Ehbo aanbieders doen geen noodhulp, daarmee vervalt in mijn ogen de discussie waarom zij dat wel zouden mogen.
Een andere vraag waarom mag bijvoorbeeld de VOA, of de B ambulances of hulpambulances met OGS rijden? Die hebben toch ook geen haast als ik het vanuit jou perspectief bekijkt?? Dat is toch ook geen ‘echte’ noodhulp?